در حال دیدن این عنوان: |
۶۹ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 101 ---------------------------------------------- آيه قُلِ انْظُرواْ مَاذَا فِى السَّمَوتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَا تُغْنِى الْأَيَتُ وَ النُّذُرُ عَن قَوْمٍ لَّا يُؤْمِنُونَ ----------------------------------------------- ترجمه بگو: (به ديدهى عبرت) بنگريد كه در آسمانها و زمين چيست؟ امّا نشانهها و هشدارها براى كسانى كه ايمان نمىآورند سودى ندارد. ------------------------------------------------ نکته ها در آيهى قبل، عدم تعقّل دليل كفر به شمار آمد، در اين آيه، تفكّر و تدّبر، راه ايمان دانسته شده است. «نُذُر» يا جمعِ «نَذير» است يعنى انبيا، يا جمع «اِنذار»، يعنى هشدارها. ----------------------------------------------- پيام ها 1- مطالعه و تدبّر در آفرينش، بهترين و سادهترين و عمومىترين راه خداشناسى است. «انظروا...» 2- نگاهى ارزشمند و مؤثّر در تصميمگيرى است كه با ارادهى انسان باشد، نه صرف ديدن و انعكاس اشيا در مغز و اعصاب.«انظروا...» 3- آيات الهى و هشدارها، تنها در انسانهاى پاك نهاد و غيرلجوج مؤثّر است. «وما تغنى الايات...» 4- انسان، در گزينش مكتب آزاد است، لذا گاهى در برابر انبيا و كتب آسمانى و نشانههاى خدا در جهان مىايستد و ايمان نمىآورد. «قوم لايؤمنون» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 102 ---------------------------------------------- آيه فَهَلْ يَنْتَظِرُونَ إِلاَّ مِثْلَ أَيَّامِ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِنْ قَبْلِهِمْ قُلْ فَانتَظِرُواْ إِنِّى مَعَكُمْ مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ ---------------------------------------------- ترجمه پس آيا (كسانى كه در برابر آن همه آيات وانبياى الهى سرپيچى مىكنند،) انتظار چيزى جز نظير روزگارِ (پر نكبت و ذلّت) پيشينيان را دارند؟ بگو: در انتظار باشيد كه من نيز با شما از منتظرانم (تا همان بلائى كه بر سر آنها آمد، بر سر شما نيز بيايد). ----------------------------------------------- پيام ها 1- سنّت وقانون خداوند نسبت به همهى مردم يكسان است. «مثل ايام الذين خَلَوا من قبل» 2- تاريخ گذشتگان، عبرتى براى آيندگان است. «خَلَوا من قبل» 3- به مهلتهاى الهى مغرور نشويم. «فانتظروا» 4- پايان بىدينى، تباهى است. «فانتظروا» 5 - لجاجت مردم، گاهى انبيا را نيز مأيوس كرده به حدّى كه يأس خود را اعلام مىكردند. «قل فانتظروا انى معكم من المنتظرين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 103 ---------------------------------------------- آيه ثُمَّ نُنَجِّى رُسُلَنَا وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ كَذَلِكَ حَقّاً عَلَيْنَا نُنجِ الْمُؤْمِنِينَ ---------------------------------------------- ترجمه (به هنگام نزول بلا ومجازات،) پيامبران و مؤمنان را نجات مىدهيم. اين گونه بر ما حقّ است كه مؤمنان (به تو را نيز) رهائى بخشيم. ----------------------------------------------- نکته ها سؤال: به تجربه مشاهده كردهايم كه گاهى خوب و بد (خشك و تر) با هم مىسوزند و در آيهى 25 سورهى انفال نيز هشدار مىدهد كه بترسيد از فتنهاى كه تنها به ستمگران نمىرسد، بلكه به مؤمنين نيز مىرسد، بنابراين چگونه اين آيه مىفرمايد: مؤمنان را به هنگام نزول بلا نجات مىدهيم؟ پاسخ: اهل ايمان اگر در ميان كفّار و مجرمان ساكت باشند، قهر خدا همه را فرا مىگيرد، ولى اگر به وظيفهى الهى خود، يعنى نهى از منكر عمل كنند، خداوند هنگام خطر آنان را نجات مىدهد. ----------------------------------------- پيام ها 1- خداوند انبيا ومؤمنان را به قهر خود گرفتار نمىكند. «ننجّى رسلنا... ننج المؤمنين» 2- از سنّتهاى الهى و از جمله حقوقى كه مؤمنان بر خدا دارند، نجات و حمايت آنان به هنگام عذاب وخطر است. «كذلك حقّاً علينا ننج المؤمنين» 3- وعدهى نجات ورهائى، بهترين پشتوانهى نهضتهاى الهى است. «حقّاًعلينا ننج المؤمنين» 4- آينده از آنِ مؤمنين است. «حقّاً علينا ننج المؤمنين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 104 ---------------------------------------------- آيه قُلْ يَأَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِى شَكٍّ مِّن دِينِى فَلَآ أَعْبُدُ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ أَعْبُدُ اللَّهَ الَّذِى يَتَوَفَّكُمْ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ -------------------------------------------- ترجمه بگو: اى مردم! اگر از (درستى) دين من در شك و ترديديد، پس (بدانيد كه من) كسانى را كه شما به جاى خدا مىپرستيد، نمىپرستم، بلكه خدايى را مىپرستم كه جان شما را (در وقت مرگ) مىگيرد و مأمورم كه از مؤمنان باشم. -------------------------------------------- پيام ها 1- شكّ ديگران، باعث شك وترديد ما نشود. قاطعيّت، شرط رهبرى است. «ان كنتم فى شكّ من دينى فلا اعبد...» 2- هرگونه سازش، مداهنه و انعطاف با كافران ممنوع است، بايد جبههى كفر را از خود مأيوس سازيم. «فلا اعبد...» 3- دشمن حتّى در سران اسلام هم طمع دارد. پس بايد برائت و تسليمناپذيرى خود را به صراحت اعلام كنيم. «فلا اعبد» 4- كسى كه مرگ و حيات به دست اوست، سزاوار پرستش است. «اعبد الذى يتوفّاكم» 5 - با آنكه مرگ و حيات هر دو تنها به دست خداست، امّا اين آيه، مرگ را مطرح مىكند. زيرا مرگ، بهترين وسيلهى هشدار است. «الذى يتوفّاكم» 6- مشركان، معبودهاى خود را عاقل مىپنداشتند. («الذين» براى عقلا مىباشد) |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 105، 106 ---------------------------------------------- آيه وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ وَلَا تَدْعُ مِن دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُكَ وَلَا يَضُرُّكَ فَإِن فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذاً مِّنَ الظَّلِمِينَ ---------------------------------------------- ترجمه و (به من فرمان داده شده كه) به آئينى خالى از هرگونه شرك، روىآور و هرگز از مشركان مباش. و غير از خداوند، چيزى را كه نه سودى براى تو دارد، نه زيانى، نخوان. پس اگر چنين كنى، همانا تو از ستمگران (مشرك) خواهى بود. --------------------------------------------- نکته ها «حَنيف»، به معناى راست ومستقيم است كه در او هيچگونه انحرافى به چپ و راست وجود ندارد. --------------------------------------------- پيام ها 1- ديندارى، تصميم و همّت و عشق مىطلبد. «اقم وجهك» 2- دين اسلام، آئينى بىانحراف است. «حنيفاً» 3- مسلمانِ راستين، پس از پذيرش اسلام به هيچ شركى آلوده نمىشود و به طاغوتها نمىگرايد. «ولاتكوننّ من المشركين» 4- عاقلان، يا براى سود كار مىكنند، يا براى رفع خطر ودفع ضرر. بتها نه نفعى دارند و نه قدرت دفع ضرر. پس شرك، نوعى حماقت است. «لا تدع... ما لاينفعك و لايضرّك» 5 - شرك، ظلم و مشرك، ظالم است. «فانّك اذا من الظالمين» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 107 ---------------------------------------------- آيه وَإِن يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِن يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَارَآدَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ----------------------------------------------- ترجمه و اگر خداوند (براى آزمايش يا هدف ديگر بخواهد) زيانى به تو برساند، جز خود او كسى توان برطرف كردن آن را ندارد واگر براى تو خيرى بخواهد، هيچ كس مانع فضل او نخواهد شد. خير را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مىرساند و او بس آمرزنده و مهربان است. ------------------------------------------ نکته ها اينكه در برطرف كردن ضرر، تعبير «الاّ هو» آمده، امّا در برطرف كردن خير نيامده، به خاطر آن است كه خداوند ضررى را كه به انسان برسد برطرف مىكند، امّا فضلى را كه به انسان برسد او بر نمىدارد، مگر آنكه اعمال ما آن را تغيير دهد. [369] چنانكه در قرآن آمده است: «انّ اللَّه لايغيّر ما بقومٍ حتى يغيّروا ما بأنفسهم» [370] يعنى تغيير نعمت، بستگى به عملكرد خود انسان دارد. [371] _______________________________ 369) تفسير روحالمعانى. 370) رعد، 11. 371) در دعاى كميل نيز مىخوانيم: «اللّهم اغفر لى الذنوب الّتى تغيّر النعم» ---------------------------------------------- پيام ها 1- خير و شرّ تنها به دست خداست.«ان يمسسك اللّه بضرّ، يردك بخير» 2- هر تلخى و ضررى شرّ نيست، گاهى حوادث تلخ براى بيدارى فطرت يا آزمودن انسان است. «بُضّرٍ» و نه «بشرٍّ» 3- مقصود خدا، خير رساندن است. از اين رو در مورد خير، «يردك» و اراده به كار رفته و در ضرر، تعبير «يمسسك» آمده است. [372] 4- خيرى كه به انسان مىرسد، فضل الهى است، نه استحقاق انسان. «لفضله» 5 - خواست خدا، بر اساس حكمت است و مشيّتهاى او در كنار حكيم بودن او معنى مىشود.«يصيب به من يشاء» _______________________________ 372) تفسير روحالمعانى. |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 108 ---------------------------------------------- آيه قُلْ يَأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَكُمُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِى لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَمَآ أَنَاْ عَلَيْكُم بِوَكِيلٍ -------------------------------------------- ترجمه بگو: اى مردم! اينك حقّ از سوى پروردگارتان به سراغ شما آمده است. پس هر كس هدايت يابد، يقيناً به سود خويش هدايت مىيابد و هر كس گمراه شود، تنها به زيان خويش گمراه مىشود ومن بر (ايمان آوردن) شما وكيل نيستم (تا به اجبار شما را به راه حقّ درآورم). ----------------------------------------- پيام ها 1- آنچه از سوى خداوند آمده، (مثل قرآن و تعاليم انبيا) همه حقّ و از شئون ربوبيّت اوست. «الحقّ من ربّكم» 2- هدف بعثت انبيا و فرستادن كتب آسمانى، تربيت تمام انسانهاست. «يا ايها الناس... ربّكم» 3- خداوند حجّت را تمام كرده است و ما عذرى در نپذيرفتن حقّ نداريم. «قد جاءكم الحقّ» 4- خداوند از هدايت يافتن ما بىنياز است، سود و زيان هدايت و گمراهى تنها به خود ما باز مىگردد. «لنفسه» 5 - انسان داراى اختيار است و سرنوشت هركس به دست خود اوست، حتّى انبيا هم حقّ اجبار مردم را ندارند. «ما انا عليكم بوكيلٍ» 6- وظيفهى انبيا، ارشاد وتبليغ است، نه اجبار واكراه. «ما أنا عليكم بوكيل» |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره یونس آیه 109 ---------------------------------------------- آيه وَاتَّبِعْ مَا يُوحَى إِلَيْكَ وَاصْبِرْ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحَكِمِينَ --------------------------------------------- ترجمه و (تنها) آنچه را بر تو وحى مىشود پيروى كن و پايدار باش تا آنكه خداوند داورى كند و او بهترين داوران است. -------------------------------------------- پيام ها 1- مردم چه ايمان آورند، چه كفر ورزند، نبايد از وحى و دستورهاى الهى جدا شويم. «واتبع...» 2- انبيا تسليم فرمان وحىاند. «واتبع ما يوحى» 3- نزول وحى تدريجى بوده است. «يوحى» (فعل مضارع نشان استمرار است) 4- پيروى از وحى، نياز به صبر دارد. «واتّبع... اصبر» 5 - رهبر بايد صبور باشد. «واتّبع ما يوحى اليك و اصبر» 6- علم، شرط عمل، «واتّبع ما يوحى» و استقامت، شرط پيروزى است. «واصبر حتى يحكم اللَّه» 7- نگران آينده نباشيم، كه خدا بهترين داور است. «خير الحاكمين» «اَلحَمدُللَّهربّ العالمين» سيماى سورهى هود اين سوره در سالهاى آخر حضور پيامبرصلى الله عليه وآله در مكّه نازل شده است، سالهايى كه به جهت وفات حضرت ابوطالب و حضرت خديجه مسلمانان در شرايط بسيار سختى بسر مىبردند. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: سورهى هود مرا پير كرد. [373] زيرا آيهى استقامت در اين سوره نازل شده است: «فاستقم كما امرت و من تاب معك» [374] همان گونه كه به تو دستور داده شده پايدارى و صبر كن و ياران تو نيز بايد پايدارى كنند. امّا بىصبرى ياران پيامبر صلى الله عليه وآله آن حضرت را زجر مىداد. محتواى اين سوره كه يكصدوبيستوسه آيه دارد، تاريخ پيامبران و به خصوص حضرت نوحعليه السلام و توجّه به مسائل اعتقادى است. از دقّت در تاريخ انبيا استفاده مىشود كه حركت انبيا يك جريان مستمر تاريخى است، نه يك حادثهى زودگذر. تاريخ پيامبران و اقوام آنان قانونمند است و مطالعهى آن رمز سقوط يا عزّت ملّتها را روشن مىسازد و نشان مىدهد كه دين از جامعه جدا نيست و سرنوشت جامعه بستگى تمام به دين و آئين مردم آن جامعه دارد. در اين سوره پنج مرتبه نام حضرت هود عليه السلام آمده است كه برابر با تكرار اين نام در باقى قرآن است. _____________________________ 373) تفسير نمونه ؛ بحار، ج92، ص 198. 374) هود، 112. |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
توضیحات آیه 1 آیه 2 آیه 3 آیه 4 آیه 5 آیه 6 آیه 7، 8 آیه 9 آیه 10 آیه 11 آیه 12 آیه 13 آیه 14 آیه 15 آیه 16 آیه 17 آیه 18 آیه 19 آیه 20 آیه 21 آیه 22 آیه 23 آیه 24 آیه 25 آیه 26 آیه 27 آیه 28 آیه 29 آیه 30 آیه 31 آیه 32 آیه 33 آیه 34 آیه 35 آیه 36 آیه 37 آیه 38 آیه 39 آیه 40 آیه 41 آیه 42 آیه 43، 44 آیه 45 آیه 46 آیه 47، 48 آیه 49 آیه 50، 51 آیه 52 آیه 53 آیه 54 آیه 55، 56 آیه 57 آیه 58 آیه 59 آیه 60 آیه 61 آیه 62، 63 آیه 64 آیه 65 آیه 66 آیه 67 آیه 68 آیه 69، 70 آیه 71 آیه 72 آیه 73 آیه 74 آیه 75 آیه 76 آیه 77 آیه 78 آیه 79، 80 آیه 81 آیه 82 آیه 83 آیه 84 آیه 85، 86 آیه 87 آیه 88 آیه 89 آیه 90 آیه 91، 92 آیه 93 آیه 94 آیه 95 آیه 96، 97 آیه 98 آیه 99 آیه 100 آیه 101 آیه 102 آیه 103 آیه 104 آیه 105، 106 آیه 107 آیه 108 آیه 109 |
||
۶ مهر ۱۳۹۰
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره هود توضیحات اين سوره در سالهاى آخر حضور پيامبرصلى الله عليه وآله در مكّه نازل شده است، سالهايى كه به جهت وفات حضرت ابوطالب و حضرت خديجه مسلمانان در شرايط بسيار سختى بسر مىبردند. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: سورهى هود مرا پير كرد.(1) زيرا آيهى استقامت در اين سوره نازل شده است: «فاستقم كما امرت و من تاب معك»(2) همان گونه كه به تو دستور داده شده پايدارى و صبر كن و ياران تو نيز بايد پايدارى كنند. امّا بىصبرى ياران پيامبر صلى الله عليه وآله آن حضرت را زجر مىداد. محتواى اين سوره كه يكصدوبيستوسه آيه دارد، تاريخ پيامبران و به خصوص حضرت نوحعليه السلام و توجّه به مسائل اعتقادى است. از دقّت در تاريخ انبيا استفاده مىشود كه حركت انبيا يك جريان مستمر تاريخى است، نه يك حادثهى زودگذر. تاريخ پيامبران و اقوام آنان قانونمند است و مطالعهى آن رمز سقوط يا عزّت ملّتها را روشن مىسازد و نشان مىدهد كه دين از جامعه جدا نيست و سرنوشت جامعه بستگى تمام به دين و آئين مردم آن جامعه دارد. در اين سوره پنج مرتبه نام حضرت هود عليه السلام آمده است كه برابر با تكرار اين نام در باقى قرآن است. ___________________________ 1) تفسير نمونه ؛ بحار، ج92، ص 198. 2) هود، 112. |
||
۲۴ مهر ۱۳۹۰
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |