به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!
     
پاسخ به: غدیرخم
نام کاربری: *mohammad.z*
پیام: ۵,۲۳۶
عضویت از: ۲۹ مهر ۱۳۹۱
از: بابلسر _كاله
طرفدار:
- مسي
- كرايف
- استقلال کبییر
- تيم ملي بارسلونا
- جانواريو
- پپ گواردیولا
- قلعه نوعي
گروه:
- كاربران بلاک شده
اگر ماجراى غدیر خم از نظر تاریخى واقعیت دارد، چرا پس از ماجراى سقیفه شركت كنندگان در آن محفل و نیز مردم مدینه سخنى كه نشانه یادآورى این ماجرا باشد، بر زبان نیاوردند؟
به نظر مى‏رسد این پرسش یكى از چالش‏هاى جدى فرا روى شیعه است، زیرا شیعه:
الف) با بهره‏گیرى از منابع معتبر خود و اهل سنت ‏به اثبات اصل ماجراى غدیر مى‏پردازد؛ منابعى كه در آن صدها صحابى و تابعى شناخته شده وجود دارد .
ب) با دلیل‏هاى متقن و شواهد مستحكم لغوى، قرآنى، سنتى و تاریخى واژه ولایت موجود در روایت غدیر را به معناى سرپرستى و به دست گرفتن امور جامعه مسلمانان مى‏داند نه دوستى .
ج) اثبات مى‏كند پیامبر اكرم (ص) در این ماجرا بر اساس دستور خداوند در پى تعیین جانشین بود نه معرفى كاندیداى خلافت .
با این همه در گزارش‏هاى تاریخى - جز چند منبع كه در اعتبار آن‏ها سخن فراوان است - از واكنش شدید مردم و یاد آورى ماجراى غدیر خم كم‏تر سخن به میان آمده است. با آن ‏كه قطعا بیش‏تر مردم مدینه در ماجراى غدیر حضور داشتند، چرا پس از حدود 70 یا 84 روز از این ماجرا آن را فراموش كردند؟
البته احتمال اعتراض عده‏اى از مردم و یاد كرد ماجراى غدیر به وسیله آن‏ها و مخفى ماندن این واكنش، به سبب سیاست ممنوعیت نقل و تدوین حدیث، وجود دارد؛ ولى در عدم گستردگى این اعتراض‏ها تردید نیست .
تاریخ درباره بسیارى از حوادث مقطع زمانى بین غدیر و وفات پیامبراكرم (ص) ساكت مانده است؛ اما كالبد شكافى دو پدیده مهم آن عصر ما را با شدت اهتمام پیامبر اكرم(ص) بر گزینش جانشین و گستره تلاش‏هاى مخالفان آن حضرت آشنا مى‏سازد. این پدیده‏ها عبارت است از: سپاه اسامه و مخالفت‏ با نگارش وصیت مهم رسول خدا .
با توجه به ماجراى غدیر و تاكید پیامبر اكرم (ص) بر تعیین جانشین، انتظار اعتراض گسترده نامعقول نمى‏نماید . بنابراین، واكنشى چنین محدود چگونه توجیه مى‏شود؟ براى یافتن سرنخ‏هاى تاریخى این مشكل باید موقعیت زمانى این قطعه از تاریخ و نیز سیر جریان‏هاى سیاسى و اجتماعى از زمان واقعه تا وفات پیامبر اكرم(ص) به دقت‏ بررسى شود. بر این اساس، پى‏گیرى بحث در محورهاى زیر ضرورت دارد:
1 . قبل از تشكیل دولت مدینه به دست پیامبر اكرم (ص)، مردم شهرهاى بزرگ حجاز و بادیه‏ها تحت نظام قبیله‏اى به سر مى‏بردند
در این نظام سرآمد بودن در صفاتى چون سن، سخاوت، شجاعت، بردبارى و شرافت معیار گزینش رهبر به شمار مى‏آمد و رهبر قبیله حق نداشت از میان فرزندان و خویشانش جانشین برگزیند .
2 . پیامبر اكرم (ص) نخستین كسى بود كه در این سرزمین نهادى به نام دولت پدید آورد و ارزش‏هاى فرا قبیله‏اى ارائه داد .
آن حضرت(ص) توانست قبایل مختلف شهرها و بادیه‏هاى منطقه را تحت ‏یك نظام واحد متمركز سازد. مردم كه وى را پیامبرى آسمانى مى‏دانستند، تشكیل دولت از سوى او را امرى الاهى به شمار آوردند و در برابر آن مقاومتى قابل توجه نشان ندادند .
3 . پیش از فتح مكه اسلام به گونه‏اى روز افزون در میان مردم شهرها و بادیه‏ها گسترش یافت تا جایى كه سال بعد (سال نهم هجرت) عام الوفود (سال هیات‏ها) نام گرفت؛ یعنى سالى كه مردم دسته دسته در قالب هیئت‏هاى مختلف نزد پیامبر اكرم (ص) مى‏شتافتند و اسلام خویش را آشكار مى‏ساختند. ناگفته پیدا است، انگیزه همه این هیات‏ها معنوى نبود و همه تازه مسلمانان ایمان قلبى نداشتند .
4 . یكى از آموزه‏هاى اسلامى كه پذیرش آن براى مردم دشوار مى‏نمود، مساله تعیین جانشین بود؛ زیرا:
الف) مردم فقط پیامبر(ص) را داراى بعد الهى مى‏دانستند و حكومت فرا قبیله‏اى‏اش را مى‏پذیرفتند. در نگاه آنان، جانشین پیامبر از چنین ویژگى‏اى برخوردار نبود.
ب) هنوز بسیارى از مردم خود را به اطاعت محض از دستورهاى دنیوى آن حضرت مقید نمى‏دانستند؛ چنان كه در مواردى چون صلح حدیبیه و تقسیم غنایم حنین واكنش اعتراض‏آمیز نشان دادند .
ج) بسیارى از مردم اطاعت از فرمان‏هاى دنیوى مربوط به بعد از زندگانى رسول خدا را نمى‏پذیرفتند؛ زیرا هنوز از آموزه‏هاى جاهلى كه به رئیس قبیله اجازه تعیین جانشین نمى‏دهد، دل نبریده بودند؛ و طبیعى بود كه مساله ریاست دولت را از ریاست‏ یك قبیله مهم‏تر بدانند.
د) هنوز بعضى از قریشیان تازه مسلمان چنان مى‏پنداشتند كه حضرت (ص) در راستاى رقابت قبیله‏اى مساله نبوت را مطرح كرده است . این گروه با توجه به اقبال عمومى مردم به آن حضرت (ص) جرات مخالفت نداشتند؛ ولى با تعیین جانشین به ویژه از تیره بنى هاشم، لب به اعتراض گشادند و با بهره‏گیرى از پشتوانه فرهنگ قبیله‏اى مردم اعتراض خویش را روشن‏تر بیان كردند .
ه) در زمان جاهلیت تنها اشرافیان به مجلس مشورتى قریش (دارالندوه) راه مى‏یافتند كه به چهل سالگى رسیده باشند. بر این بنیاد، پذیرش جانشین رسول خدا، به ویژه اگر آن فرد داماد پیامبر(ص) بود و كم‏تر از چهل سال داشت، بسیار دشوارتر مى‏شد .
5 . دو نكته دیگر، پذیرش جانشینى امام على (ع) را دشوار مى‏ساخت:
* حضرت على(ع) نزد قریشیان، به سبب دلاورى هایش در جنگ‏هایى مانند بدر و احد و به خاك و خون كشیدن بزرگان قریش، چهره منفى داشت. این پدیده سبب شد به تبلیغات گسترده روى آورند و چهره على (ع) را نزد همه اعراب زشت جلوه دهند.
* مردم قبایل مختلف این نكته را درك كرده بودند كه با توجه به لیاقت‏ها و استعدادهاى تیره بنى هاشم، اگر مساله جانشینى در میان آن‏ها تثبیت ‏شود، هرگز از آن خاندان برون نخواهد آمد .
6. نگاه پیامبر اكرم (ص) به جانشینى حضرت على(ع) الهى و از روابط قبیله‏اى و خویشاوندى بسیار فراتر است؛ زیرا آن حضرت (ص) به حفظ آیین وحى مى‏اندیشید و طبیعى است كه آشناترین فرد به كتاب و سنت و شجاع‏ترین و كوشاترین فرد در راه گسترش اسلام را برگزیند. البته پیامبر اكرم (ص) با وضعیت جامعه آشنا بود. از این رو، از آغاز رسالت، در موقعیت‏هاى گوناگون، به بهانه‏هاى مختلف و با بیان‏هاى متفاوت ویژگى‏هاى حضرت على (ع) را یادآور مى‏شد و از جانشینى‏اش سخن به میان مى‏آورد. آن بزرگوار، سرانجام از سوى خداوند مامور شد در بزرگترین اجتماع مسلمانان كه برخى شمار آن‏ها را بیش از یكصد هزار تن دانسته‏اند، آشكارا این مساله را اعلام كند و دغدغه مخالفت جامعه را نادیده بگیرد . فرازى از آیه 67 سوره مائده كه از این دغدغه پیامبر پرده بر مى‏دارد و به وى ایمنى مى‏بخشد، چنین است: «... والله یعصمك من الناس؛ خداوند تو را از [شر] مردم نگاه مى‏دارد.»
در این عبارت، دو واژه «عصمت‏» و «ناس‏» بسیار راهگشا است. خداوند پیامبر(ص) را از چه چیزى حفظ مى‏كرد؟ و این «ناس‏» چه كسانى بودند؟
با توجه به واقعیت ‏خارجى و ایمن نماندن پیامبر(ص) از شر زبان مردم و نیز با توجه به این ‏كه سرانجام مساله جانشینى امام على(ع) به سامان نرسید، بعید نمى‏نماید كه مراد از واژه «یعصمك‏» نگهدارى پیامبر(ص) از هجوم فیزیكى و یكباره مردم باشد؛ چنان كه واژه «ناس‏» بر مردم عادى دلالت دارد و با توجه به اكثریت نو مسلمان آن زمان، به حمل این لفظ بر خلاف ظاهر نیازمند نیستیم .
7 . تاریخ درباره بسیارى از حوادث مقطع زمانى بین غدیر و وفات پیامبراكرم (ص) ساكت مانده است؛ اما كالبد شكافى دو پدیده مهم آن عصر ما را با شدت اهتمام پیامبر اكرم(ص) بر گزینش جانشین و گستره تلاش‏هاى مخالفان آن حضرت آشنا مى‏سازد. این پدیده‏ها عبارت است از: سپاه اسامه و مخالفت‏ با نگارش وصیت مهم رسول خدا .

1 . سپاه اسامه

پیامبر اكرم در واپسین روزهاى زندگى‏اش فرمان داد لشكرى عظیم به فرماندهى جوانى نورس به نام اسامة بن زید سمت دورترین مرزهاى كشور اسلامى (مرزهاى روم) رهسپار شود. (14) كالبد شكافى دقیق این جریان نشان مى‏دهد رسول خدا (ص) در راستاى تثبیت جانشینى حضرت على (ع) به چنین اقدامى دست‏ یازید؛ زیرا:
الف) در آن هنگام و در آستانه وفات پیامبر اكرم (ص) خالى كردن مركز حكومت از نیروهاى نظامى و ارسال آن به دورترین نقاط به صلاح جامعه نبود؛ چون احتمال داشت پس از وفات پیامبر اكرم(ص) بسیارى از نو مسلمانان قبایل اطراف سر به شورش بردارند و كیان جامعه اسلامى در معرض تهدید قرار گیرد. آنچه این تصمیم‏گیرى را در نظر پیامبر اكرم (ص) منطقى جلوه مى‏داد، دور ساختن مخالفان جانشینى حضرت على (ع) از مدینه بود .
ب) انتصاب جوانى 18 ساله به مقام فرماندهى لشكر و عدم توجه به اعتراضات اصحاب جز از كار انداختن مهم‏ترین دستاویز مخالفان جانشینى على(ع) هیچ توجیهى نداشت؛ زیرا اسامة بن زید كه از جهاتى چون سابقه مسلمانى، شرافت، شجاعت و كاردانى سر آمد اصحاب به شمار نمى‏آمد و از نظر سنى حدود 15 سال از على (ع) كوچك‏تر بود - با توجه به آن‏ كه در بسیارى از ویژگى‏ها با حضرت على (ع) قابل مقایسه نمى‏نمود - در مقام فرماندهى سپاهى عظیم و متشكل از بزرگان صحابه مانند ابوبكر، عمر، ابوعبیده جراح، عثمان، طلحه، زبیر، عبدالرحمان بن عوف و سعد بن ابى وقاص قرار گرفت .
ج) دقت در تركیب سپاه اسامه نشان مى‏دهد تمام كسانى كه احتمال داشت‏ با جانشینى حضرت على(ع) مخالفت ورزند، ملزم بودند در این سپاه شركت جویند. و كسانى كه به بهانه بیمارى پیامبر اكرم (ص) از اردوگاه به مدینه باز مى‏گشتند، با جمله تاكیدى «لعن الله من تخلف عن جیش اسامة‏» رو به رو مى‏شدند. در مقابل، یاران و موافقان جانشینى حضرت على (ع) چون عمار، مقداد و سلمان از حضور در این سپاه معاف گشتند و ملزم شدند در مدینه به سر برند .

2 . پیشگیرى از نگارش وصیت

این پدیده در واپسین روزهاى حیات پیامبر اكرم (ص) تحقق یافت. در آن روزها، پیامبراكرم (ص) كه احتمالا با بالا گرفتن زمزمه‏هاى مخالفت ‏با جانشینى حضرت على(ع) به شدت نگران اوضاع شده بود، دستور داد ابزار نوشتن آماده سازند تا سندى صریح و ماندگار بر جاى گذارد و از گمراهى امت جلوگیرى كند. مخالفان كه این دستور را با نقشه‏هاى چند ماهه خویش ناسازگار مى‏دیدند، به شدت نگران شدند و با هزیان گو خواندن كسى كه جز وحى چیزى بر زبان نمى‏راند، از نگارش این سند جلوگیرى كردند .
تاریخ در این‏ جا تنها از یك تن نام مى‏برد. اما آشكار است كه تنها یك نفر- بى آن ‏كه جریانى نیرومند، پشتیبانش باشد - نمى‏تواند با رسول خدا(ص) مقابله كند . از این رو، بعضى از نصوص گوینده این عبارت را جمع دانسته، از كلمه «قالوا» استفاده كرده‏اند.
8 . نخستین تشكیل دهندگان این جلسه كه با هدف تعیین خلیفه‏اى جز حضرت على (ع) در سقیفه گرد آمدند، انصار به شمار مى‏آمدند. آن هم انصارى كه در همه جا به پیروى محض از پیامبر اكرم (ص) زبانزد بودند و دوستى شان با خاندان آن حضرت (ص) به ویژه حضرت على (ع) بر همگان ثابت‏ شده است .
راستى چرا انصار؟ و چرا با این عجله، آن هم در حالى كه هنوز بدن پیامبر اكرم(ص) غسل داده نشده است؟ شواهد تاریخى، نشان مى‏دهد انصار هرگز از جانشینى شخصیتى مانند حضرت على(ع) هراسناك نبودند و او را ادامه دهنده راه پیامبر اكرم (ص) مى‏دانستند .
اقدام عجولانه آن‏ها در درك نكته‏اى حیاتى ریشه دارد. آن‏ها با تیز بینى دریافته بودند كه شانسى براى به قدرت رسیدن حضرت على(ع) وجود ندارد. مخالفت ‏یاران بزرگ پیامبر اكرم(ص) با راه افتادن سپاه اسامه و نیز مخالفت آنان با نگارش وصیت از سوى پیامبر اكرم(ص) و به احتمال فراوان، حوادث دیگرى كه تاریخ ما را از آن بى خبر گذاشته است، انصار را به این نتیجه رسانده بود كه مهاجران اندیشه به دست گرفتن حكومت در سر مى‏پرورانند و احتمال دارد قریشیانى كه سرانشان در نبرد با نیروهاى انصار حامى پیامبر به قتل رسیدند، با بهره‏گیرى از پیوند نزدیك قریش و مهاجران در پى انتقام بر آیند. بنابراین، به سقیفه شتافتند تا طرفداران غصب حق على(ع) را دست كم از به دست گرفتن كامل قدرت باز دارند و به منظور حفظ جامعه انصار از توطئه‏هاى آتى، سهمى از قدرت به دست آورند .
پس انصار و مردم مدینه همگان حادثه غدیر را به یاد داشتند و دلالت آن بر تعیین جانشین را مسلم مى‏دانستند؛ اما مشاهده تلاش‏هاى كسانى كه در جهت مخالفت علنى با غدیر گام بر مى‏داشتند و حركت طرفداران آن واقعه آسمانى را به شدیدترین روش ممكن سركوب مى‏كردند، آن‏ها را از هرگونه تلاش در جهت احیاى یاد غدیر باز مى‏داشت .
بنابراین، طبیعى است كه در این زمان شاهد اعتراض مردم مؤمن و استدلال آن‏ها به این حادثه مهم تاریخى نباشیم. آن‏ها، با توجه به زمینه‏هاى قبلى، تلاش و استدلال خود را آب در هاون كوفتن مى‏دیدند. چنان كه، بر اساس نصوص تاریخى، حضرت على(ع) نیز در آن زمان به این جریان مهم استدلال نكرد. به نظر مى‏رسد، در آن موقعیت، استدلال گسترده مردم به واقعه غدیر پرسش برانگیز است نه عدم استدلال؛ زیرا چنین استدلالى نمایانگر پذیرش یكباره جریان مخالف با فرمان پیامبر(ص) از سوى مردم معتقد به غدیر است و با شواهد تاریخى سازگارى ندارد.





رفتی کلاس اول این جمله را عوض کن
"آن مرد تا نیاید،باران نخواهد آمد "
۲ آبان ۱۳۹۲
پاسخ به: غدیرخم
نام کاربری: H7091M
پیام: ۸,۹۹۴
عضویت از: ۱۴ شهریور ۱۳۸۸
از: تهران
طرفدار:
- پدری گاوی یامال
- مسی ریوالدو ، رونالدینهو، پویول ، ژاوی، اینیستا، آلوز
- استقلال
- اسپانیا و فرانسه
- سامان قدوس
- گواردیولا ، فرگوسن ، کلوپ
- فرهاد مجیدی
گروه:
- کاربران عضو
افتخارات
غربیانه ترین عید علی مبارکباد


این عید اگر فراموش نمیشد چند روز دگر عزادار نبودیم!!




...
۳ آبان ۱۳۹۲
پاسخ به: غدیرخم
نام کاربری: Nobody
پیام: ۴,۹۳۱
عضویت از: ۱۶ آبان ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
افتخارات
من هم به نوبه ی خودم البته با کمی تاخیر این روز بزرگ رو تبریک میگم...





نمایش امضا ...
مخفی کردن امضا ...
۳ آبان ۱۳۹۲
پاسخ به: غدیرخم
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۰
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
غدیر بود...

رفتیم پیشانی اباذر را ببوسیم و بگوییم : " برادر! عیدت مبارک " پیشانیش از آفتاب ربذه سوخته بود.



به "ابن سکیت" گفتیم "علی". هیچ نگفت، نگاهمان کرد و گریست. زبانش را بریده بودند...



خواستیم دست های میثم را بگیریم و بگوییم " سپاس خدای را که ما را از متمسکین به ولایت امیرالمومنین قرار داد" دست هایش را قطع کرده بودند.

گفتیم: " یک سیدی بیابیم و عیدی بگیریم"

سیدی! کسی از بنی هاشم.

جسدهاشان درز لای دیوارها شده بود و چاه ها از حضور پیکرهای بی سرشان پر بود! زندانی دخمه های تاریک بودند و غل های گران بر پا در کنج زندان ها نماز می خواندند.



فقط همین نبود که میان بیابان بایستد، رفتگان را بخواند که برگردند و صبر کند تا ماندگان برسند...

فقط همین نبود که منبری از جهاز شتران بسازد و بالا برود، صدایش کند و دستش را بالا بگیرد، فقط گفتن جمله ی کوتاه "علی مولاست" نبود....

کار اصلا اینقدرها ساده نبود...

فصل اتمام نعمت، فصل بلوغ رسالت. فصل سختی بود....



بیعت با علی علیه السلام مصافحه ای ساده نبود.

مصافحه با همه ی رنج هایی بود که برای ایستادن پشت این واژه ی سه حرفی باید کشید...

ایستادن پشت سر واژه ای سه حرفی که در حق، سخت گیر بود.

این روزها ولی همه چیز آسان شده است...

این روزها "علی مولاست" تکه کلامی معمولی و راحت است. اگر خیلی راحت و زیاد و پشت سر هم می شود این کلمه را تکرار کرد و تکرار، حتما جایی از راه را اشتباه آمده ایم. شاید فقط با اسم یا خط بی جان مصافحه کرده ایم وگرنه با او...؟!



از کتاب خدا خانه دارد






فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۴ آبان ۱۳۹۲
پاسخ به: غدیرخم
نام کاربری: Nobody
پیام: ۴,۹۳۱
عضویت از: ۱۶ آبان ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
افتخارات
عید غدیر خم در قرآن

در قرآن مجید، چهار وصف عظیم برای غدیر، نشان از شکوه بی کران آن است: «امروز کافران، از دست اندازی به دین شما نومید گردیده اند؛ امروز دین شما را کامل کردم؛ [امروز] نعمتم را بر شما تمام گردانیدم؛ و خرسند شدم که اسلام کیش شما باشد. )مائده ـ 3 )
غدیر بر امامت امام معصومی پافشاری می کند که با هدایت او راه تا فرجام به روشنی ضمانت گرفته است؛ نه هر انسان آسیب پذیری که پیوسته در معرض اشتباه و خطاست.
توحید غدیر، خدا را ذات لایزال منزهی می داند که با هیچ یک از مخلوقاتش قابل مقایسه نیست، نه جسم قابل تصوری با دست و پا و دیگر اعضا و عظمتی تنزل یافته بسان مخلوقاتش.
باید گفت که راویان بسیاری از اهل سنت و تشیع، حدیث گران قدر غدیر را در کتاب های خود آورده اند. گردآوری اسامی راویان حدیث غدیر که نتیجه زحمات فرزانگانی چون میرحامد حسین و علامه امینی است اثبات می کند که هیچ حدیث نبوی به اندازه حدیث غدیر، روایت کننده ندارد. کتاب های بسیاری نیز درباره بحث های رجالی و تاریخی مربوط به سند حدیث غدیر نوشته شده که از بهترین آن ها می توان به کتاب های عبقات الانوار و الغدیر اشاره کرد. هم چنین تاریخچه مفصلی از اسناد و راویان حدیث غدیر تدوین شده و جنبه های اعجاب انگیز آن در زمینه های اسناد و رجال تبیین گردیده است.
غدیر هم واقعه است و هم حادثه؛ اگر واقعه را رخدادی نیک و رویدادی مثبت معنی کنیم، و حادثه را رخدادی سهمگین و ناگوار، غدیر برای پیامبر واقعه ای شیرین است که حاصل سال ها سعی در گلستانی، بوستان رسالت را به دست باغبانی امین و پارسا می سپرد که محبوب خدا و ملائک بود، و برای امت اسلام واقعه ای به یاد ماندنی است که جانشین پیامبرشان را شناختند و امور دنیا و آخرتشان را رهاشده از تدبیر ندیدند... و حادثه است برای آنان که امیدهای باطلشان به یأس تبدیل گشت و حادثه است برای تاریخ که رودرروی چشمانش،حقیقتی مسلم را به قربانگاه انکار بردند.

منبع




نمایش امضا ...
مخفی کردن امضا ...
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
پاسخ به: غدیرخم
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۰
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
تنها 11 روز تا روز غدیر خُم، برترین عید الهی باقی است.
پنج‌شنبه؛ 18 اسفند و هفتم ذی‌الحجّه، سال 10 هجری:
محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین و مکه و خِیل اسلام آورندگان، همه جمع‌اند. به نظر همه چیز آنگونه است که باید باشد. پس این غم حُزن چیست که چهره‌ی حبیب خدا را پوشانده؟ به چه می‌اندیشد که اینچنین نگران و مضطرب است؟
پیامبر، حال پدری را دارد که از آینده‌ی فرزندانش نگران است. فرزندان ناخَلَفی که هر چه در تربیت و هدایت ایشان کوشید، آنها جز بر جهالت خویش هیچ نیفزودند. حال، زمان رفتن است. فرزندانِ این پدر حتی اکنون که او در قید حیات است، حُرمتش را پاس نمی‌دارند و کلامش را پیروی نمی‌کنند؛ چه رسد به زمانی که پدر از میان‌شان رفته باشد! حتی اگر پیامبر بارها و بارها و بارها گفته باشد «من و علی پدران این امّتیم»!
آری؛ پیامبر خطاب به حاجیان فرمود ...



پ ن: این مطلب روزشمار عید غدیر هست انشاالله تا روز اخر برای شما میفرستم.
ادامه خواهد داشت.
لطفا برای دوستان خودتون هم ارسال کنید تا بتونیم این روز بزرگ رو به همه بشناسونیم همونطوری که پیامبر از ما خواستن و این عهدی هست که برگردن ما و نسل های قبل و بعد ماست.







فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۰ مهر ۱۳۹۳
پاسخ به: غدیرخم
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۰
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
تنها 10 روز تا روز غدیر خُم، برترین عید الهی باقی است.
جمعه؛ 19 اسفند و هشتم ذی‌الحجّه، سال 10 هجری:
امروز، روز" تَرویه" است. ترویه به معنای ذخیره کردن آب اس و چون در این روز حجاج باید برای توقف در عرفات و گذراندن شب در مشعرالحرام و انجام اعمال خاص منا، به فکر ذخیره‌ی آب باشند، به آن "یوم الترویه" گفته‌اند. آیا می‌شود در حالی که مردمان به توصیه‌ی فرستاده‌ی خدا و برای دور ماندن از تشنگی به ذخیره‌ی آب سفارش شده‌اند، پس از رسول خاتم، بدون هدایتگری که عطش جان‌شان را فرو نشاند رها گردند؟
آیا رسول خدا که برای چند ساعت آینده و خطر بی آبیِ آن چاره می‌اندیشد، چند روز دیگر، چند سال دیگر و چند قرن دیگر را نمی‌بیند که امّتش بی هدایتگری الهی چگونه هلاک خواهند شد؟ آیا برای آن چاره‌ای نیاندیشیده؟ آیا می‌شود که چاره‌ای نیاندیشیده باشد؟!
البته که اندیشیده. او آب حیات پس از خود را به همگان شناساند؛ اما افسوس که مردمان، آن را چونان «بئر مُعَطّلِه»(یعنی: چاه آب رها شده) رها کردند و جان و روح خویش را از سرچشمه‌ی علم و معرفت و هدایت سیراب ننمودند.




فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۱ مهر ۱۳۹۳
پاسخ به: غدیرخم
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۰
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
تنها 9 روز تا روز غدیر خُم، برترین عید الهی باقی است.

شنبه؛ 20 اسفند و نهم ذی‌الحجّه، سال 10 هجری:

امروز پیامبر رحمت و حاجیان همراهش، پس از طلوع آفتاب منا را به سوی صحرای عرفات ترک گفتند.

آری؛ امروز روز «عرفه» است. روز معرفت.

معرفت نسبت به خود. اینکه بیابی مخلوقی هستی سرا پا نیاز؛ نیاز به او که تو را آفرید.

معرفت نسبت به خدا. اینکه بیابی خالق و قیّومی داری توانمند، بی نیاز، رازق؛ که هر چه هست همه از لطف و رحمت اوست.

معرفت نسبت به مربّی و فرستاده‌ی الهی. که اگر نبود هدایتگر آسمانی و بیدارگری ها و تربیت های دلسوزانه اش، نه به معرفت خود دست‌ می‌یافتیم؛ و نه به معرفت خالق.

آری؛ امروز عرفه است. روز معرفت. و کسی نیست که نداند و به یاد نداشته باشد این کلام رسول خدا را که فرمود:

"من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه"![23]

کسی که بمیرد و امام (مقتدا و هدایتگر) زمان خود را نشناسد به مرگی جاهلانه مرده است.

و از همین روست که خداوند رحمان و رحیم خطاب به فرستاده‌ی امین و دلسوزش‌ می‌فرماید:

"یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ"[24]

ای پیامبر؛ آنچه از سوی پروردگارت [درباره‌ی معرفی امامان و هدایتگران پس از خود] نازل شده ابلاغ کن؛ که اگر چنین نکنی رسالت او را انجام نداده ای.

آری؛ امروز عرفه است. روز معرفت. معرفت خدا و جانشین خدا.


منبع :
مشاهده لینکغدير/410-toghadirdays%20#Day12





فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۲ مهر ۱۳۹۳
پاسخ به: غدیرخم
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۰
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
تنها 7 روز تا روز غدیر خُم، برترین عید الهی باقی است.

دوشنبه؛ 22 اسفند و یازدهم ذی‌الحجّه، سال 10 هجری:
امروز پیامبر و یارانش در مِنا به «رمیِ جمرات» (پرتاب نمادین سنگ به شیطان) می‌پردازند. دشمنیِ شیطان با آدمی به زمان خلقت آدم علیه السلام باز می‌گردد...

شیطان به خدا عرض کرد:
«پس به من تا روز قیامت مهلت بده »
«می‌خواهم اغوای‌شان کنم و در زمین [گناهان] را برای‌شان زینت دهم. می‌خواهم همه را گمراه کنم.»
«به عزت و جلالت سوگند که گناهان را برای‌شان زینت می‌دهم؛ تا آنجا که مورد غضب تو واقع شوند.»
خداوند از باب حکمتش به ابلیس مهلت داد؛ اما نه تا روز قیامت؛ بلکه تا وقت معلوم.
و به فرموده‌ی پیامبر رحمت، «وقت معلوم» زمانی است که خداوند، مهدی موعود - آخرین هدایتگر از نسل رسول خاتم – را در میان خلق ظاهر گردانَد.
آری؛ پروردگار حکیم تا ظهور آخرین وارث پیامبر –منجی آخرالزمان- به شیطان مهلت داده؛و از دیگر سو به آدمیان هشدار داده از شیطان فاصله بگیرند که او دشمنی آشکار است.«رمیِ جمره» نمادی است از همین شیطان ستیزی؛ و یادآور اینکه دشمنیِ شیطان با آدمی تا ظهور آخرین هدایتگر از نسل رسول خاتم باقیست!

منبع: مشاهده لینکغدير/410-toghadirdays%20#Day12




فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۴ مهر ۱۳۹۳
پاسخ به: غدیرخم
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۰
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
تنها 6 روز تا روز غدیر خُم، برترین عید الهی باقی است.

سه‌شنبه؛ 23 اسفند و دوازدهم ذی‌الحجّه، سال 10 هجری:

روز سومی است که حاجیان در مِنا وقوف کرده‌اند و امیدوار به آمرزش پروردگارند. اما پیامبرِ رحمت، دل‌نگران است.

دل‌نگران اینکه زحمتهای 23 ساله و سختی‌هایی که به همراه اهل بیت و صحابه راستینش در این مدت به جان خریده‌، بی‌ثمر بماند.

دل‌نگران اینکه مردم آمادگی ابلاغ مهم‌ترین پیام خداوند را نداشته باشند و اهمیت رسالت عظیمی که بر عهده‌اش است را درک نکنند.

دل‌نگران اینکه پس از رفتنش آدمیان هدایتگران آسمانی هر عصر را نشناسند و به آنان مراجعه نکنند و راه سعادت را گم کنند.

دل‌نگران اینکه مردم پس از او با یکدیگر اختلاف کنند و ناامنی و کینه توزی‌ها مانع مراجعه به هدایتگر آسمانی شود.

دل‌نگران اینکه ...

پیامبر مهربانی امروز را که آخرین روز توقف در مِنا است، غنیمت شمرده، بار دیگر مردم را جمع می‌کند و در مسجد «خیف» خطابه‌ای ایراد می‌فرماید. رسول رحمت به مردم یادآوری می‌کند که همه با ‌یکدیگر برادرند و بعد از او با یکدیگر اختلاف نکنند و بر یکدیگر شمشیر نکشند. حجت خدا از مردم می‌خواهد که به کلام پیشوایانی که خدا پس از رسول خاتم ایشان را هدایتگر مردم قرار داده، عمل کنند؛ و این پیام را که عصاره رسالتش بوده، همواره به یاد داشته باشند که:

«من دو گوهر گرانقدر در میان شما باقی می‌گذارم که اگر آن دو را قدر بدانید و به آنها تمسک کنید هرگز گمراه نمی‌شوید: کتاب خدا و اهل بیتم. و شما را از موردی لطیف با خبر می کنم که این دو از هم جدا نمی‌شوند تا قیامت. آگاه باشید هر که به آنها تمسک جوید نجات یابد و هر که مخالفت کند هلاک گردد.» [41]

پیامبر رحمت اینگونه و برای چندمین بار مسیر سعادت آدمیان تا قیامت را مشخص می‌کند. رحمت عالمیان بشارت می‌دهد که پس از او در هر عصر و دورانی هدایتگری زنده از اهل بیت پاک ایشان، در بین مردم زندگی خواهد کرد که مردم با مراجعه و تمسک به او و قرآن می‌توانند راه سعادت و خوشبختی را بیایند و بپیمایند.
غدیر نزدیک می‌شود و پیامبر، پیام غدیر را بارها تکرار می‌کند؛ تا مردم فراموش نکنند که پس از او هدایت و سعادت را از چه کسانی بجویند؛ تا مسیر هدایت و خوشبختی گم نشود.
منبع : پایگاه علمی فرهنگی محمد ص





فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۷ مهر ۱۳۹۳
< ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ... ۱۳ >
     
برو به صفحه
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۲۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۱
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۴ پاسخ
۸,۲۵۳,۳۵۳ بازدید
۱ روز قبل
forca barca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۶ پاسخ
۷۳۸,۸۴۶ بازدید
۱۵ روز قبل
dr-peymanzandi
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۷ پاسخ
۲,۱۶۵,۱۱۸ بازدید
۱۶ روز قبل
FC BARCELONA
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۸۴ پاسخ
۱۱,۴۸۶,۵۵۷ بازدید
۱۶ روز قبل
رویا
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۸ پاسخ
۴۳۳,۴۴۴ بازدید
۱ ماه قبل
jack jinhal
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۱۷,۶۰۸ بازدید
۵ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۴,۱۵۰ بازدید
۵ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۸۰۷ بازدید
۹ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۳,۹۲۲ بازدید
۱۰ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۰۷ کاربر آنلاین است. (۵۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۰۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!