در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!
|
|
|
پاسخ به: هشت گام تا موفقیت... | ||
|
عقل، وسیلهی پرستش خداست: در مکتب تربیتی اهل بیت علیهم السلام، آن پرستش و عبادتی نزد خدای متعال مقبول و ارزشمند است که از روی عقل باشد. در این مکتب، عملی که ناشی از عقل نباشد، فاقد ارزش است و پاداشی ندارد. یعنی عقل، وسیلهی پرستش خدا و به دست آوردن رضایت خداست. از این رو امام صادق علیه السلام در پاسخ به کسی که پرسید «عقل چیست؟» میفرمایند: "عقل، چیزى است كه به وسیلهی آن خدا پرستش شود و بهشت به دست آید." [7] و امیر مومنان نیز میفرمایند: "خداوند به چیزی برتر از عقل، پرستش نشده است." [8] در مکتب تربیتیِ اهل بیت علیهم السلام، - "كسی كه عقل ندارد، دین ندارد."[9] - پاداش و عقابِ بندگان، به میزان عقل آنهاست. [10] - بهشت، جایگاه عاقلان است. [11] - آنچه ایمان را به کفر تبدیل میکند، کمیِ عقل است. [12] به یاد داشته باشیم هر گاه در حال عمل به تشخیص عقل هستیم، در واقع در حال عبودیت و پرستش خدای رحمان هستیم. ----------------------------------------------------------------- پ ن : [7] - "مَا الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ": اصول كافى، ج 1، ص 11. [8] - "مَا عُبِدَ الله بشیء اَفضَلَ مِنَ العَقلِ": اصول کافی، ج 1، ص 17. [9] - رسول خاتم میفرمایند: "َلادینَ لِمَن لاعَقلَ لَهُ": مستدرك الوسائل، ج 11، ص 208. [10] - امام صادق علیه السلام میفرمایند: "اِنَّ الثَوابَ عَلَی قَدرِ العقلِ" یعنی: همانا ثواب [کارها] به اندازه عقل (آدمی) است: وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۴۰. ؛ امام باقر علیه السلام میفرمایند: "انما یداق الله العباد فی الحساب یوم القیامة علی قدر ما اتاهم من العقول فی الدنیا" یعنی: خداوند در روز قیامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلی که در دنیا به آنها داده است باریک بینی میکند: اصول کافی، ج 1، ص 11. ؛ و میفرمایند: "اَوحیَ اللهُ اِلیَ مُوسی علی نبینا و اله و علیه السّلام اَنَا اُؤَاخِذُ عِبادیِ عَلَی قَدرِ ما اعطیتم مِنَ العَقلِ" یعنی: خداوند به موسی علیه السلام وحی کرد که من بندگانم را به اندازه آن چه از عقل به آنها عطا کردم، مؤاخذه میکنم: وسائل الشیعه، ج ۱، ص ۴۱. [11] - "من کان عاقلاً کان له دین و من کان له دین دخل الجنة" یعنی: کسی که عقل دارد، دین دارد و کسی که دین دارد وارد بهشت میشود: اصول كافى، ج 1، ص 11. ؛ همچنین بنگرید به پاورقی شماره 7. [12] - امام صادق علیه السلام میفرمایند: "لَیسَ بَینَ الایمان وَ الکُفرِ الاَّ قِلَّةِ العقلِ" یعنی: (فاصلهای) بین ایمان و کفر نیست مگر کمی عقل: اصول کافی، ج ۱، ص ۲۸. منبع : پایگاه علمی فرهنگی محمد ص |
||
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی" تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی |
|||
۴ آبان ۱۳۹۳
|
|
پاسخ به: هشت گام تا موفقیت... | ||
|
اصل عَقْل، بند كردن و باز ایستادن است. از همین رو عرب به آنچه برای مهار کردن شتر استفاده میکند، «عِقال» میگوید.[13] در واقع، عِقال، پایبندی است برای شتر تا صاحبش بتواند در مواقع لزوم با استفاده از آن، او را مهار کند. کار عقل هم مهار نفس است. پیامبر خاتم میفرمایند: "عقل، بازدارنده از جهل و نادانى است و نَفْس انسان، مثل خبیثترین جنبندگان است كه اگر مهار نشود، بیراهه مىرود."[14] بنابراین، آدمی میتواند با استمداد از عقل، نفس خود را مهار کند و در مقابل جهالتها و عصیان در برابر خالق، ترمز کند. عقل، برترین و محبوبترین مخلوق خداوند است: رسول خاتم میفرمایند: "خداوند چیزی را با فضیلت تر از عقل، میان بندگانش تقسیم نکرده است." [15] و امام باقر – پنجمین جانشین و هدایتگر پس از رسول خاتم - میفرمایند: "به عزت و جلالم سوگند! هیچ مخلوقی را نیافریدم که نزد من محبوبتر از تو (عقل) باشد." [16] -------------------------------------------------------------------------------- پ ن: [12] - امام صادق علیه السلام میفرمایند: "لَیسَ بَینَ الایمان وَ الکُفرِ الاَّ قِلَّةِ العقلِ" یعنی: (فاصلهای) بین ایمان و کفر نیست مگر کمی عقل: اصول کافی، ج ۱، ص ۲۸. [13] - اصل عَقْل، بند كردن و باز ایستادن است، مثل: "عَقِلَ البعیر بالعِقَال" یعنی: بستن شتر با پایبند: مفردات راغب، ج 1، ص 578. [14] - "اِنَّ العقلَ عِقالٌ مِنَ الجَهلِ وَ النَّفسُ مِثلُ اَخبَثِ الدَّوّابِ، فَاِنْ لَم تُعقَل حارَت": بحارالانوار، ج 1، ص 117. [15] - رسول اکرم میفرمایند: "مَا قَسَم الله لِلعِباد شیئاً اَفضَلَ مِنَ العَقلِ": خداوند چیزی را با فضیلت تر از عقل، میان بندگانش تقسیم نکرده است: اصول كافی، ج 1، ص 12. [16] - امام باقر علیه السلام میفرمایند خداوند پس از آنکه عقل را آفرید، فرمود: "وَ عِزّتِی وَ جَلَالِی مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبّ إِلَی مِنْكَ": اصول كافی، ج 1، ص 12. منبع : پایگاه علمی فرهنگی محمد ص |
||
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی" تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی |
|||
۵ آبان ۱۳۹۳
|
|
پاسخ به: هشت گام تا موفقیت... | ||
|
عقل، برترین و محبوبترین مخلوق خداوند است: رسول خاتم میفرمایند: "خداوند چیزی را با فضیلت تر از عقل، میان بندگانش تقسیم نکرده است." [15] و امام باقر – پنجمین جانشین و هدایتگر پس از رسول خاتم - میفرمایند: "به عزت و جلالم سوگند! هیچ مخلوقی را نیافریدم که نزد من محبوبتر از تو (عقل) باشد." [16] «عقل» و «اختیار»: با وجود همهی آنچه در شناخت و شرافت «عقل» گفتیم، توجه به این نکته ضروری است که: انسان، «فاعل مختار» است! عقل، ابزاری است که خوب را از بد و درست را از غلط تشخیص میدهد؛ اما در نهایت، این آدمی است که با «اختیار» خود میتواند انتخاب کند به تشخیص عقل، احترام بگذارد و راه درست را برگزیند؛ و یا به آنچه عقل توصیه میکند، پشت کند و قدم در بیراهه گذارَد. بنابراین، ابزار عقل وقتی به خروجی مثمر ثمر منجر خواهد شد که آدمی با اختیار خود، به تشخیص عقل عمل کند. به عنوان نمونه، تمام پزشکان با مضرات سیگار و تاثیرات مخرب آن بر بدن آدمی به خوبی آشنا هستند. تشخیص عقل در استفاده از چیزی مثل سیگار که به بدن آسیب جدی وارد میکند، چیست؟ حال، بگویید چند پزشک سیگاری میشناسید؟! آیا جز این است که پزشکان سیگاری به مضرّات سیگار واقفاَند و عقلشان ضرر رساندن به بدن را نادرست میشمارد؛ اما آنها با اختیار خود سیگار کشیدن را انتخاب کردهاند؟ و یا مثالی رایجتر! کدامیک از ما به مضرّات نوشابه آگاه نیستیم؟ آیا عقل، خوردن چیزی را که به بدن آسیب میرساند تایید میکند؟ البته که نه. اما چند نفر از ما نوشابه مصرف نمیکند؟ گاهی نتیجهی گوش نسپردن به عقل، به آسیب مالی منجر میشود (مانند سرمایه گذاری بدون مشورت و مطالعه کافی)؛ و گاهی لطمات جانی به همراه میآورد (مانند مصرف سیگار یا مواد غذایی مضرّ). اما گاه، از این هم فراتر رفته، به روح آدمی آسیب وارد میکند. مثلا عقل، تشخیص میدهد که دروغ گفتن ناپسند است، اما ما با اختیار خود، دروغ میگوییم. یا آنکه عقل، بی احترامی، بد دهنی، خیانت در امانت، بدگمانی، تهمت، غیبت، بگو مگوهای بی نتیجه، ... را ناشایست تشخیص میدهد، اما ما اختیارا آنها را انتخاب میکنیم. در چنین مواردی روح خود را دچار آسیب جدی نمودهایم. بنابراین، درست است که عقل، ابزار قدرتمندی برای تشخیص است؛ اما در نهایت این ما هستیم که با استفاده از قدرت اختیار، تصمیم میگیریم به تشخیص عقل عمل کنیم یا خیر؛ و به تَبَعِ آن به خوشبختی و موفقیت دست یابیم یا به پریشانی و پشیمانی برسیم. ------------------------------------------------------------------------------------------ [15] - رسول اکرم میفرمایند: "مَا قَسَم الله لِلعِباد شیئاً اَفضَلَ مِنَ العَقلِ": خداوند چیزی را با فضیلت تر از عقل، میان بندگانش تقسیم نکرده است: اصول كافی، ج 1، ص 12. [16] - امام باقر علیه السلام میفرمایند خداوند پس از آنکه عقل را آفرید، فرمود: "وَ عِزّتِی وَ جَلَالِی مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبّ إِلَی مِنْكَ": اصول كافی، ج 1، ص 12. منبع : پایگاه علمی فرهنگی محمد ص |
||
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی" تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی |
|||
۱۰ آبان ۱۳۹۳
|
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |