به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 114، 115

-------------------------------------------
آيه
وَأَقِمِ الصَّلَوةَ طَرَفَىِ النَّهَارِ وَزُلَفاً مِّنَ الَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى‏ لِلذَّ كِرِينَ
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
-------------------------------------------
ترجمه
و نماز را در دو طرف روز و اوايل شب بپادار، (زيرا) بدرستى كه كارهاى نيكو (همچون نماز)، بدى‏ها را محو مى‏كند، اين (فرمان)، تذكّرى است براى اهل ذكر.
و پايدار باش، كه همانا خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمى‏كند.
-------------------------------------------
نکته ها
در روايات، مراد از دو طرف روز، صبح و مغرب، و مراد از اوايل شب، نماز عشا بيان شده است.(128) البتّه اين آيه در مقام بيان تمام نمازهاى روزانه نيست.
شخصى از اعمال زشت خويش ناراحت بود، لذا پس از نماز در مسجد از پيامبرصلى الله عليه وآله خواست تا او را حدّ بزند، حضرت به او فرمود: چون بعد از آن عمل خلاف، در نماز جماعت شركت كرده‏اى، خداوند تو را بخشيد.(129)
از امام صادق‏عليه السلام سؤال شد كه شخصى از طريق طاغوت درآمدهايى را بدست آورده وبا اميد به آيه‏ى «انّ الحسنات يذهبن السيئات» به فقرا كمك مى‏كند وبه حج مى‏رود؟ حضرت فرمود: «انّ الخطيئة لاتكفر الخطيئة» گناه را نمى‏توان با گناه پوشاند.(130) آنچه را بدست آورده مالِ مردم است وتصرّف در مال مردم به هر شكل حرام است.
اميد بخش‏ترين آيه‏ى قرآن
حضرت على‏عليه السلام بر جمعى وارد شده و از آنها سؤال فرمودند: آيا مى‏دانيد اميدبخش‏ترين آيه‏ى قرآن كدام است؟! هر كس به فراخور حال خويش آيه‏اى را عنوان كرد:
* بعضى گفتند: آيه‏ى «انّ اللَّه لايغفر اَن يشرك به و يغفر مادون ذلك»(131) يعنى خداوند جز شرك، گناهان ديگر را مى‏بخشد.
* بعض ديگر بر آن بودند كه اين آيه است؛ «و مَن يعمل سوء او يظلم نفسه ثمّ يستغفر اللّه يجد اللّه غفوراً رحيما»(132) يعنى هر كس خلافكار و ظالم باشد ولى استغفار كند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد يافت.
* عدّه‏اى اظهار داشتند آيه‏ى «يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لاتقنطوا من رحمة اللّه انّ اللّه يغفر الذنوب جميعاً»(133) يعنى اى بندگان من كه در حقّ خود اسراف كرده‏ايد! از رحمت خدا مأيوس نشويد، زيرا او همه‏ى گناهان را مى‏بخشد.
* تعدادى هم نظر به اين آيه داشتند؛ «والذين اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم ذكروا اللّه فاستغفروا لذنوبهم و مَن يغفر الذنوب الاّ اللّه»(134) يعنى كسانى كه اگر كار زشتى انجام دادند و به خودشان ظلم كردند، ياد خداوند مى‏كنند و براى گناهان خويش استغفار مى‏نمايند، و كيست جز خداوند كه گناهان را ببخشد.
بعد از اينكه حضرت نظرات آنان را شنيد، فرمودند: از حبيبم رسول خداصلى الله عليه وآله شنيدم كه فرمود: اميدبخش‏ترين آيه در قرآن اين آيه است: «اقم الصلاة طرفى النهار و زلفاً من الليل انّ الحسنات يُذهبن السيئات»
سپس پيامبرصلى الله عليه وآله ادامه دادند: يا على! سوگند به خداوندى كه مرا بشير و نذير به سوى مردم مبعوث كرد، وقتى كه انسان براى نماز وضو بگيرد، گناهانش ريخته مى‏شود، و زمانى كه رو به قبله كند، پاك مى‏شود. يا على! مثال اقامه كننده‏ى نمازهاى روزانه، مثل كسى است كه هر روز پنج مرتبه در نهر آبى كه جلوى منزل اوست خود را شستشو كند.(135)
______________________________
128) تفسير كنزالدقائق.
129) تفسير مجمع‏البيان.
130) تفسير كنزالدقائق.
131) نساء، 48.
132) نساء، 110.
133) زمر، 53.
134) آل‏عمران، 134.
135) تفاسير مجمع‏البيان و كنزالدقائق.
-------------------------------------------
پيام ها
1- رهبر بايد الگوى مردم باشد. «فاستقم... اقم...»
2- نماز را بايد با شرايط و آداب كامل بجاى آورد. در كلمه‏ى «اقامه»، معناى كمال و تمام نهفته است. «اقم الصلاة»
3- نماز، قوّت قلب مؤمنان است. چون در آيات گذشته، فرمان به استقامت و عدم اعتماد به ظالمان مطرح شد و اين امور نياز به روحيّه‏ى بالا دارد، لذا در اين آيه، خداوند امر به تقويت روح با اهرم نماز مى‏فرمايد. «فاستقم... و اقم الصلاة»
4- نمازها را بايد در وقت مقرّر انجام داد. «طرفى النهار»
5 - نماز، روشن‏ترين نمونه‏ى كار نيك است. «اقم... ان الحسنات...»
6- اعمال انسان در يكديگر تأثير دارند. «ان الحسنات يذهبن السيئات»
7- دستور به نماز، روشن‏ترين پند خداست. «ذلك ذكرى» (نماز، ذكر الهى است)
8 - همه‏ى افراد از تذكّرات الهى، بهره‏مند نمى‏شوند.«ذكرى للذاكرين»
9- برپايى واقامه‏ى نماز، پشتكار وحوصله مى‏خواهد.(136)«اقم الصلاة ، واصبر»
______________________________
136) در آيه‏اى ديگر مى‏فرمايد: «وأمر اهلك بالصلوة و اصطبر عليها» طه، 132.




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 116

-------------------------------------------
آيه
فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُوْلُواْ بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِى الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلاً مِّمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مَآ أُتْرِفُواْ فِيهِ وَكَانُواْ مُجْرِمِينَ
------------------------------------------‏
ترجمه
پس چرا در قرون قبل از شما، صاحبان علم و قدرتى نبودند تا مردم را از فساد در زمين باز دارند، مگر گروه كمى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم، و ستمگران دنباله‏رو و دلبسته‏ى مال و مقامى شدند كه در آن مست و سركش شده بودند و آنان مردمى مجرم و گناهكار بودند.
------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «بَقيّة» كه 3 بار در قرآن آمده، به معناى باقيمانده است، امّا معمولاً در لغت عرب، به فضل و قدرت گفته مى‏شود. شايد به خاطر آنكه انسان اجناس نفيس را نزد خود ذخيره مى‏كند و باقى نگه مى‏دارد، و شايد هم به جهت آنكه افرادى در صحنه باقى مى‏مانند كه داراى قدرت و قوّت بيشترى هستند.
در اين آيه خداوند از گروهى انتقاد كرده كه چرا مجهّز به علم و قدرت نمى‏شوند تا جامعه را هشدار دهند. اين هشدار با لحن «لولا» بارها در قرآن تكرار شده است، از جمله: آيه‏ى «فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة»(137) و آيه‏ى «لولا ينهاهم الربّانيون و الاحبار»(138)
چون آيه‏ى 114 پيرامون نماز و اين آيه در مورد نهى از منكر است، بجاست تا به آياتى از قرآن مجيد كه در آنها مسائل «نماز» و «امر به معروف ونهى از منكر» در كنار هم و متأثّر از يكديگر آمده، اشاره‏اى داشته باشيم. از جمله‏ى اين آيات عبارتند از:
الف: «انّ الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر»(139) قطعاً نماز، انسان را از زشتى‏ها و منكرات باز مى‏دارد.
ب: «انّ الحسنات يذهبن السيئات»(140) همانا خوبى‏ها (مثل نماز) بدى‏ها را محو مى‏كند.
ج: «اقم الصلوة و أمر بالمعروف و انه عن المنكر»(141) نماز به پادار و امر به معروف كن و از منكر بازدار.
د: «الذين ان مكنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزكاة و امروا بالمعروف و نَهَوا عن المنكر»(142) مؤمنان واقعى آنانند كه اگر در زمين به آنها مكنت و قدرت بخشيم، نماز به پا مى‏دارند و زكات مى‏پردازند.
____________________________
137) توبه، 122.
138) مائده، 63.
139) عنكبوت، 45.
140) هود، 114.
141) لقمان، 14.
142) حج، 41.
-------------------------------------------
پيام ها
1- در همه‏ى زمان‏ها، افراد بى‏تفاوت نسبت به مفاسد اجتماعى، محكوم و مورد انتقادند. «فلو لا من القرون...»
2- بيشترين مسئوليّت در نهى از منكر، بر عهده‏ى صاحبان علم و قدرت است. «اولوا بقيّة»
3- در هر جامعه‏اى، افراد مصلح و دلسوز در اقليّت هستند.«الاّ قليلا»
4- رمز سقوط امّت‏هاى پيشين، بى‏تفاوتى و ترك نهى از منكر بوده است.«الا قليلاً ممّن انجينا»
5 - نتيجه‏ى دلسوزى مصلحين و اصلاح جامعه، نجات از قهر الهى است.«انجينا»
6- ظلم، عيّاشى و جرم، اضلاع مثلث شوم سقوط و هَلاكت‏اند. «ظلموا، اترفوا، مجرمين»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 117

-------------------------------------------
آيه
وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَى‏ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و پروردگار تو بر آن نبوده تا آبادى‏هايى را كه مردمش اصلاح‏گرند، به ظلم و ستم هلاك كند.
--------------------------------------------
نکته ها
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: مراد از اصلاح در آيه، انصاف مردم نسبت به يكديگر است.(143)
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: اى ابن‏مسعود! با مردم رفتارى منصفانه داشته باش وخيرخواه آنان باش وبه آنان رحم كن. اگر چنين باشى و خدا بر مردم شهرى غضب كند كه تو در ميان آنان هستى، به سوى تو نظر مى‏كند وبه خاطر تو، به آنان رحم مى‏كند.(144)
______________________________
143) تفسير مجمع‏البيان.
144) بحار، ج 74، ص 109.
---------------------------------------------
پيام ها
1- قهر خداوند، دليل دارد.«يهلك القرى بظلم»
2- صالح بودن تنها كافى نيست، بلكه بايد «مصلح» بود.«ما كان ربّك... واهلها مصلحون» (يكى از موارد ايمنى از عذاب الهى، اصلاح‏طلبى مردم است)





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 118

-------------------------------------------
آيه
وَلَوْ شَآءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَ حِدَةً وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و اگر پروردگارت مى‏خواست، هر آينه همه‏ى مردم را (با اجبار)، يك امّت واحده (و داراى يك عقيده‏ى حق) قرار مى‏داد، در حالى كه همچنان اختلاف مى‏ورزند.
----------------------------------------
نکته ها
در قرآن مجيد، بارها به مسئله‏ى آزادى انسان‏ها در انتخاب راه و عقيده اشاره شده است. يعنى با اينكه خداوند مردم را به سوى خويش هدايت مى‏فرمايد، امّا هرگز در اين راه اجبار نمى‏كند و به پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله نيز حقّ مجبور كردن مردم را نداده است، بلكه فقط از آن حضرت خواسته كه مردم را تذكّر دهد و راه را به آنان يادآورى نمايد. «انّما انت مذكّر، لست عليهم بمصيطر»(145). بنابراين، خداوند راه تقوى‏ و فجور را به نحوى كه فطرت انسان خوبى‏ها و بدى‏ها را از درون درك كند، الهام مى‏فرمايد، و از بيرون هم انبياعليهم السلام را براى راهنمايى مى‏فرستد و اين خود انسان است كه با اراده و اختيار كامل راه خويش را برمى‏گزيند.
______________________________
145) غاشيه، 21.
----------------------------------------------
پيام ها
1- سنّت الهى در آفرينش انسان، بر اساس آزادى و انتخاب عقايد و افكار است. «لو شاء ربّك لجعل الناس امة واحدة»
2- خواست خداوند، قابل تخلّف نيست. «لوشاء ربّك لجعل»
3- در هيچ زمان همه‏ى مردم يكدست نبوده‏اند. «ولايزالون مختلفين»
4- دليل اختلاف مردم، قدرت آزاد بودن آنان است. «لو شاء... ولايزالون مختلفين»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 119

-------------------------------------------
آيه
إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
---------------------------------------------
ترجمه
مگر كسى كه پروردگارت به او رحم كند، و (خداوند) براى همين (رحمت) مردم را آفريد، و فرمان پروردگارت صادر شده كه دوزخ را از جنّ و انس پر خواهد كرد.
--------------------------------------------
نکته ها
بعضى گفته‏اند: معناى آيه اين است كه مردم دائماً اختلاف دارند، مگر كسانى كه در سايه‏ى لطف ورحمت الهى، گرفتار اختلاف نشوند و خدا براى همين وحدت كلمه، آنان را آفريد.(146)
فلسفه‏ى آفرينش انسان، در آيات قرآن با عناوين مختلفى مطرح شده است:
در يك جا مى‏خوانيم: «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ ليعبدون»(147) كه دليل آفرينش جنّ و انسان، عبادت آنها دانسته شده است.
در جاى ديگرى مى‏فرمايد: «الذى خلق الموت و الحياة ليبلوكم ايّكم احسن عملا»(148) يعنى خداوند، مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد.
و در آيه‏ى فوق نيز آمده است: «لذلك خلقهم» يعنى ما انسان‏ها را آفريديم تا مشمول رحمت خويش نماييم.
در ظاهر به نظر مى‏رسد كه فلسفه‏ى آفرينش انسان، سه عنوان متفاوت يعنى: عبادت، آزمايش و رحمت است. امّا با كمى دقّت نظر متوجّه مى‏شويم كه هر سه موضوع داراى يك نقطه‏ى مشترك هستند و آن تكامل روحى و معنوى انسان‏هاست.
در آيه‏ى قبل آمد كه انسان آزاد است و در آخر اين آيه مى‏فرمايد: ما حتماً دوزخ را از انسان و جنّ پر مى‏كنيم. آنچه از جمع بين اين دو آيه فهميده مى‏شود، اين است كه انسان در انتخاب راه آزاد است، ولى به خاطر پذيرش راه باطل، جهنّمى مى‏شود.
در روايات متعدّد آمده است كه نمونه‏ى روشن اختلاف مردم، مسأله‏ى رهبرى معصوم است كه طبيعتاً به جز آن گروه كه مشمول رحمت الهى و در خط اهل‏بيت‏عليهم السلام و پيشوايان معصوم قرار گرفته‏اند، بقيه‏ى مردم منحرف شده‏اند.(149)
امام صادق‏عليه السلام فرمود: خدا انسان را آفريد تا كارهايى انجام دهد و مستحقّ رحمت شود.(150)
________________________________
146) تفسير اطيب‏البيان.
147) ذاريات، 56.
148) ملك، 2.
149) تفسير كنزالدقائق.
150) تفسير نورالثقلين ؛ توحيد صدوق، ص 403.
---------------------------------------------
پيام ها
1- تنها راه برچيده شدن اختلافات، لطف و رحمت الهى است.«الاّ مَن رحم ربّك»
2- عامل وحدت، فقط امدادهاى الهى است و محورهاى دنيوى و مادّى، امورى فانى، مقطعى، يك بعدى و خيالى‏اند.«الاّ مَن رحم ربّك»
3- فلسفه‏ى خلقت بشر، پذيرش و دريافت رحمت الهى است.«و لذلك خلقهم»
4- خداوند قوانين و سنّت‏هايى را بر خود لازم كرده است.«و تمّت كلمة ربك»
5 - قهر حتمى الهى، بعد از لطف او و فرستادن انبيا و كتب و موعظه و هشدار و مهلت دادن مطرح است.«رحم ربك... لاملأنّ جهنّم»
6- خداوند با قرار دادن فطرت و عقل از درونِ انسان و ارسال انبيا و كتب آسمانى از بيرون، حجّت را بر مردم تمام كرده است«و تمّت كلمة ربّك»
7- جهنّم محدوديّت دارد.«لاملأنّ جهنّم»
8 - جنّ نيز مانند انسان، داراى تكليف و كيفر وپاداش است. «من الجنّة والناس»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 120

-------------------------------------------
آيه
وَكُلًّا نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَآءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَآءَكَ فِى هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى‏ لِلْمُؤْمِنِينَ
----------------------------------------------
ترجمه
و هر يك از سرگذشت انبياى (قبلى)، كه براى تو بازگو كرديم، چيزى است كه دلت را بدان محكم گردانيم، و در اين (اخبار)، براى تو حقايق و براى اهل ايمان، پند و تذكّرى آمده است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- نقل بخش‏هاى مهم تاريخ و آگاهى دادن به آن، يكى از شيوه‏هاى تربيتى است. «نقُص عليك من انباء الرسل»
2- بيان سرگذشت انبياعليهم السلام بار تربيتى دارد و كلمه و نكته‏اى از آن بى‏دليل نيست.«كلّاً»
3- داستان‏هاى قرآنى، برگزيده‏اى از سرگذشت زندگانى انبياعليهم السلام است.«نقصّ عليك من انباء الرّسل»
4- داستان‏هاى قرآنى هدفدار است، نه وسيله سرگرمى و يا اغفال.«نقصّ عليك... ما نثبّت»
5 - در نقل داستان بايد آن فرازهايى مورد توجّه قرار گيرد كه داراى بار ارزشى است. «ما نثبّت»
6- بهترين داستان آن است كه مايه‏ى آرامش خاطر باشد.«ما نثبّت به فؤادك»
7- آرام‏بخش دلها خداوند است. «نثبّت به فؤادك»
8 - انبياعليهم السلام نيز به تقويت روحيّه نياز دارند.«نثبّت به فؤادك»
9- هرگز با باطل آرامش واقعى و دائمى صورت نمى‏گيرد. «نثبّت به فؤادك و جائك فى هذه الحق»
10- يك مُبلّغ، زمانى در تبليغ و موعظه خود موفق است كه از ثبات و اطمينان كامل برخوردار باشد.«نثبت به فؤادك»
11- همه‏ى داستان‏هاى قرآنى حقيقت دارد و با نوعى برهان و دليلِ قابل قبول همراه است. «الحقّ»
12- در تبليغ بايد ابتدا آرامش خاطر، بعد كلام مستدلّ و سپس موعظه باشد. «فؤادك، حق، موعظه»
13- بهترين شيوه‏هاى تربيتى، تنها در مورد انسان‏هاى آماده كارساز است. «ذكرى للمؤمنين»






۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 121، 122

-------------------------------------------
آيه
وَقُلْ لِّلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ اعْمَلُواْ عَلَى‏ مَكانَتِكُمْ إِنَّا عَمِلُونَ‏
وَانتَظِرُواْ إِنَّا مُنتَظِرُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و به كسانى كه ايمان نمى‏آورند بگو: هر چه در توان داريد انجام دهيد، ما نيز انجام مى‏دهيم.
و شما در انتظار باشيد، ما هم منتظريم.
----------------------------------------------
پيام ها
1- ابلاغ تهديدو بشارت، وظيفه‏ى انبياست. «قل»
2- انسان آزاد است و انبياعليهم السلام نيز بر او تحميلى ندارند.«اعملوا على مكانتكم»
3- كسى كه موعظه پذير نيست و تذكّر به حال او سودى ندارد، بايد تهديد شود. «اعملوا على مكانتكم»
4- مبلّغ بايد به راه وهدف خود، ايمان كامل داشته باشد.«انّا عاملون ، انّا منتظرون»
5 - در تبليغ بايد با هر كسى به تناسب عقل و فهم خود او سخن گفت، با افراد لجوج و عنود، با قهر و تهديد. «انتظروا»
6- فرجامى نيكو در انتظار پيامبر و مؤمنان است. «انّا منتظرون»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 123

-------------------------------------------
آيه
وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَوتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ وَمَا رَبُّكَ بِغَفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و نهان آسمان و زمين تنها براى خداوند است و تمام امور به او باز گردانده مى‏شود، پس بنده‏ى او باش (و تنها او را پرستش كن) و بر او توكّل نماى و پروردگارت از عملكرد شما غافل نيست.
--------------------------------------------
نکته ها
علم غيب، به طور مطلق مخصوص خداوند است، امّا به اذن و اراده‏ى الهى، پيامبران نيز از علم غيب برخوردارند. «عالم الغيب فلايظهر على غيبه احداً الاّ مَن ارتضى‏ من رسول»(151)
____________________________
151) جنّ، 26.
-------------------------------------------
پيام ها
1- آگاهى از اسرار جهان مخصوص خداوند است. «للّه غيب السموات و الارض»
2- زمين و آسمان (تمام هستى)، علاوه بر ظاهر، داراى غيب و نهانى نيز هست. «للّه غيب السموات و الارض»
3- مرجع همه چيز او و بازگشت هر چيزى به سوى اوست.«اليه يرجع الامر كله»
4- ايمان به غيب، زمينه‏ساز عبادت وتوكّل بر خداوند است. «للّه غيب... فاعبده»
5 - هر كس به خداوند توكّل كند، مورد لطف او قرار مى‏گيرد. «و توكّل عليه و ما ربّك بغافل...»
6- آگاهى بر عملكرد انسان، از شئون ربوبيّت خداوند است. «و ما ربّك...»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
فهرست آیات 1 تا 123 سوره هود



توضیحات
آیه 1، 2
آیه 3
آیه 4، 5
آیه 6
آیه 7
آیه 8
آیه 9
آیه 10
آیه 11
آیه 12
آیه 13
آیه 14
آیه 15
آیه 16
آیه 17
آیه 18
آیه 19
آیه 20
آیه 21، 22
آیه 23
آیه 25، 26
آیه 27
آیه 28
آیه 29
آیه 30
آیه 31
آیه 32
آیه 33، 34
آیه 35
آیه 36
آیه 37
آیه 38
آیه 39
آیه 40
آیه 41
آیه 42
آیه 43
آیه 44
آیه 45
آیه 46
آیه 47
آیه 48
آیه 49
آیه 50
آیه 51
آیه 52
آیه 53
آیه 54، 55
آیه 56
آیه 57
آیه 58
آیه 59
آیه 60
آیه 61
آیه 62
آیه 63
آیه 64
آیه 65
آیه 66
آیه 67، 68
آیه 69
آیه 70
آیه 71
آیه 72
آیه 73
آیه 74
آیه 75، 76
آیه 77
آیه 78
آیه 79، 80
آیه 81
آیه 82، 83
آیه 84
آیه 85
آیه 86
آیه 87
آیه 88
آیه 89
آیه 90
آیه 91
آیه 92
آیه 93
آیه 94
آیه 95
آیه 96، 97
آیه 98
آیه 99
آیه 100
آیه 101
آیه 102
آیه 103
آیه 104، 105
آیه 106، 107
آیه 108
آیه 109
آیه 110
آیه 111
آیه 112
آیه 113
آیه 114، 115
آیه 116
آیه 117
آیه 118
آیه 119
آیه 120
آیه 121، 122
آیه 123




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یوسف

توضیحات


سيماى سوره‏ى يوسف‏
سوره يوسف از سوره‏هاى مكّى و داراى يكصد و يازده آيه است. نام حضرت يوسف، 27 مرتبه در قرآن آمده، كه 25 مرتبه آن در همين سوره است. آيات اين سوره به هم پيوسته و در چند بخش جذاب و فشرده، داستان زندگى يوسف را از كودكى تا رسيدن او به مقام خزانه‏دارى كشور مصر، عفت و پاكدامنى او، خنثى شدن توطئه‏هاى مختلف عليه او و جلوه‏هايى از قدرت الهى را مطرح مى‏كند.
داستان حضرت يوسف فقط در همين سوره از قرآن آمده، در حاليكه داستان پيامبران ديگر در سوره‏هاى متعدد نقل شده است.(1)
داستان حضرت يوسف در تورات، سِفر پيدايش از فصل 37 تا 50 نيز نقل شده است، امّا در مقايسه با آنچه در قرآن آمده، به خوبى اصالت قرآن و تحريف تورات معلوم مى‏گردد.
در ميان آثار ادبى نيز داستان يوسف و زليخا، براى خود جايگاهى برگزيده است كه از آن جمله مى‏توان منظومه يوسف و زليخا، از نظامى گنجوى و يوسف و زليخا منسوب به فردوسى را نام برد.
قرآن در داستان يوسف عليه السلام بيشتر به شخصيت خود او در گذر از كوران حوادث مى‏پردازد، در حاليكه در داستان پيامبران ديگر، بيشتر به سرنوشت مخالفان و لجاجت و هلاكت آنان اشاره نموده است.
در برخى از روايات آموزش سوره يوسف به زنان و دختران نهى شده است، ولى به نظر برخى صاحب نظران اين روايات اسناد قابل اعتمادى ندارند.(2) و از طرفى آنچه استناد اين نهى است طرح عشق از سوى زليخا همسر عزيز مصر است كه با بيان قرآنى، نقطه منفى در آن وجود ندارد.
_____________________________________
1) تفسير حدائق.
2) تفسير نمونه.




۲ آبان ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۵۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۲۱
پیام‌های جدید
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۵۰۱ پاسخ
۱۲,۴۱۶,۲۸۶ بازدید
۱۶ روز قبل
Greatest Ever
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۹ پاسخ
۹,۱۰۱,۶۷۶ بازدید
۱۸ روز قبل
armanshah
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۷ پاسخ
۵۸۵,۲۱۲ بازدید
۳ ماه قبل
مهدی
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۳۵۷,۵۵۵ بازدید
۶ ماه قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۷,۱۰۰ بازدید
۶ ماه قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۹۷۱ بازدید
۶ ماه قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۷۴,۶۸۸ بازدید
۶ ماه قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۵۹,۸۸۵ بازدید
۶ ماه قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۸۵,۱۹۶ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۳۷۴,۳۱۱ بازدید
۷ ماه قبل
رویا
حاضرین در سایت
۸۶۳ کاربر آنلاین است. (۱۰۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۸۶۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!