در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 17 ---------------------------------------------- آيه أَفَمَن يَخْلُقُ كَمَن لَّا يَخْلُقُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه پس آيا آنكه مىآفريند همانند كسى است كه نمىآفريند؟ پس آيا ياد نمىكنيد و پند نمىگيريد؟. --------------------------------------------- نکته ها از ابتداى سورهى نحل تا اينجا در پانزده آيه، نعمتهاى الهى را برمىشمرد و در اين آيه، يك نتيجه كلّى گرفته و بصورت سؤال، اين مطلب را بيان مىدارد كه: آيا كسىكه خلق مىكند، همانند بتها يا طاغوتهايى است كه قدرت خلق ندارند؟ چرا بجاى خداوند متعال سراغ آنها مىرويد؟ ------------------------------------------- پيام ها 1- درشيوهى تبليغ از جزئى به كلّى برويد. ابتدا نمونههايى را بيان كنيد و سپس نتيجهگيرى كلّى كنيد. بعد از 15 آيه ذكر نعمتها مىفرمايد: «اَفمن يخلق كمن لايخلق» 2- در شيوهى تبليغ، وجدانِ مخاطب را به قضاوت بگيريد و عقل و فطرت او را بيدار كنيد. «افلا تذكرون» 3- عقل و وحى با يكديگر هماهنگ است و آنچه را قرآن بيان كرده عقل مىپذيرد. «افلا تذكرون» 4- آفرينش پايان نيافته است بلكه استمرار دارد. «يخلق» 5- خداشناسى وخداپرستى در نهاد تمام انسانها هست، فقط تذكّر لازم دارد. «افلا تذكرون» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 18 ---------------------------------------------- آيه وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَآ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ----------------------------------------------- ترجمه واگر بخواهيد نعمتهاى خدا را بشماريد، نمىتوانيد شماره كنيد. همانا خداوند آمرزندهى مهربان است. ---------------------------------------------- نکته ها مشابه همين آيه در سورهى ابراهيم آيه 33 آمده است، امّا آنجا در پايان آيه مىفرمايد: «انّ الانسان لظلوم كفّار» واينجا در پايان آيه مىفرمايد: «انّ اللَّه لغفور رحيم» آرى! نعمتها نشانهى لطف ورحمت خداست، امّا اين انسان است كه كفران مىكند و به خود و جامعه ظلم مىنمايد. گرچه شمردنِ نعمتهاى الهى ممكن نيست، امّا ذكر و ياد آنها لازم است. چنانكه در آيه 11 سوره ضُحى مىفرمايد: «و امّا بنعمة ربّك فحدّث» و در زيارت امين اللَّه مىخوانيم: «ذاكرة لسوابغ آلائك» انسان حتّى قدرت شمردن نعمتهاى الهى را ندارد چه رسد به قدرتِ شكرگزارى آنها. از دست و زبان كه برآيد كز عهدهى شكرش به در آيد بنده همان به كه زتقصيرخويش عذر به درگاه خداى آورد ور نه سزاوار خداونديش كس نتواند كه بجاى آورد --------------------------------------------- پيام ها 1- نسبت به آنچه مىدانيد شكر كنيد، نسبت به آنچه نمىدانيد، خداوند غفور و رحيم است. «انّ اللَّه غفور رحيم» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 19 ---------------------------------------------- آيه وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَمَا تُعْلِنُونَ --------------------------------------------- ترجمه وخداوند آنچه را پنهان مىكنيد وآنچه را آشكار مىسازيد مىداند. --------------------------------------------- پيام ها 1- علم خداوند نسبت به همه امور، چه آشكار و چه پنهان يكسان است. «ما تسرّون و ما تعلنون» 2- اگر بدانيم كه خداوند به كارهاى ما آگاه است تقوا پيشه مىكنيم. «واللَّه يعلم» 3- خداوند به نيّتها و اهداف ما نيز آگاه است. «يعلم ما تسرّون» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 20، 21 ---------------------------------------------- آيه وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَا يَخْلُقُونَ شَيْئاً وَهُمْ يُخْلَقُونَ أَمْوَتٌ غَيْرُ أَحْيَآءٍ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ --------------------------------------------- ترجمه وكسانى را كه بجاى خدا مىخوانند، هيچچيز نمىآفرينند وخود نيز آفريده شدهاند. آنها مردهگانند نه زندهگان، ونمىدانند چه وقت برانگيخته خواهند شد. ---------------------------------------------- نکته ها چون بتپرستان، بتها را به شكل انسان مىساختند و در خيال خود با آنها مثل صاحب شعور برخورد مىكردند، لذا خداوند در اين آيه، بتها را اموات خوانده كه براى موجودات داراى حيات وشعور بكار مىرود. براى جاهل، تكرار مطلب لازم است. در كنارِ «اموات»، «غير احياء» ذكر شده است، در حالىكه همان معنى را مىرساند. ---------------------------------------------- پيام ها 1- بُتها، نه قدرت دارند، نه حيات و نه علم و شعور. (در حاليكه شرط پرستش، علم و قدرت و حيات است) «لايخلقون، اموات، مايشعرون» 2- معبودان غير خدا هر چه باشد، مرده است. «اموات غير احياء» 3- در قيامت، حتّى بُتها مبعوث مىشوند. «ما يشعرون ايّان يبعثون» چنانكه در آيه 98 انبيا مىفرمايد: «انكم و ما تعبدون من دون اللَّه حصب جهنّم» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 22 ---------------------------------------------- آيه إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَحِدٌ فَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْأَخِرَةِ قُلُوبُهُم مُّنكِرَةٌ وَهُم مُّسْتَكْبِرُونَ- ---------------------------------------------- ترجمه معبود شما معبودى است يگانه، پس كسانى كه به آخرت ايمان ندارند دلهايشان به انكار خو كرده و همانان مستكبرند. -------------------------------------------- نکته ها آيات قبل ناتوانى غير خدا را از آفرينش و بىخبرى آنها را از آينده مطرح ساخت اين آيه مىفرمايد، معبود واقعى شما خداى يكتاست. «كبر» يعنى خود را بزرگ دانستن، «تكبّر» يعنى آثار كبر را عمل كردن، و «استكبار» يعنى آنكه خودش بزرگى ندارد، ولى با انواع وسائل، مىخواهد بزرگى خود را ايجاد و اثبات كند. در روايات آمده است كه امام حسينعليه السلام بر فقرايى عبور مىكردند، آنها مشغول غذا خوردن بودند و حضرت را نيز دعوت به غذا كردند. امام در كنار آنها نشستند و مشغول شدند و سپس فرمودند: خداوند مستكبران را دوست ندارد.(12) _____________________________ 12) تفسير نورالثقلين. ------------------------------------------- پيام ها 1- انكار معاد در حقيقت انكار مبدء است. توحيد و معاد به هم پيوند دارند. «الهكم اله واحد فالذين لايؤمنون بالاخرة» 2- منشأ كفر كبر است، نه جهل. انكارِ حقيقت است، نه جهل به حقيقت. «قلوبهم منكرة و هم مستكبرون» 3- ايمان به آخرت، تكبر و استكبار را برطرف مىكند. «فالذين لايؤمنون ...قلوبهم منكرة» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 23 ---------------------------------------------- آيه لَا جَرَمَ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْتَكْبِرِينَ ----------------------------------------------- ترجمه البته وبىگمان، آنچه را پنهان مىكنند و آنچه را آشكارا مىنمايند، خداوند مىداند. همانا او مستكبران را دوست ندارد. ---------------------------------------------- نکته ها كلمهى «جَرم» به معناى بريدن و چيدن ميوه از درخت است. «لاجَرم» يعنى مسأله قابل بريدن و شك و شبهه نيست، بلكه قطعى و حتمى است. اين آيه هم تهديد كفار است كه خداوند به كارهاى شما آگاه است و هم بشارت به مؤمنان كه خداوند بر وضع دشمنان شما آگاه و بر كيفر آنها قادر است. |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 24 ---------------------------------------------- آيه وَإِذَا قِيلَ لَهُم مَّاذَآ أَنزَلَ رَبُّكُمْ قَالُواْ أَسَطِيرُ الْأَوَّلِينَ ---------------------------------------------- ترجمه وهرگاه به آنان گفته شد: پروردگارتان چه نازل كرده؟ گفتند افسانههاى پيشينيان. ---------------------------------------------- نکته ها كلمه «اساطير» يا جمعِ «اُسطوره» به معناى حكايات و افسانههاى خرافى است كه به صورت مكتوب درآمده باشد، و يا جمع «اَسطار» به معناى سطرهايى كه از روى كتب پيشين، نسخهبردارى شده باشد. در قرآن اين كلمه، نُه بار از زبان كفّار نقل شده كه در همهى موارد همراه كلمهى «اوّلين» است، يعنى آنها مىگفتند: اين حرفها تازگى ندارد، بلكه همان بافتههاى پيشينيان است. بعضى جامعهشناسان امروز نيز مذهب را زاييده جهل و خرافه مىدانند، كه شايد اين حرف، بخاطر بعضى خرافاتى باشد كه در ميان اصولِ اصيلِ اديان الهى، جاى گرفته و در واقع ربطى به مذهب ندارد. ---------------------------------------------- پيام ها 1- فرستادن پيامبران و كتب آسمانى، از شئون ربوبىِ خداوند براى هدايت و تربيت مردم است. «انزل ربّكم» 2- خوى افراد مستكبر، تحقير كردن است، گاهى تحقير مكتب، گاهى رهبر و گاهى امّت. «انّ اللَّه لايحب المستكبرين و اذا قيل لهم...» 3- با آنكه تنها بخشى از قرآن، داستان است نه همهى آن، ولى همان داستانها هم مربوط به اقوام و پيامبرانى است كه مردم زمان پيامبر از بيشتر آنها بىخبر بودند. پس چگونه مىتوان به قرآن نسبت داد: «اساطير الاولين»؟ |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 25 ---------------------------------------------- آيه لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلَا سَآءَ مَا يَزِرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه آنان بايد در روز قيامت هم بار گناهان خود را به تمامى به دوش كشند و هم بخشى از بار گناهانِ كسانى كه بدون علم آنان را گمراه مىنمايند بدانيد كه چه بد بارى را برمىدارند. ---------------------------------------------- نکته ها اين آيه در مورد رهبران كفر است كه در دنيا با تبليغات دروغين خود سبب گمراهى مردم مىشوند، لذا در قيامت، هم گناه كفر خود را به دوش مىكشند و هم گناه كسانى را كه باعث انحراف آنها شدهاند. چنانكه در روايات مىخوانيم: هر كس راه كجى را ترسيم كند، در كيفر تمام منحرفان شريك است و هر كس راه خوبى را ترسيم كند، پاداش پويندگان آن راه را نيز به او مىدهند بدون آنكه از سهم او چيزى كم شود. ---------------------------------------- پيام ها 1- رهبران كفر و ضلالت از هيچ تخفيفى در كيفر برخوردار نيستند. «ليحملوا اوزارهم كاملة» 2- كسىكه ديگران را به گناه دعوت كند، در كيفر آنان نيز شريك است. «من اوزار الّذين يضلّونهم» 3- رهبران كفر، سهم گناه خود را بطور كامل، امّا سهم گناه پيروان را به مقدارى كه در آن نقش داشتهاند بر عهده دارند. «كاملة ... و من اوزار» 4- ريشهى بسيارى از انحرافها، جهل است و دشمن از جهل مردم براى انحراف آنها استفاده مىكند. «يضلّونهم بغير علم» 5 - گناه، بار است و چه بد بارى. «ساء ما يزرون» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 26 ---------------------------------------------- آيه قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْيَنَهُم مِّنَ الْقَوَاعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِن فَوْقِهِمْ وَأَتَهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لَا يَشْعُرُونَ ---------------------------------------------- ترجمه همانا كسانى كه قبل از ايشان بودند (نيز) مكر ورزيدند، پس قهر خداوند به سراغ پايههاى بناى آنان آمد، پس سقف از بالاى سرشان بر آنان فرو ريخت و از آنجا كه انديشهاش را نمىكردند، عذاب الهى آمد. --------------------------------------------- نکته ها اين آيه هم تهديدى است براى توطئهگران، و هم تسلّى خاطر پيامبر است. -------------------------------------------- پيام ها 1- توطئه در برابر حق، همواره بوده است. «قد مكر الذّين من قبلهم» 2- آنجا كه اساس دين در خطر باشد، خداوند خود وارد عمل مىشود. «فاتى اللَّه» 3- مخالفان دين و مكتب بدانند كه خداوند طرفِ آنهاست. «فاتى اللَّه بنيانهم» 4- هر كجا بنيان دين در خطر افتد، (در آيات قبل، كفار، وحى را اساطير معرفى مىكردند) برخورد نيز بايد بينانى باشد. «فاتى اللَّه بنيانهم» 5- برخورد با دشمن بايد بنيانى باشد نه سطحى و ظاهرى، تا همهى تشكيلات فكرى و سازمانى آنها از بين رود. «فاتى اللَّه بنيانهم ... فخرّ عليهم السّقف» 6- كيفرهاى الهى مخصوص آخرت نيست. «فاتى اللَّه بنيانهم» 7- گاهى بناى محكم، بجاى حفاظت از جان انسان، گور خود انسان مىشود. «فخرّ عليهم السقف» 8- زمان و مكان قهر خدا، قابل پيشبينى نيست. «من حيث لايشعرون» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام:
۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی - ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور - جوزپ گواردیولا گروه:
- كاربران بلاک شده |
سوره نحل آیه 27 ---------------------------------------------- آيه ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَمَةِ يُخْزِيهِمْ وَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَآءِىَ الَّذِينَ كُنتُمْ تُشَقُّونَ فِيهِمْ قَالَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْىَ الْيَوْمَ وَالسُّوءَ عَلَى الْكَفِرِينَ ------------------------------------------- ترجمه (به علاوه) خداوند در روز قيامت آنان را خوار و رسوا خواهد ساخت و مىگويد: شريكان من كه درباره آنها (با پيامبر و مؤمنان) ستيزه و مخالفت مىكردند، كجا هستند؟ (در اين هنگام) دانشمندان گويند: همانا امروز، ذلت و رسوايى بر كافران است. ------------------------------------------- نکته ها در فرهنگ قرآن، علم و جهل معنايى گستردهتر از دانستن و ندانستن دارد. عالم كسى است كه انديشه و عمل او بر اساس حق و حقيقت باشد، گرچه قدرت خواندن و نوشتن هم نداشته باشد و جاهل كسى است كه فكر و عمل او بر باطل باشد، گرچه همهى علوم را نيز بداند. قرآن، انديشهى شرك و بتپرستى را نشانهى جهل مىداند، چنانكه ريشهى عمل زشتِ قوم لوط را جهل مىشمرد. در اين آيه نيز، «اوتوا العلم» كسانى هستند كه در برابر كفر و شرك، قرار گرفتهاند، يعنى علم واقعى، انسان را به توحيد و ايمان مىرساند. -------------------------------------------- پيام ها 1- كيفر اصلىِ مجرمان، در قيامت است و هلاكت در دنيا مقدمهاى براى آن مىباشد. «ثم يوم القيمة يخزيهم» 2- آنان كه در دنيا مؤمنان را خوار مىشمردند، خود در قيامت خوار مىشوند.«يخزيهم» 3- به دنبال هر كس بروى، بايد در قيامت جوابگو باشى. «اَين شركائى» 4- در دادگاه قيامت، مشركان حرفى براى گفتن ندارند. «اين شركائى» خدا، پاسخى ندارد. 5- علم واقعى كه موجب ايمان و عمل مىشود، هديهاى الهى است. «اوتوا العلم» |
||
۲۹ مرداد ۱۳۹۱
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |