در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 72 آيه وَمَن كَانَ فِى هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِى الْأَخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلاً ترجمه و هر كس در این دنیا كوردل و گمراه باشد، در آخرت نیز كور و گمراهتر خواهد بود. نکته ها در قیامت علاوه بر صحنههایى كه انسانها مُهر بر لب و لال برانگیخته مىشوند، عدهاى هم نابینایند. نابینایىِ آنجا ریشه در كور دلى دنیا دارد. در روایات است: كسى كه حج بر او واجب شود ولى حج نرود، یا قرآن بخواند ولى عمل نكند، كور محشور مىشود.(165) كور دلى بدتر از كورى چشم است، چنانكه حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: «شرّ العمى عمى القلب»، بدترین كورى، كورى دل است. و همچنین فرمودند: «أشدّ العمى مَن عمى عن فضلنا» بدترین و سختترین كورى، كورى كسى است كه چشم دیدن فضایل مارا ندارد.(166) كورى در قیامت در آیات دیگر هم آمده است، از جمله: «نحشرهم یوم القیامة على وجوههم عمیاً»(167)، همچنین آیهى 125 سوره طه، كور برانگیخته شدن در قیامت را در اثر كور دلى در دنیا و فراموش كردن آیات الهى و اعراض از حقّ دانسته است. سؤال: در آیاتى آمده است كه به گنهكاران گفته مىشود: كتابت (نامهى عملت) را بخوان، «اقرء كتابك» این آیات با نابینایى آنان درقیامت چگونه قابل جمع است؟ پاسخ: كورى در یكى از مواقف قیامت است، در موقف دیگر بینا مىشوند و حقایقى را كه در دنیا نشناختهاند، آنجا آشكارا مىبینند. امام باقرعلیه السلام مىفرماید: كسى كه از دیدن آفرینش بهرهى معنوى نگیرد، پس نسبت به آخرتى كه ندیده، كوردلتر است.(168) 165) تفسیر كنزالدقائق. 166) تفسیر كنزالدقائق. 167) اسراء، 97. 168) توحید صدوق، ص 455. پيام ها 1- شخصیّت اخروى انسان، بازتابى از شخصیّت دنیوى اوست. «فى هذه اعمى فهو فى الآخرة اعمى» بصیرتِ اینجا، بصیرت آنجا را در پى دارد و كور دلى اینجا، كورى آنجاست. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۹ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه ٧٣ آيه وَإِن كَادُواْ لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِى أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ لِتَفْتَرِىَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ وَ إِذاً لَّاتَّخَذُوكَ خَلِيلاً ترجمه و بسا نزدیك بود كه تو را از آنچه به تو وحى كردیم غافل كنند تا چیز دیگرى غیر از وحى را به ما نسبت دهى، و آنگاه تورا دوست خود گیرند. نکته ها در روایات مىخوانیم كه مشركان از پیامبر اكرم درخواست احترام به بتها یا مهلت یكساله براى ادامه بتپرستى داشتند و پیامبر نزدیك بود كه بپذیرد، ولى خداوند او را حفظ كرد!! اما این روایات مردود است و با اصل عصمت و قاطعیّت پیامبر كه در آیات دیگر قرآن آمده و سیرهى حضرت است، سازگار نیست.(169) صاحب تفسیر اطیبالبیان مىگوید: اینكه در آیه، «عن الّذى اَوحینا» آمده است، نه «عمّا اَوحینا» نشان مىدهد كه تلاش كفّار براى برگرداندن نظر پیامبر و عنایت او از شخص خاصّى بوده است، نه مطالب وحى شده. امّا اینكه آن شخص چه كسى بوده كه خداوند دربارهاش وحى فرموده است؟ حدیثى از امام باقر و امام كاظمعلیهما السلام نقل شده كه دربارهى ولایت حضرت علىعلیه السلام است كه خداوند از طریق وحى سفارشهایى را به پیامبر كرد. خداوند براى توجه نكردن پیامبر به حسادت مردم و نپذیرفتن و تحمّل نكردن آنان، این آیه را نازل كرد و تلاشهاى كفّار براى عدول و تغییر موضع پیامبر را بىنتیجه گذارد. البتّه این كلام با توجّه به كلمهى «الّذى» و حدیث یاد شده قابل قبول است، به شرط آنكه مراد معرّفى حضرت علىعلیه السلام در مكّه باشد، چون سوره مكّى است. 169) تفسیر المیزان. پيام ها 1- كفّار براى جذب انبیا و رهبران نیز طرح و برنامه دارند. «كادوا لیفتنونك» 2- رهبران مذهبى باید از توطئههاى دشمن در جهت ایجاد سستى و تغییر در مواضع مكتبى، هوشیار باشند. «كادوا لیفتنونك» 3- اگر دوستى و ارتباط با افراد و كشورها به قیمت چشمپوشى از مكتب و مقدّسات باشد، بىارزش است. «اذاً لاتّخذوك خلیلاً» 4- تا مسلمانان دست از مكتب و آیین خود بر ندارند، كفّار و دشمنان، دوست واقعى آنان نخواهند شد، دشمن به كم قانع نیست، مىخواهد شما را از مكتب جدا كند. «اذاً لاتّخدوك خلیلاً»(170) 170) نظیر آیهى «لن ترضى عنك الیهود و لاالنّصارى حتّى تتّبع ملّتهم» یهود و نصارا از تو راضى نخواهند شد، مگر آنكه از كیش و آیین آنان پیروى كنى. بقره، 120. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۱ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 74 آيه وَ لَوْلَا أَن ثَبَّتْنَكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئاً قَلِيلاً ترجمه واگر ما تورا استوار نكرده بودیم، هر آینه نزدیك بود كه اندكى به آنان تمایل پیدا كنى. نکته ها این آیه با عصمت پیامبرصلى الله علیه وآله هیچ گونه تعارضى ندارد. جملهى «نزدیك بود گناه كنى» به معناى «گناه كردن» نیست. به علاوه جملهى «اگر استوار كردن ما نبود...» حالت شرطى دارد، یعنى اگر حمایت ما نبود شاید متمایل مىشدى. ولى چون آن بود، تمایل هم پیدا نشد. در موارد دیگر هم شرطِ (اگر) به معناى انجام قطعى نیست، مثل آیه «ولو تَقَوّل علینا بعض الاَقاویل... لقَطّعنا منه الوَتین»(171) اگر بر ما سخنى دروغ نسبت دهد، شاهرگش را قطع مىكنیم. وآیه «لئن اشركت لیحبطنّ عملك»(172) اگر شرك بورزى اعمالت تباه مىشود. كه به معناى انجام شدن آن كارها نمىباشد. چنانكه امام رضاعلیه السلام فرمودند: این آیه از این باب مىباشد كه به در مىگویند تا دیوار بشنود.(173) و در واقع خطاب آیه به مسلمانان است، نه شخص پیامبر. 171) حاقّه، 44 - 46. 172) زمر، 65. 173) ایّاك اعنى و اسمعى یا جاره». تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- اگر لطف و نگهدارى الهى نباشد، براى مصونیّت و عصمت پیامبران هم ضمانتى نیست. «لولا ان ثبّتناك» 2- قاطعیّت ونفوذناپذیرى در برابر دشمنان وكفّار، از امتیازات انبیاست. «ثبّتناك» 3- خداوند پیامبران را معصوم نگاه مىدارد. «ثبّتناك» 4- عقبنشینى در مسائل اعتقادى واصول مكتب، تمایل وگرایش به ظالمان است ورهبران در معرض چنین خطرى مىباشند. «لولا أنثبّتناك لقدتركنالیهم» 5 - انحراف حتّى اگر اندك باشد، از كسى مانند پیامبر بسیار است. «شیئاً قلیلاً» 6- كمترین عقبنشینى از اصول و ارزشها نیز ممنوع است. زیرا براى دشمنان یك موفّقیت و پیروزى حساب مىشود. «شیئاً قلیلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۱ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 75 آيه إِذاً لَّأَذَقْنَكَ ضِعْفَ الْحَيَوةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيراً ترجمه آنگاه دو برابر (كیفر مشركان) در زندگى و دو برابر در مرگ، عذابت مىچشاندیم و براى خویش در برابر قهر ما یاورى نمىیافتى. نکته ها پس از نزول این آیه، رسول خداصلى الله علیه وآله این دعا را مىخواندند: «الّلهم لاتَكلنِى الى نفسى طَرفَة عین»، خدایا! به اندازهى چشم برهم زدنى مرا به خود وامگذار!(174) 174) تفسیر مجمعالبیان. پيام ها 1- خداوند، هم لطف دارد، هم قهر. «ثبّتناك، اذقناك» 2- ركون، (گرایش و اعتماد) به كفّار، از گناهان كبیره است، چون وعدهى عذاب دربارهاش داده شده است. «تَركنُ الیهم... اذقناك» 3- كیفر كمترین لغزش رهبران، دو برابر دیگران است. هرچه مقام علمى و موقعیّت اجتماعى و معنوى انسان بیشتر باشد، مسئولیّت و خطر هم بیشتر است. «شیئاً قلیلاً... ضعف الحیاة» 4- اگر در قوانین كیفرى، براى مسئولین جریمهى سنگینترى وضع شود، خلاف عدالت نیست. «اذقناك ضعف الحیاة» 5 - در برابر قهر الهى حتّى براى پیامبر نیز هیچ قدرت و مقامى نمىتواند مانع ایجاد كند. «لاتجد لك علینا نصیراً» 6- تمایل به كفّار، سبب تنها ماندن انسان و محروم شدن از نصرت خداوند است. «تَركَنُ الیهم... لاتجد... نصیراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۳ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 76 آيه وَإِن كَادُواْ لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الْأَرْضِ لِيُخْرِجُوكَ مِنْهَا وَإِذاً لَّا يَلْبَثُونَ خِلَفَكَ إِلَّا قَلِيلاً ترجمه وبسا نزدیك بود كافران (با نیرنگ یا غلبه) تو را از این سرزمین بلغزانند تا از آن بیرونت كنند، ودر آن هنگام، جز مدّت كمى پس از تو پایدار نمىماندند (و به خاطر این ظلم گرفتار قهر الهى مىشدند). نکته ها این آیه، اشاره به آیهى 30 سورهى انفال است كه مىفرماید: «واذ یَمكر بِك الذّین كفروا لِیثبِتوك او یَقتلوك او یخرِجوك و یمكرون و یمكراللّه واللّه خیرالماكرین» یادآور زمانى را كه كفّار نقشه مىكشیدند تا تو را حبس كنند یا بكشند یا بیرونت كنند، آنان نیرنگ مىزنند و خدا هم تدبیر مىكند و خداوند بهترین تدبیر كنندگان است. پيام ها 1- پیامبر در معرض هرگونه خطر، توطئه، ترور، آوارگى وتبعید بود. «كادوا لیستفزّونك ...» 2- دشمنان مكتب، هدفشان قلع و قمع كردن اساس دین است و در این راه، به احدى حتى پیامبر رحم نمىكنند. «لیستفزّونك» 3- طرح كافران در مرحله اوّل، ایجاد رخنه در فكر واعتقاد رهبر است، «لیفتنونك عن الّذى...» ودر مرحله بعد، شدّت عمل وتبعید واخراج اوست. «لیخرجوك...» 4- حضور پیامبر در میان مردم، مانع قهر الهى است و اگر آن حضرت را از خود دور و تبعید كنند، در فاصله كمى نابود مىشوند. «لایلبثون خلافك الاّ قلیلا» 5 - قرآن كریم، هم از غیب خبر مىدهد و هم با بیان ناكامى توطئههاى دشمن به پیامبراكرمصلى الله علیه وآله تسلّى مىدهد. «كادوا لیستفزّونك ... لایلبثون خلافك الاّ قلیلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۳ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 77 آيه سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِن رُّسُلِنَا وَلَا تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِيلاً ترجمه این، سنّت (هلاكت طغیانگران) دربارهى پیامبرانى كه پیش از تو فرستادیم جارى بوده است و براى سنّت ما هیچ تغییرى نمىیابى. نکته ها تأیید پیامبران و هلاكت كافران وظالمان، سنّت الهى است كه در سورهى ابراهیم آیه 13 نیز آمده است: «قال الذّین كفروا لرسلهم لنخرجنّكم من ارضنا او لتعودنّ فى ملّتنا فاوحى الیهم ربّهم لنهلكنّ الظّالمین»، كفّار به پیامبرانشان گفتند: قطعاً ما شما را از سرزمین خود بیرون مىكنیم، مگر آنكه به آیین ما درآیید، ولى خدا به آنان وحى كرد كه ما قطعاً ستمگران را نابود مىكنیم. پيام ها 1- سنّتهاى الهى چون براساس حكمت خداست، ثابت است و در طول تاریخ دگرگون نمىشود. «سنّة مَن قد ارسلنا» 2- توطئه كفّار وامدادهاى غیبى خدا نسبت به پیامبران، ریشهى تاریخى دارد. «سنّة مَن قد ارسلنا» 3- تحوّلات تاریخى براساس سنّتهاى ثابت الهى است. «لاتجد لسنّتنا تحویلاً» 4- خداوند، عادل است و در شرایط یكسان، مهر و قهرش نیز یكسان است. «لاتجد لسنّتنا تحویلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۴ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه ٧٨ آيه أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ الَّيْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُوداً ترجمه نماز را به هنگام بازگشت خورشید (به سمت مغرب) تا تاریكى شب، بپادار، و همچنین قرآنِ سپیدهدمان را. همانا (قرائت) قرآن (به هنگام) فجر (در نماز صبح) مورد مشاهده (فرشتگان) است. نکته ها «دلوك»، هنگامى است كه خورشید از وسط آسمان روبه مغرب میل مىكند كه زوال نامیده مىشود، ووقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسق اللیل» وقت نماز مغرب و عشاست كه تاریكى، فراگیر مىشود و «فجر»، وقت نماز صبح است.(175) امام صادقعلیه السلام مىفرماید: اوّلین نمازى كه واجب شد نماز ظهر بود و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(176) در روایت دیگرى آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و روز هر دو آن را ثبت مىكنند.(177) و «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممكن است به همین معنا باشد.(178) یعنى هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده كرده و بر آن گواهى مىدهند. 175) تفسیر اطیبالبیان. 176) كافى، ج3، ص 275. 177) كافى، ج3، ص 275. 178) تفسیر المیزان. پيام ها 1- معیار شناخت اوقات در اسلام، طبیعى است به نحوى كه قابل فهم و درك همه كس در همه جا و همیشه باشد. «لدُلوك الشمس، غَسَق اللیل، الفجر» 2- برنامههاى دینى، زمانبندى شده است. «لدُلوك الشمس الى غَسَق اللیل» 3- نماز تنها عبادتى است كه به نام «قرآن» توصیف شده است. «قرآن الفجر» 4- قرآن و تلاوت آن در نماز، محور اصلى است. «قرآن الفجر»(179) 5 - در میان نمازها، نماز صبح جایگاه ویژهاى دارد. «اِنّ قرآن الفجر كان مشهوداً» 179) پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «لاصلوة الاّ بقرآن». كنزالعمّال، ح 19698. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۵ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 79 آيه وَمِنَ الَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَاماً مَّحْمُوداً ترجمه و پاسى از شب را بیدار باش وتهجّد و عبادت كن، و این وظیفهاى افزون براى توست، باشد كه پروردگارت تو را به مقامى محمود وپسندیده برانگیزد. نکته ها «هَجود»، به معناى خوابیدن است و «تَهجّد»، به معناى برطرف كردن خواب با عبادت مىباشد. نماز شب از نمازهاى بسیار با فضیلت است و در سورههاى مزّمل و مدّثر آمده است: «قم اللّیل الاّ قلیلاً» در روایات بیش از 30 فضیلت براى نمازشب برشمرده شده است كه به برخى از فضایل آن اشاره مىشود: * تمام انبیا نمازشب داشتند. نماز شب، رمز سلامتى بدن وروشنایى قبر است. نماز شب، در اخلاق، رزق، برطرف شدن اندوه، اداى دین و نورچشم مؤثّر است.(180) * نماز شب، گناه روز را محو مىكند و نور قیامت است.(181) * امام صادقعلیه السلام مىفرماید: پاداش نماز شب آن قدر زیاد است كه خداوند مىفرماید: «فلاتعلم نفس ما اُخفى لهم من قُرّة اَعین جزاء بما كانوا یعملون»(182) هیچ كس پاداشى را كه براى آنان در نظر گرفته شده نمىداند.(183) * امام صادقعلیه السلام مىفرماید: شرف مؤمن، نماز شب است و عزّتش، آزار واذیّت نكردن مردم. * ابوذر كنار كعبه مردم را نصیحت مىكرد كه براى وحشت و تنهایى قبر، در دل شب دو ركعت نماز بخوانید. * درمانده كسى است كه از نماز شب محروم باشد. * بهترین شما كسى است كه اطعام كند، سلام را آشكارا بدهد و هنگامى كه مردم در خوابند، نماز بخواند. سه چیز بر پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله واجب بود و بر دیگران مستحبّ: نماز شب، مسواك و سحرخیزى.(184) در كلمهى «مقاماً» عظمت نهفته است (به خاطر تنوین) و در روایات آمده كه «مقام محمود» همان شفاعت است.(185) حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: گناهان و اعمال و رفتار بد انسان، موجب محرومیّت او از نمازشب مىشود.(186) خداوند به تمام قطعات زمان سوگند یاد كرده است. مثلاً: «والفجر»(187)، «والصبح»(188)، «والنهار»(189)، «والعصر» اما به سحر سه بار سوگند یاد شده است: «واللیل اذا یسر»(190)، «واللیل اذا عَسعَس»(191)، «واللیل اذ اَدبر»(192) یعنى سوگند به شب هنگام تمام شدنش. و در بارهى استغفار در سحر دو آیه آمده است: «وبالاسحار هم یستغفرون»(193)، «المستغفرین بالاسحار»(194) 180) سفینة البحار. 181) بحار، ج 84، ص 140. 182) سجده، 17. 183) تفسیر مجمعالبیان. 184) تفسیر فرقان. 185) تفسیر نورالثقلین. 186) بحار، ج 87، ص 145. 187) فجر، 1. 188) مدّثر، 34. 189) شمس، 3. 190) فجر، 4. 191) تكویر، 17. 192) مدّثر، 33. 193) ذاریات، 18. 194) آلعمران، 17. پيام ها 1- نماز شب بر پیامبر اسلام واجب بود. «فتهّجد به نافلة لك» آرى مقام رهبرى، مستلزم تكالیف سنگینترى است. 2- دل شب بهترین زمان براى عبادت است. «و من اللیل فتهجّد» 3- مقامات پسندیده معنوى، در سایهى عبادت وعبودیّت پیدا مىشود. «فتهّجد، مقاماً محموداً» 4- ما با عبادتهاى خویش، حقى بر خدا نداریم كه طلب كنیم، هرچه هست، امید است و فضل او. «عسى» 5 - نماز شب به تنهایى كافى نیست، كمالات دیگرى نیز لازم است. «عسى» 6- تا كسى خود گامى به سوى كمال برندارد، خداوند او را به مقامى نمىرساند. «فتهجّد... یبعثك ربّك» 7- مقامى ارزشمند است كه نزد خدا پسندیده باشد، وگرنه شهرتهاى پوچ، ارزشمند و ماندگار نیست. آرى دود به هوا و بالا مىرود، ولى روسیاه است. «یبعثك ربّك» 8 - خداوند، خودش شفاعت را براى اولیا پسندیده است، نه آنكه اولیاى الهى نسبت به بندگان از خدا مهربانتر باشند. «یبعثك ربّك مقاماً محموداً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۶ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 80 آيه وَقُل رَبِّ أَدْخِلْنِى مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنى مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِّى مِن لَّدُنكَ سُلْطَناً نَّصِيراً ترجمه و بگو: پروردگارا! مرا با ورودى نیكو و صادقانه وارد (كارها) كن و با خروجى نیكو بیرون آر و براى من از پیش خودت سلطه و برهانى نیرومند قرار ده. نکته ها صدق، بهترین وصف و حالت یك كار و یك شخص در آغاز و انجام آن است. چه بسا كارهایى كه آغاز غیر صادقانه دارد و با قصد ریا، سمعه، فریب، برترىجویى و مانند آن شروع مىشود، یا آغازى صادقانه دارد، ولى پایانى آمیخته به غرور، عُجب، منّت، حبط و سوءعاقب پیدا مىكند و بركات آن محو مىشود. رمز شكست بسیارى از حركتها، نبود صداقت در آنها و قطع امداد الهى از آن است. امام صادقعلیه السلام مىفرماید: هرگاه براى ورود به كارى، ترس و وحشت داشتى این آیه را بخوان و اقدام كن.(195) انسان به جایى مىرسد كه از «صدّیّقین» مىشود، هرچه مىگوید عمل مىكند و هرچه را عمل مىكند، مىگوید.(196) قلب و زبان و عملش یكى مىشود. از مصادیق «سلطان نصیر»، مىتوان داشتن جانشینى لایق، یارى باوفا و وزیرى دلسوز و كاردان را برشمرد. 195) تفسیر نورالثقلین. 196) تفسیر المیزان. پيام ها 1- خواستههاى خود را در برابر خداوند به زبان بیاوریم. «وقل ربّ» 2- دعایى كه همراه با نماز و بعد از آن باشد، اثر بیشترى دارد. «اقم الصلوة... فتهجّد... و قل ربّ...» 3- دعا كردن را هم باید از خدا آموخت كه چگونه بخوانیم وچه بخواهیم. «و قل ربّ أدخلنى...» 4- یكى از اصول مدیریّت، آیندهنگرى و دوراندیشى است. «أخرجنى مُخرج صدق» 5 - مهمتر از آغاز نیك، پایان و فرجام خوب است. نباید به آغاز شیرین دلخوش بود، بلكه باید از خطر بدعاقبتى به خدا پناه برد. «أخرجنى مُخرج صدق» 6- رهبرى یك نهضت جهانى كه شروع و پایانش صادقانه و بىانحراف باشد، بدون دعا و استمداد از خدا و دریافت امداد الهى ممكن نیست. «ربّ أخرجنى» 7- همهى امور به دست خداست و باید از او مدد خواست «أدخلنى، أخرجنى، اِجعل» 8 - كسب قدرت براى اهداف مقدّس ارزش دارد. «واجعل لى من لدنك سلطاناً» 9- مؤمن، نصرت و امداد را تنها از خدا مىطلبد. «من لدنك سلطاناً نصیرا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۷ اسفند ۱۳۹۵
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 81 آيه وَقُلْ جَآءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَطِلُ إِنَّ الْبَطِلَ كَانَ زَهُوقاً ترجمه و بگو: حقّ آمد و باطل نابود شد، همانا باطل، نابود شدنى است. نکته ها «حقّ»، به معناى ثابت و باقى است. لذا خدا و هرچه از سوى او باشد، حقّ است. «حقّ» یكى از نامهاى خداوند است. كلمهى «زَهوق» به معناى رفتن است. «زهق نفسه» یعنى روح از بدنش خارج شد. براى این آیه مصادیقى همچون ظهور اسلام، ورود به مدینه، فتح مكّه و شكستن بتها را گفتهاند كه در همهى آنها باطل شكست خورده است. ولى آیه داراى مفهوم گستردهاى است و فناى باطل و بقاى حق را نوید مىدهد. بقاى حقّ و نابودى باطل، یك سنّت وقانون الهى است، نه پندارى و تصادفى، هر چند پیروان حقّ كم و طرفداران باطل زیاد باشند. چرا كه حقّ همچون آب، ثابت و ماندگار و باطل مانند كف، ناپایدار و فانى است. «فامّا الزَبَد فیذهب جُفاءً و امّا ما ینفع النّاس فَیَمكث فى الارض»(197) قرآن مىفرماید: «نَقذِف بالحقّ على الباطل فیَدمغه»(198) ما حقّ را بر سر باطل مىكوبیم و آن را نابود مىسازیم. و در این صورت است كه باطل رفتنى است. بنابراین حقّ باید با قدرت و كوبنده بر باطل هجوم آورد. 197) رعد، 17. 198) انبیاء، 18. پيام ها 1- پیامبر باید با قاطعیّت، پیروزى نهایى حقّ را به مردم اعلام كند. «قل جاء الحق» 2- باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. «جاء...زهق» 3- عاقبت، باطل رفتنى و نابود شدنى است و حقّ، باقى و پایدار. «جاء...زهق» (فعل ماضى نشانه قطعى بودن است.) 4- از جلوهها و مانورهاى باطل نباید هراسید كه دوامى ندارد. «كان زهوقاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۹ اسفند ۱۳۹۵
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |