در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 52 آيه يَوْمَ يَدْعُوكُمْ فَتَسْتَجِيبُونَ بِحَمْدِهِ وَتَظُنُّونَ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلاً ترجمه روزى كه شما را (از قبرهایتان) فرامىخواند، پس شما حمدگویان اجابت مىكنید و مىپندارید كه جز مدّت كوتاهى (در دنیا یا برزخ) درنگ نكردهاید. پيام ها 1- قیامت را فراموش نكنید. «یوم» قبل از «یوم»، كلمهى «اُذكر» در تقدیر است. 2- قیامت، روز فراخوانى عمومى مردم است. «یدعوكم» 3- هنگام رستاخیز، همهى مردگان ثناگوى خدایند (ولى براى كافران سودى ندارد). «فتستجیبون بحمده» 4- مدّت دنیا و برزخ، نسبت به قیامت، بسیار كوتاه است. «اِن لبثتم الاّ قلیلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۶ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 53 آيه وَقُل لِّعِبَادِى يَقُولُواْ الَّتِى هِىَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَنَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَنَ كَانَ لِلْإِنسَنِ عَدُوّاً مُّبِيناً ترجمه وبه بندگانم بگو: سخنى گویند كه نیكوتر است، چرا كه شیطان (با سخنان ناموزون) میان آنان فتنه وفساد مىكند. همانا شیطان همواره براى انسان، دشمنى آشكار بوده است. نکته ها خداوند، آفریدگار بهترینهاست؛ «احسن كلّ شىءٍ خلقه»،(125) «فاحسن صوركم»،(126) «احسن تقویم»(127) از ما نیز بهترینها را مىخواهد؛ بهترین عمل، «لیبلوكم ایُّكم احسن عملاً»(128) بهترین سخن «یقولوا التّى هى احسن» وبهترین حرفها را پیروى كردن. «فیتّبعون احسنه»(129) گویا مسلمانان در نحوهى برخورد با كفّار ونیشخندهاى آنان و نحوهى مقابله به مثل، سؤالاتى داشتند كه آیه با «قل» پاسخ داده است، چرا كه گاهى بدگویى به بتهاى كفّار، آنان را گستاخ مىكرد كه آنان نیز به خداوند ناسزا گویند. «كلام احسن» شامل هر نوع سخن شایسته است، همچون: سلام، دعا، ارشاد، اظهار محبّت، امربهمعروف و نهى از منكر، ذكر خدا، توبه و استغفار و امثال آن. 125) سجده، 7. 126) غافر، 64. 127) تین، 4. 128) هود، 7. 129) زمر، 18. پيام ها 1- در دعوت به كلام نیكو، باید خود نیكو سخن بود. «یقولوا الّتى هى احسن» 2- كلام و گفتار خوب، زمینهساز محبّت، و سخنناروا، زمینهساز انواع وسوسههاى شیطانى است. آرى سخن نیكو، زمینهى وسوسه را مىزداید. «یقولوا الّتى هى احسن انّ الشیطان ینزغ...» 3- لازمهى عبودیّت، خوشگفتارى با دیگران است. «لعبادى، یقولوا الّتى هى احسن» 4- القاى دشمنى میان مردم، كار شیطان است و كسى كه چنین كند، همكار شیطان است. «ینزغ بینهم» 5 - شیطان، همواره دشمن انسان بوده و در دشمنى لحظهاى درنگ نكرده است. «اِنّ الشیطان كان للانسان عدوّا» 6- شیطان در فتنهگرى ودشمنىبا انسان، بسیار جدّى است.«اِنّ...كان... عدوّاًمبینا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۷ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 54 آيه رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِكُمْ إِن يَشَأْ يَرْحَمْكُمْ أَوْ إِن يَشَأْ يُعَذِّبْكُمْ وَمَآ أَرْسَلْنَكَ عَلَيْهِمْ وَكِيلاً ترجمه پروردگار شما به شما داناتر است، اگر بخواهد بر شما رحمت مىآورد، یا اگر بخواهد (به خاطر كردارتان) شما را عذاب مىكند. و ما تو را به عنوان وكیل مردم نفرستادیم (تا به ایمان آوردن مجبورشان كنى). نکته ها در آیهى قبل، تأكید بر خوب حرف زدن بود، در این آیه نمونههایى از آن بیان شده است: انسان خود را برتر از دیگران نداند، آنان را تحقیر نكند و حتّى به كفّار نگوید: شما اهل دوزخید و ما اهل بهشت، چرا كه چنین روشى، سبب فتنه مىشود. به علاوه ما چه مىدانیم عاقبت خوش با كیست؟ خدا آگاهتر است، اگر بخواهد مىبخشد یا عذاب مىكند. پيام ها 1- به ایمان خود مغرور نشویم. «ربّكم اعلم بكم» 2- كارهاى الهى، بر اساس علم اوست. «اعلم بكم، یرحمكم، یعذّبكم» 3- علم خدا ومهر و قهر او، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّكم، یرحمكم، یعذّبكم» 4- سخن از رحمت و عطوفت، پیش از قهر و عذاب است. «یرحمكم، یعذّبكم» 5 - انسان باید بین خوف و رجا باشد. «یرحمكم، یعذّبكم» 6- انسانها در انتخاب عقیده آزادند، حتّى پیامبران هم مأمور اجبار مردم بر ایمان نیستند. «ما ارسلناك علیهم وكیلاً» 7- مبلّغ دین، نباید خود را وكیل و سرپرست مردم بداند. «وكیلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۹ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 55 آيه وَرَبُّكَ أَعْلَمُ بِمَن فِى السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِيِّنَ عَلَى بَعْضٍ وَءَاتَيْنَا دَاوُدَ زَبُوراً ترجمه و پروردگارت به هر كه در آسمانها و زمین است، داناتر است. و البتّه ما بعضىاز پیامبران را بربعض دیگر برترىبخشیدیم وبه داود زبور دادیم. نکته ها در آیهى قبل، علم خدا به انسانها مطرح شد، اینجا علم او به همهى موجودات آسمانى و زمینى بیان شده است. در احادیث آمده است: پیامبران، یكصد وبیست وچهار هزار نفر بودهاند؛ بعضى از آنان مبعوث بر همهى مردم و داراى كتاب آسمانى بودند، برخى نیز در منطقه یا بر قوم خاصّى مأمور بودند وتحت فرمان پیامبر بزرگترى انجام وظیفه مىكردند. پيام ها 1- پیامبران تحت توجّه خاصّ الهى مىباشند. «ربّك» 2- عالم، محضر خداست و او بر همه چیز آگاه است. «ربّك اعلم» 3- در آسمانها نیز موجودات با شعور وجود دارند. «من فى السموات» 4- در میان پیامبران نیز سلسله مراتب و برترى وجود دارد. حتى بهترین افراد و متّقین با هم یكسان نیستند. «فضّلنا» 5 - تفاوت و برترىدادنهاى الهى، بر اساس علم همه جانبهى او بر همه چیز و همه كس است. «ربّك اعلم، فضّلنا» 6- كتاب آسمانى، از نشانههاى برترى یك پیامبر است. «فضّلنا، آتینا داود زبوراً» 7- برترى فرهنگى، اساسىترین برترى است، نه مال ومقام وعمر. «فضّلنا، زبوراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳۰ بهمن ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه ٥٦ آيه قُلِ ادْعُواْ الَّذِينَ زَعَمْتُم مِّن دُونِهِ فَلَا يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَ لَا تَحْوِيلاً ترجمه بگو: كسانى را كه غیر خداوند گمان مىكردید (معبود شمایند) بخوانید. كه آنها نه مشكلى را مىتوانند از شما برطرف كنند و نه تغییرى در آن دهند. پيام ها 1- سراغ غیر خدا رفتن و به آن امید داشتن، خیالى بیش نیست. «زعمتم» 2- در شیوهى تبلیغ، ضمن آنكه باید حقیقت را بیان كرد، باید مردم را در انتخاب به حال خود گذاشت تا آن را با اختیار رد كرده یا بپذیرند. «قل ادعوا الّذین زعمتم... لایملكون كشف الضّر» 3- انگیزهى پرستش، پناهجویى به یك قدرت است و بتها این توان را ندارند. «فلا یملكون كشف الضّر» 4- غیر خدا، نه مىتواند خطر را رفع كند و نه آن |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 57 آيه أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُوراً ترجمه آنان را كه (مشركان به جاى خدا) مىخوانند (مانند عیسى و فرشتگان) خودشان وسیلهاى براى تقرّب به پروردگارشان مىجویند، وسیلهاى هر چه نزدیكتر، و به رحمت او امیدوارند و از عذابش بیمناك. همانا عذاب پروردگارت در خور پرهیز و وحشت است. نکته ها آیه را چنین نیز ترجمه كردهاند: پیامبرانى كه مردم رابه حقّ دعوت مىكنند، خودشان نیز (در حركت معنوى) به سوى پروردگارشان، به سراغ وسیله مىروند، آن هم وسیلهاى كه بیشتر و سریعتر آنان را به خدا نزدیك كند. یا هر پیامبرى مقرّبتر است، بیشتر سراغ خداوند مىرود. در روایات بسیارى ذیل این آیه آمده است كه دو كفّهى بیم و امید در انسان باید یكسان باشد، وگرنه یا مأیوس مىشود، یا مغرور. پيام ها 1- بیم و امید، نشان وابستگى و ضعف است، پس كسى كه خود در پى وسیله مىرود، چگونه او را وسیله قرار مىدهید؟ «یبتغون الى ربّهم الوسیلة» 2- براى قرب به خدا، راهها و وسائلى وجود دارد. «یبتغون الى ربّهم الوسیلة» 3- سراغ وسیله رفتن و شفاعتطلبى، نباید انسان را از عذاب غافل كند. «یبتغون... یخافون عذابه» 4- در تقرّب به خدا، سبقت ومسابقه ارزش دارد. «أیّهم أقرب» (هر كه به خدا نزدیكتر است، تلاشش براى توسّل بیشتر است.) 5 - بهترین وسیله آن است كه انسان را به خدا نزدیكتر كند. «أیّهم أقرب» 6- رحمت الهى بر غضبش سبقت دارد. (امید به رحمت، پیش از خوف از عذاب آمده است.) «یرجون... یخافون» 7- عذاب، از شئون ربوبیّت خداوند است، آن را شوخى نگیریم. «عذاب ربّك... محذوراً...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 58 آيه وَإِن مِّن قَرْيَةٍ إِلَّا نَحْنُ مُهْلِكُوهَا قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَمَةِ أَوْ مُعَذِّبُوهَا عَذَاباً شَدِيداً كَانَ ذَ لِكَ فِى الْكِتَبِ مَسْطُوراً ترجمه وهیچ منطقه آبادى نیست، مگر آنكه پیش از روز قیامت، آن را هلاك مىكنیم یا (به خاطر گناهانشان) به شدّت عذاب مىكنیم، این در كتاب الهى (و لوح محفوظ) ثبت شده است. نکته ها «قَریة» محلّ اجتماع مردم وآبادى است، چه شهر باشد چه روستا. و مراد از «الكتاب»، یا لوح محفوظ است، یا قرآن كه علل سقوط و هلاكت امّتها در آن بیان شده است. پيام ها 1- زندگى براى هیچ كس ماندگار و پایدار نیست. «و اِن من قریة...» 2- برچیده شدن بساط زندگى روى زمین، نه یك تصادف، بلكه براساس قانونى است كه خداوند، از پیش تعیین و ثبت كرده است. «فى الكتاب مسطوراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه ٥٩ آيه وَمَا مَنَعَنَآ أَن نُّرْسِلَ بِالْأَيَتِ إِلَّا أَن كَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ وَءَاتَيْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُواْ بِهَا وَمَا نُرْسِلُ بِالْأَيَتِ إِلَّا تَخْوِيفاً ترجمه و هیچ چیزى ما را از فرستادن آیات و معجزات (مورد درخواست مردم) بازنداشت، جز اینكه امّتهاى پیشین آنها را تكذیب كردند (وهلاك شدند). ما به قوم ثمود مادهشترى دادیم كه روشنگر (اذهان مردم) بود، امّا به آن ستم كردند و ما معجزات (درخواستى) را نمىفرستیم مگر براى بیم دادن. نکته ها كفّارِ بهانهجوى مكّه، از پیامبر تقاضاى معجزات متعدّدى داشتند، از جمله مىخواستند بعضى از كوههاى مكّه (كوه صفا) را به طلا تبدیل كند، یا كوهها جابهجا شده و زمین براى كشاورزى به وجود آید. خداوند مىفرماید: به تجربهى تاریخ، كفّار لجوج با دیدن این نشانهها نیز ایمان نمىآورند و نظام آفرینش، دستخوش هوسهاى افراد لجوج نمىشود. و اگر معجزه به پیشنهاد مردم ارائه شود و به آن كفر ورزند، عقوبت دنیوى آنان حتمى است. شتر یك حیوان است، ولى خداوند دربارهى شتر صالح مىفرماید: «ناقة اللّه»، چون هرچه به خدا منسوب شود قداست دارد، حتّى نام ابولهب چون در قرآن است، بىوضو به آن نمىتوان دست زد. پيام ها 1- پیامبران با داشتن معجزههاى گوناگون، پیوسته گرفتار افراد لجوج بودند. «كذّب بها الأوّلون» 2- خداوند بر هر كارى تواناست، امّا كارش براساس حكمت است، نه ارضاى هوسهاى مردم. «ما منعنا...» 3- توهین به مقدّسات و تكذیب معجزات، قهر و عذاب الهى را به دنبال دارد. «آتینا... فظلموا بها» 4- آنچه از سوى خداست ورنگ خدایى دارد، حسابش از امور عادّى جداست. «آتینا... فظلموا بها» 5 - معجزات، وسیلهى شناخت و بینش و هشدار مردم است. «مبصرةً، تخویفاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۴ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 60 آيه وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ وَمَا جَعَلْنَا الرُّءْيَا الَّتِى أَرَيْنَكَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِى الْقُرْءَانِ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَناً كَبِيراً ترجمه و (به یادآور) آنگاه كه به تو گفتیم: همانا پروردگارت بر مردم احاطه دارد و آن رؤیایى را كه نشانت دادیم و آن درخت نفرین شده در قرآن را، جز براى آزمایش مردم قرار ندادیم. و ما مردم را بیم مىدهیم، ولى (هشدار ما) جز طغیان و سركشى بزرگ، چیزى بر آنان نمىافزاید. نکته ها در آیهى قبل سخن از كشتن ناقهى صالح بود و در این آیه، سخن از شجرهى ملعونه كه قاتل اهلبیت پیامبرعلیهم السلام بودند. در روایات مىخوانیم كه اهلبیت فرمودند: ما كمتر از ناقهى صالح نیستیم، جسارت به ما هلاكت را به دنبال دارد.(130) در قرآن، چند رؤیا براى پیامبر اسلام بیان شده است: یك رؤیا در آستانهى جنگ بدر، كه خداوند دشمنان را به چشم پیامبر اندك نشان داد، تا مسلمانان سست نشوند.(131) دیگرى رؤیاى ورود فاتحانه به مسجدالحرام.(132) و یكى هم خوابى كه در این آیه مطرح است. دو خواب قبلى پس از هجرت و در مدینه بوده، اما این خواب در مكّه بوده است. البتّه برخى رؤیا را مربوط به معراج دانستهاند، در حالى كه معراج در بیدارى بود و رؤیا ظهور در خواب دیدن دارد. آن خواب و شجرهى ملعونه یكى است، چون نتیجهى واحدى دارد و آن فتنهبودن براى مردم است. خداوند این شجرهى ملعونه و اعمالشان را در خواب به پیامبرصلى الله علیه وآله نشان داد و فرمود كه این سبب فتنهى امت توست و با جملهى «اِنّ ربّك احاط بالناس»، آن حضرت را دلدارى داد. «شَجرة»، هم به معناى درخت است، هم هر اصلى كه شاخهها و فروعى داشته باشد. لذا به قبیله هم شجره گفته مىشود. پیامبر نیز فرمود: من و على از یك شجرهایم «أنا و علىٌّ من شجرة واحدة».(133) به سلسلهى نسب و نژاد نیز «شجرهنامه» گفته مىشود. پس شجرهى ملعونه، قومى ریشه دارند كه ملعونند. در آخر این آیه آمده است كه هشدارهاى الهى نسبت به شجرهى ملعونه، نتیجهاى جز افزایش طغیان بزرگ اینان ندارد. و «طغیان كبیر» تنها یكبار و در همین آیه به كار رفته است. پس باید در قرآن از یك شجره ملعونه واز قوم و قبیلهاى سراغ گرفت كه به ظاهر مسلمان، ولى در باطن داراى نفاق وسبب فتنهى مردماند. در قرآن، امور متعدّدى لعنت شده است، مثل: ابلیس، یهود، منافقان، مشركان، علمایى كه حقّ را كتمان كردند، آزاردهندگان پیامبر، امّا تنها منافقانند كه همراه مسلمانان وموجب فتنه آنانند، زیرا ابلیس و اهلكتاب ومشركین، چهرهاى روشن دارند، ولى منافقان به ظاهر مسلمان، پیوسته عامل فتنه بودهاند.(134) بعضى پنداشتهاند شجرهى ملعونه، همان «درخت زقّوم» است كه وسیلهى عذاب الهى است، ولى چیزهاى دیگرى هم وسیلهى عذاب الهى بوده است كه این نشانهى لعنت شدن آن وسیله نیست، مثل رود نیل كه فرعون را غرق كرد، یا فرشتگان كه بر اقوامى عذاب نازل كردند، یا مؤمنان كه در جنگها بازوى خدا در عذاب و نابودى كفّار بودند. «قاتلوهم یعذّبهم اللّه بایدیكم»(135) علامهى طباطبایىقدس سره در بحث روایى سورهى قدر، از برجستگان اهلسنّت مثل خطیب بغدادى، ترمذى، ابنجریر، طبرانى، بیهقى، ابنمردویه و از علماى شیعه مثل كلینى صاحب كتاب كافى نقل مىكند كه پیامبراكرم در خواب، بالا رفتن بوزینگان را از منبر خود دید و بسیار غمگین شد. جبرئیل نازل شد. حضرت خواب خود را بر او بیان كرد. جبرئیل به آسمان رفت و چون برگشت، این آیات را با خود آورد: «أفرأیت اِن مَتعّناهم سنین . ثمّ جائهم ما كانوا یوعدون . ما أغنى عنهم ماكانوا یمتعّون»(136) آیا نمىبینى كه اگر ما سالیانى آنان را بهرهمند سازیم، سپس عذابى كه به آنان وعده داده شده، سراغشان آید، بهرهگیرىهاى دنیوى برایشان سودى نخواهد بخشید. این رؤیا، همچنین سبب نزول سورهى قدر شد، تا به پیامبر تسلى بدهد كه اگر بنىامیه هزار ماه حكومت مىكنند، در عوض ما به تو شب قدر دادیم كه بهتر از هزار ماه است. مسأله خواب دیدن بوزینههایى كه حكومت را به دست گرفتند و بر منبر پیامبر بالا مىرفتند، از امام باقر و امام صادقعلیهما السلام نیز روایت شده است.(137) و مفسّران شیعه و سنّى مراد از شجرهى ملعونه را «بنىامیّه» مىدانند. امام سجادعلیه السلام فرمود: جبرئیل بوزینهها را بر بنىامیّه تطبیق داد. پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله پرسید: آیا این حادثه در زمان من رخ مىدهد؟ پاسخ داد: نه، حدود چهل سال بعد از هجرت تو رخ مىدهد.(138) در میان بنىامیه هم، آن كس كه بیش از همه طغیان كرد و حادثهى كربلا را بهوجود آورد، «یزید» بود و این فاجعه، بزرگترین طغیان در تاریخ بود. 130) بحار، ج 28، ص 206 و ج50، ص 192. 131) انفال، 43. 132) فتح، 27. 133) بحار، ج 38، ص309. 134) عمیقترین نظر در بارهى این آیه كه با روایات همراه است، در تفسیر المیزان آمده است. 135) توبه، 14. 136) شعراء، 205 - 207. 137) تفسیر تبیان. 138) تفسیر لاهیجى. پيام ها 1- خداوند، گاهى از طریق خواب، بعضى حقایق را به پیامبر و دیگران الهام مىكند. «اَریناك» 2- هر حادثهاى، حتّى تعبیر خواب، مىتواند وسیلهى آزمایش مردم قرار گیرد. «الرؤیا... فتنة» 3- قبایل و گروههایى كه عامل انحراف شوند، «شجرهى ملعونه»اند. «فتنة للناس و الشجرة الملعونه» 4- هشدار به مردم، حتّى به قبایل و دودمانهاى ملعون، از سنّتهاى الهى است. «نخوّفهم» 5 - در دل لجوجان متعصّب، هشدارها اثر ندارد. (نرود میخ آهنین در سنگ) «فما یزیدهم الاّ طغیاناً كبیراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 61 آيه وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئِكَةِ اسْجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ ءَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً ترجمه وبه یادآور زمانى كه بهفرشتگان گفتیم: براى آدم سجده كنید. پس سجده كردند، مگر ابلیس كه گفت: آیا براى كسى سجده كنم كه از گل آفریدهاى؟! نکته ها در قرآن بارها به مسألهى سجود فرشتگان و سرپیچى ابلیس اشاره شده است. ابلیس، از جنّ است، «كان من الجنّ»(139) ولشكریانى دارد، «وجنود ابلیس اجمعون»(140) و سپاه او پیاده و سواره، «و اَجلِب علیهم بخَیلك و رَجِلِك»(141) و عامل انحراف و سجده نكردنش نیز قیاس خاك و آتش بود. «خلقتنى من نارٍ و خلقته من طین»(142) 139) كهف، 50. 140) شعراء، 95. 141) اسراء، 64. 142) اعراف، 12. پيام ها 1- سجده براى غیر خدا، اما به فرمان خداوند، مانعى ندارد. «قلنا...اُسجدوا لآدم» 2- انسان گل سرسبد موجودات است، چرا كه فرشتگان معصوم در برابر او سجده كردند. «اُسجدوا لآدم فسجدوا» 3- فرشتگان، تسلیم فرمان خدایند. «اُسجدوا... فسجدوا» 4- اعتقاد به برترىهاى موهوم، شیطانى است، زیرا شیطان، به برترى نوع خود عقیده داشت. «ءاسجد لمن خلقت طیناً» 5 - اعتراض به حكمت، عدل وامر خدا، بدتر از سجده نكردن است. «ءاسجد...» 6- ابلیس موجودى سنجشگر و داراى اختیار است. «الاّ ابلیس ءاسجد...» 7- اجتهاد در مقابل نصّ ممنوع است. (ابلیس، در برابر نصّ خداوند، اجتهاد كرد) «قلنا... اُسجدوا... ءاسجد لمن خلقت طیناً» 8 - ریشهى معصیت گاهى خودبرتربینى است. «ءاسجد لمن خلقت طیناً» 9- حسد ابلیس، چشم حقیقت بین او را بست، خاك و گل بودن آدم را دید، ولى روح الهى «نفخت فیه من روحى»(143) او را ندید. «ءاسجد... طیناً» 10- ابلیس ملاك ارزش را عناصر مادّى مىپندارد. «طیناً» 143) حجر، 29. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۶ اسفند ۱۳۹۵
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |