در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 19 آيه وَكَذَ لِكَ بَعَثْنَهُمْ لِيَتَسَآءَلُواْ بَيْنَهُمْ قَالَ قَآئِلٌ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قَالُواْ لَبِثْنَا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالُواْ رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُواْ أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَآ أَزْكَى طَعَاماً فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَداً ترجمه وما آنگونه (كه خوابشان كردیم)، آنان را (از خوابى كه شبیه مرگ بود) برانگیختیم تا میان خود از یكدیگر پرسش كنند. یكى از آنان گفت: چه مدّت (در این غار) ماندهاید؟ گفتند: یك روز یا بخشى از روز. (سرانجام) گفتند: پروردگارتان داناتر است كه چه مقدار ماندهاید. پس یكى از خودتان را با این پولتان به شهر بفرستید تا ببیند كدام یك غذاى پاكیزهترى دارد، پس غذایى از آن برایتان بیاورد و باید (در این كار) زیركى و دقّت به خرج دهد، و مبادا كسى را از شما آگاه كند! نکته ها «وَرِق»، درهمهایى بوده كه نقش پادشاه برآن بوده است. عبارت «وَلْیَتلَطّف» وسط قرآن كریم قرار دارد كه به معناى مدارا و هوشیارى همراه با مهربانى است و این خود لطفى است كه كلمهى وسط قرآن را لطف و تلطّف و مهربانى تشكیل داده است. در مبارزات بر علیه جوامع فاسد، وحدت بین نیروها عامل مهمى است. در این آیه چهار مرتبه كلمه «كُم» مطرح شده است: الف: در تهیه غذا همه یكى هستیم. «احدكم» ب: پول براى همه است. «بورقكم» ج: غذایى كه تهیه مىشود براى همه است. «فلیأتكم» د: حفاظت از جان همه لازم است. «لایُشعِرنّ بكم» پيام ها 1- براى خداوند، هیچ كارى مشكل نیست، نه خواب كردن 309 ساله، نه بیدار ساختن آنچنانى. «كذلك بَعثناهم» 2- از حشر وبرانگیخته شدن در قیامت تعجّب نكنید، هر بیدار شدن از خواب، نوعى بعث و نشور است. «بَعثنا» 3- بیدار شدن از خواب نیز به ارادهى الهى است. «بَعثنا» 4- بیدار كردن اصحاب كهف دو ثمر داشت، یكى براى خودشان كه طرح سؤال بود، «لیتسائلوا» یكى براى دیگران كه نمونهاى از رستاخیز وبعث قیامت بود. «كذلك بعثناهم» 5 - در آنچه نمىدانیم، اظهار نظر نكنیم. «ربّكم اعلم بما لبثتم» 6- حتّى یك گروه كوچك نیز باید مسئول ورهبر داشته باشد. (در میان اصحاب كهف یك نفر بود كه امر و نهى وپرسش مىكرد.) «قال قائل... فابعثوا» 7- اقدام براى معاش زندگى، منافات با توكّل ندارد. اصحاب كهف هم پول و نقدینه داشتند، هم براى تهیه غذا حركت كردند. «فابعثوا احدكم بورقكم هذه» 8 - وكالت و پذیرش وكالت از گروه جایز است. «فابعثوا احدكم» 9- پول و نقدینگى، سابقهاى تاریخى و كهن دارد. «بوَرقكم» 10- هر پولى نمىتواند بهاى جنس قرار گیرد. «بورقكم هذه» 11- وارستگان مؤمن هر غذایى را نمىخورند، نوع غذا و مقدار برایشان مطرح نیست، پاك و حلال بودن مهم است «أزكى طعاماً، رزقٍ منه» 12- مؤمن باید رازدار وهوشیار باشد وبا مدارا وتقیّه واصول ایمنى، دشمن را از وجود خود آگاه نكند. «ولیتلطّف» كسى كه مسئولیّت مىپذیرد باید مراقبتهاى لازم را داشته باشد. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳۰ خرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 20 آيه إِنَّهُمْ إِن يَظْهَرُواْ عَلَيْكُمْ يَرْجُمُوكُمْ أَوْ يُعِيدُوكُمْ فِى مِلَّتِهِمْ وَلَن تُفْلِحُواْ إِذاً أَبَداً ترجمه زیرا اگر آنان (مشركان) بر شما دست یابند، سنگسارتان خواهند كرد، یا شما را به آیین خودشان باز خواهند گرداند و در این صورت هرگز رستگار نخواهید شد. پيام ها 1- در مواردى براى حفظ جان و ایمان، تقیه واجب است. «لایُشعرنّ... یَرجُموكم او یُعیدوكم ...» 2- كسى كه در حفاظت از خود و ایمانش كوتاهى كند و منحرف شود، هرگز رستگار نمىشود. «لن تفلحوا» 3- منطقِ «خواهى نشوى رسوا همرنگ جماعت شو» با قرآن مخالف است. «یُعیدوكم فى ملّتهم ولن تفلحوا» 4- قهر محیط و جبر جامعه و حكومت، غالباً نوع مردم را منحرف و بدبخت مىكند، ولى باید در مقابل آن ایستاد. «یُعیدوكم فى ملّتهم ولن تفلحوا اذاً ابداً» 5 - سنگسار شدن در راه حق، عیب نیست، ولى انحراف و ارتداد عیب است. «یرجموكم او یعیدوكم فى ملّتهم و لن تفلحوا اذا ابدا» 6- مرتد، هرگز رستگار نمىشود. «یعیدوكم فى ملّتهم ولن تفلحوا اذاً ابداً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ تیر ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 21 آيه وَكَذَ لِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُواْ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَآ إِذْ يَتَنَزَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُواْ ابْنُواْ عَلَيْهِم بُنْيَناً رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُواْ عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِداً ترجمه و بدین گونه (مردم را) بر حالشان آگاه كردیم تا زمانى كه میانشان درباره كارشان (معاد وقیامت) گفتگو بود، بدانند كه وعدهى خدا (دربارهى رستاخیز) حقّ است و اینكه در فرارسیدن قیامت تردیدى نیست، پس (از آشكار شدن این حقیقت) عدّهاى گفتند: بر روى آنان بناى یادبودى بنا كنید، پروردگارشان به حال آنان داناتر است، آنان كه بر كارشان آگاهى و دسترسى یافته بودند گفتند: ما بر آنان معبد ومسجدى مىسازیم (تا نشان حركتِ توحیدى آنان باشد). نکته ها «اِعثار» به اطلاع یافتن تصادفى وبدون جستجو گفته مىشود، چنانكه مردم آن زمان بدون زحمت واز راه پول وسكّهى آنان، از راز مهم آنان آگاه شدند. در داستان اصحاب كهف، مسأله قدرت و ارادهى الهى، شجاعت، دل كندن از دنیا، هجرت، تقیّه، امدادهاى الهى و تغذیهى حلال مطرح است. پيام ها 1- ارشاد و آموزشِ تجربى، عینى و نمایشى، از بهترین ارشادهاست. «اَعثَرنا علیهم لیعلموا» 2- هیچ یك از كارهاى خدا عبث و بیهوده نیست. «اَعثَرنا...لیعلموا أنّ وعد اللّه حقّ» 3- عقاید باید بر اساس علم باشد. «لیعلموا أنّ وعد اللّه حقّ» 4- قدرتى كه بتواند انسان را بیش از سه قرن بىغذا زنده نگاه دارد، مىتواند مردهها را هم زنده كند. «أنّ وعداللّه حقّ» 5 - انسان از كنار بعضى حوادث تاریخى به سادگى مىگذرد و از آثار تربیتى آن غافل است. اصحاب كهف، بعد از كشف ماجرا از دنیا رفتند، و مردم در فكر یادبود وساختن مقبره بودند، نه عبرت و درسآموزى. «ابنُوا علیهم بنیاناً» 6- اغلب افراد سطحى و سادهاندیش، حال كار ندارند و به دیگران مىگویند كار كنند، «قالوا ابنوا» ولى افراد نیرومند مىگویند ما خودمان انجام مىدهیم. «لنتّخذنّ» 7- ساختن مسجد بر مزار اولیاى خدا، ریشهى قرآنى دارد. «لنتّخذنّ علیهم مسجداً» 8 - آثار مقدس باید در مكانهاى مقدس و به مناسبتهاى مقدس باشد. مسجد در كنار غار یكتاپرستان مهاجر، ارزش بیشترى دارد. «لنتّخذنّ علیهم مسجداً» 9- از هر فرصتى براى ترویج دین استفاده كنیم. «لنتّخذنّ علیهم مسجداً» (اگر بناست ساختمانى به عنوان یادبود ساخته شود، مسجد بسازیم كه آثار معنوى و مادى زیادى دارد.) |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۷ تیر ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 22 آيه سَيَقُولُونَ ثَلَثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْماً بِالْغَيْبِ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُل رَّبِّى أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَآءً ظَهِراً وَ لَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَداً ترجمه بزودى خواهند گفت: (اصحاب كهف) سه نفر بودند، چهارمینشان سگشان بود و (عدّهاى) گویند: پنج نفر بودند، ششمین آنان سگشان بود. (این سخنى بىدلیل و) پرتاب تیرِ گمان به گذشتهاى ناپیداست. و (عدّهاى دیگر) گویند: هفت تن بودند و هشتمین آنان سگشان بود. بگو: پروردگارم به تعدادشان داناتر است (و شمار) آنان را جز اندكى، كسى نمىداند. پس دربارهى آنان جز به ظاهر (و آنچه آشكار كردهایم)، مجادله مكن و دربارهى ایشان از هیچ كس از (اهل كتاب) نظر مخواه. نکته ها در مورد «رابعهم» و «سادسهم»، كلمهى «واو» نیامده است، ولى همراه «ثامنهم»، «واو» آمده است، شاید به این جهت كه نظریّهى سه نفر یا پنج نفر بودن آنان، از نااهلان است كه خدا هم تعبیر «رجماً بالغیب» دارد، ولى نظریّهى هفت تن بودن از مؤمنان و اهل دقّت است.(20) از این رو، كلمهى «رَجماً بالغیب» نیامده وبه احترام آنان، میان اصحاب كهف و سگشان با واوِ عاطفه فاصله شده است. اگر حركتها با ارزش وانسانها هدف داشته باشند، وابستهها و متعلّقات و حتى حیوانات همراه نیز باید به حساب آیند. چون حیوان بودن و نجس بودن دلیل بر بىارزشى نیست. در این آیه سه بار از سگ یاد شده و در آیهى 18 نیز به نقش مثبت سگ اصحاب كهف اشاره شده است. «وكلبهم باسط ذراعیه بالوصید» در آیات مختلف این سوره از حدسگرایى انتقاد شده است: «ربّكم اعلم بمالبثتم» آیه 19، «ربّهم اعلم بهم» آیه 21، «ربّى اعلم بعدّتهم» آیه 22 و «قل اللّه اعلم بما لَبثوا» آیه 26. 20) این نظریه را ابن عباس از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل كرده است. پيام ها 1- قرآن از آینده خبر مىدهد. «سیقولون» 2- سخن بىدلیل نگوییم و به تخمین و حدس تكیه نكنیم. «رجماً بالغیب» 3- در موارد غیر لازم باید از بحث و جدل چشم پوشید. «لا تمار فیهم ...» 4- به جاى اندیشیدن به عدد، به هدف بیندیشید و دنبال دانستنىهاى بىفایده نروید. «لا تستفت فیهم منهم احداً» 5 - دانستن وسؤال از هركسى جایز نیست، از نااهلان نپرسیم. «لاتستفت... منهم» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۰ تیر ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 23 و 24 آيه وَلَا تَقُولَنَّ لِشَاْىْءٍ إِنِّى فَاعِلٌ ذَ لِكَ غَداً إِلَّا أَن يَشَآءَ اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَى أَن يَهْدِيَنِ رَبِّى لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَداً ترجمه دربارهى هیچ چیز و هیچ كار، مگو كه من آن را فردا انجام مىدهم، مگر آنكه (بگویى:) اگر خدا بخواهد. و اگر فراموش كردى (گفتن: ان شاءاللّه، همین كه یادت آمد) پروردگارت را یاد كن و بگو: امید است كه پروردگارم مرا به راهى كه نزدیكتر است، راهنمایى كند. نکته ها گفتنِ «ان شاء اللّه» كه اعتقاد به قدرت ومشیّت الهى را مىرساند، تكیه كلام اولیاى الهى است. چنانكه در قرآن نیز از زبان پیامبران نقل شده است؛ یعقوب به فرزندانش مىگوید: «اُدخلو مصر اِن شاءاللّه آمنین»(21) وارد مصر شوید، انشاءاللّه درامانید، خضر به موسى مىگوید: «ستجدنى اِن شاءاللّه صابراً»(22) اگر خدا بخواهد مرا شكیبا خواهى یافت. حضرت شعیب به حضرت موسى مىگوید: «ستجدنى اِن شاءاللّه من الصالحین»(23) و حضرت اسماعیل به پدرش حضرت ابراهیم مىگوید: «ستجدنى اِن شاءاللّه من الصابرین»(24) مرا ذبح كن كه به خواست خدا مرا از شكیبایان خواهى یافت. البتّه مراد از گفتن «اِن شاءاللّه» و «أعوذباللّه» و امثال آن، لقلقهى زبان نیست، بلكه داشتن چنین بینشى در تمام ابعاد زندگى و در باور و دل انسان است. امام صادقعلیه السلام فرمود: در نوشتههاى خود نیز «اِن شاءاللّه» را فراموش نكنید. روزى دستور داد نامهاى بنویسند، هنگامى كه نامه را بدون «انشاءاللّه» دید، فرمود: «كیف رجوتم أن یتمّ هذا؟» چگونه امید دارید كه این كار به سامان برسد؟(25) پیامبر اسلام هنگام ورود به قبرستان مىفرمود: «وانّا اِن شاءاللّه بكم لاحقون» اگر خدا بخواهد ما هم به شما خواهیم پیوست، در حالى كه مرگ، حتمى است.(26) انسان در عین حال كه اراده دارد و آزاد است، ولى به طور مستقل نیست و همهى كارها به او سپرده نشده كه بدون خواست خدا هم بتواند كارى انجام دهد. یعنى انسان نه در جبر است و نه اختیار تمام امور به او داده شده است، بلكه آزادى انسان در سایهى مشیّت خداوند است. «الاّ أن یشاء اللّه» 21) یوسف، 99. 22) كهف، 69. 23) قصص، 27. 24) صافّات، 102. 25) تفسیر نورالثقلین. 26) تفسیر كشفالاسرار. پيام ها 1- در سخن گفتن و تصمیمگیرى خدا را فراموش نكنیم. «ولا تقولنّ...» 2- هرگز خود را مستقل از خدا ندانیم و بطور قطع از انجام كارى هر چند كوچك، در آینده خبر ندهیم. «لاتقولنّ... اِنّى فاعل...» 3- به امكانات و توان خود تكیه نكنیم، كه فراهم بودن مقدّمات، تضمین كننده انجام قطعى كار نیست. «لاتقولنّ... اِنّى فاعل...» در آنچه هم یقین داریم، باید «ان شاءاللّه» بگوییم. 4- انسان پیوسته نیازمند خداست و در هر كارى باید خود را وابسته به ارادهى الهى بداند. «لا تقولنّ لشىء اِنّى فاعل...» 5 - جبران از دست رفتهها لازم است. «واذكر ربّك اذا نَسیت» 6- پیامبران نیز به تعلیم و هدایت الهى نیاز داشتهاند. «قل عسى أن یهدین ربّى» 7- اظهار امیدوارى به امدادهاى الهى، از شیوههاى صحیح دعاست. «عسى...» 8 - هدایت مراحلى دارد و همهى آنها به دست خداوند است. «أن یهدین ربّى لاقرب من...» 9- باید راه میانبُر ونزدیكترین راه به حقّ و صواب را پیدا كرد. «اقرب من هذا...» 10- رسیدن به رشد برتر، آرزوى انبیاست. «عسى أن یهدین ربّى لاقرب...» 11- براى انبیا نیز رشد و رسیدن به مراحل بالاتر وجود دارد. «عسى أن یهدین ربّى لاقرب من هذا رشدا» 12- تداوم ذكر خدا، كوتاهترین راه رسیدن به رشد است. «واذكر ربّك... عسى أن یهدین ربّى لاقرب من هذا رشدا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ تیر ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 25 و 26 آيه وَلَبِثُواْ فِى كَهْفِهِمْ ثَلَثَ مِاْئَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُواْ تِسْعاً قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثُواْ لَهُ غَيْبُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَ أَسْمِعْ مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا يُشْرِكُ فِى حُكْمِهِ أَحَداً ترجمه و آنان در غارشان سیصد سال ماندند و نُه سال (نیز بر آن) افزودند. بگو: خداوند به مدّتى كه در غار ماندند، داناتر است. غیب آسمانها و زمین از آنِ اوست. چه بینا و شنواست! جز او براى مردم هیچ یار و یاورى نیست و هیچ كس را در حكم و فرمانروایى خود شریك نمىگیرد. نکته ها یهودیان در مورد مقدار توقّف اصحاب كهف در غار، از حضرت على علیه السلام سؤال كردند. حضرت فرمود: 309 سال. گفتند: در كتاب ما 300 سال آمده است! آن حضرت فرمود: 9 سال به خاطر تفاوت سال شمسى و قمرى است.(27) در تفسیر مراغى این تفاوت نه سال را، نشانهى معجزه بودن قرآن دانسته كه چه اندازه دقیق است و تفاوت سالهاى قمرى و شمسى را هم در نظر گرفته است. ممكن است گفته شود: مقدار، همان سیصد سال بوده كه مردم نه سال به آن افزودهاند، «وازدادوا تسعاً» از این رو خداوند در جواب مىفرماید: «قلاللّه اعلم بما لبثوا» بگو: خدا داناتر است. عمر انسان حدّ معیّنى ندارد، مثل آب نیست كه در صد درجه بجوشد و در درجهى صفر یخ بزند. در آزمایشها عمر بعضى موجودات زنده تا دوازده برابر افزایش یافته است. چنانچه در جراید نوشتند: ماهى منجمدى كه مربوط به چند هزار سال پیش بود و در میان یخهاى قطبى پیدا شد، پس از قرار گرفتن در آب ملایم، زندگى را از سر گرفت.(28) اگر آمار، ساده وعادّى بیان شود، ممكن است یا فراموش شود و یاشنونده به آن توجّه خاص نكند. مثلا اگر بیمارى به پزشك بگوید: من چهار ساعت در نوبت نشستهام، یا بگوید چهار ساعت 7 دقیقه كم، توجّه پزشك تفاوت دارد. زیرا ارقام گاهى براى بیان كم وزیاد است وخیلى درآن دقّت نیست، ولى اگر ریز ودقیق بیان شود، شنونده را جذب مىكند. لذا درباره مدّت تبلیغ حضرت نوح مىفرماید: هزار سال مگر پنجاه سال، تا اعلام كند ارقام دقیق است. در این آیه نیز مىفرماید: سیصد سال وسپس مىفرماید: نه سال اضافه. تا بگوید آمار دقیق است. 27) تفسیر مجمع البیان. 28) تفسیر نمونه. پيام ها 1- شیوه بیان آمار واعداد باید دقیق باشد. «ثلاث مأئة سنین وازدادوا تسعاً» 2- دقّت در بیان ارقام و آمار، آن را در ذهن، ماندگارتر مىكند. «ثلاث مأئة سنین وازدادوا تسعاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۵ تیر ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 27 آيه وَاتْلُ مَآ أُوحِىَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَتِهِ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَداً ترجمه وآنچه را كه از كتاب پروردگارت به تو وحى شده است (بر مردم) بخوان، (سنّتها و) كلمات الهى را تغییر دهندهاى نیست و هرگز جز او پناهگاهى نخواهى یافت (كه به آن پناهنده شوى). نکته ها از بهانههاى مخالفان پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله، این بود كه از آن حضرت تقاضاى تغییر و تبدیل قرآن را داشتند و مىگفتند: «ائت بقرآنٍ غیر هذا او بَدّله»(29) قرآن دیگرى بیاور یا آن را عوض كن. پیامبر در جواب آنان مىفرمود: این در اختیار من نیست، تبدیل آیات تنها كار خداوند است. 29) یونس، 15. پيام ها 1- وحى و نزول كتب آسمانى لازمهى ربوبیّت الهى و در مسیر تربیت انسان است. «ما اوحى الیك من كتاب ربّك» 2- قرآن از هر گونه تغییر و تحریف مصون بوده است. آنگونه كه پیامبر اسلام خاتم پیامبران است، قرآن نیز آخرین كتاب آسمانى است. «لامبدّل لكلماته» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۸ تیر ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 28 آيه وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَ وَةِ وَالْعَشِىِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَو ةِ الدُّنْيَا وَ لَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَيَهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطاً ترجمه وبا كسانى كه پروردگارشان را (همواره و در هر) صبحگاه و شامگاه مىخوانند و خشنودى او را مىجویند، خود را شكیبا ساز و دیدگانت را از آنان برمگیر كه زیور دنیا را بطلبى و از كسانى كه دلشان را از یاد خود غافل كردهایم و در پى هوس خویشند و كارشان بر گزافه و زیاده روى است، پیروى مكن. نکته ها در طول تاریخ، اغنیا و ثروتمندان كافر، پیوسته شرط ایمان آوردن خود را طرد فقرا و بینوایان مىدانستند، چنانچه از نوح چنین درخواستى كردند و حضرت در جواب آنان فرمود: «ما أنا بِطارد الّذین آمنوا»(30) من مؤمنان را به خاطر تهیدستى طرد نمىكنم. در زمان پیامبر اسلام نیز از آن حضرت مىخواستند تهیدستانى چون سلمان و ابوذر و عمار و خباب را از خویش براند تا آنان ایمان آورده و همراه او شوند. این آیه از چنین تفكّر و عملى نكوهش مىكند. امام صادق و امام باقرعلیهما السلام فرمودند: مراد از خواندن خداوند در صبحگاه و شامگاه، اقامهى نماز است.(31) 30) هود، 29. 31) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- ثروتمندان براى منصرف كردن پیامبر از معاشرت با تهىدستان مؤمن تلاش مىكردند و پیامبر در برابر آن تلاشها، مأمور به مقاومت شد. «واصبر نفسك» 2- همدلى با تهىدستان سخت است، ولى باید تحمّل كرد. «واصبر نفسك» 3- پایبندى به دعا و نیایش، شرط شایستگى افراد براى مصاحبت و همنشینى است. «واصبر نفسك مع الّذین یدعون ربّهم...» 4- رهبر باید نسبت به محرومان همدل وهمدم باشد، نه بىاعتنا.(32) «واصبر نفسك مع الذّین... ولا تَعدُ عیناك عنهم» 5 - دعاى دائمى وخالصانه، ارزشمند است. «بالغَداوَةوالعشىّیریدون وجهه» 6- در آغاز و پایان هر روز باید به یاد خدا بود. «بالغداوَة والعشى» 7- براى بدست آوردن دنیا و رضایت سرمایهداران، از تهىدستان فاصله نگیریم. «تُرید زینة الحیاة الدنیا» 8 - زشتترین كار آن است كه مردم به خدا توجّه كنند، ولى رهبر، به دنیا. «یریدون وجهه... و لا تعد عیناك عنهم تُرید زینة الحیاة الدنیا» 9- خطر دنیاطلبى تا حدّى است كه خداوند، به پیامبران هم هشدار مىدهد. «ولاتعد عیناك عنهم تُرید زینة الحیاة الدنیا» 10- كسى كه بدنبال دنیا مىرود، از مسیر رهروان الهى خارج مىشود. «یریدون وجهه... ترید زینة الحیاة الدنیا» دنیاگرایى در مقابل خداگرایى است. 11- كیفر دنیاگرایى، غفلت از یاد خداوند است. «ترید زینة الحیاة الدنیا ولا تطع من اغفلنا قلبه» 12- ارزش یاد خدا، به ریشهدار بودن آن در قلب وروح است. «اغفلنا قلبه عن ذكرنا» 13- انسان گام به گام سقوط مىكند؛ اوّل غفلت، آنگاه هوسرانى و سپس مسیر انحرافى. «اغفلنا، اتّبع هواه، كان امره فُرطا» 14- رهبرى افراد غافل، هواپرست و افراطى ممنوع است. «اغفلنا، اتبع هواه، كان امره فرطاً» 15- اعتدال، ارزش و زیادهروى ضد ارزش است. «وكان امره فرطا» 32) در آیهى 52 سوره انعام آمده: «فتطردهم فتكون من الظّالمین» طرد مؤمنان با ظلم برابر است. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۳ تیر ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 29 آيه وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَآءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَآءَ فَلْيَكْفُرْ إِنَّآ أَعْتَدْنَا لِلظَّلِمِينَ نَاراً أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن يَسْتَغِيثُواْ يُغَاثُواْ بِمَآءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِى الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَ سَآءَتْ مُرْتَفَقاً ترجمه و بگو: حقّ از سوى پروردگار شما رسیده است، پس هر كه خواست ایمان آورد و هر كه خواست كافر شود. همانا ما براى ستمگران آتشى مهیّا كردهایم كه (شعلههایش) همچون سراپردهاى آنان را فراگرفته و چون پناه خواهند، با آبى (مانند مس) گداخته كه چهرهها را بریان مىكند یارى مىشوند! چه بد نوشیدنى و چه بد جایگاهى است! نکته ها آیه، گویا پاسخ به كسانى است كه براى ایمان آوردنشان، شرط و شروط مىگذارند و مىگویند: شرط گرویدن ما آن است كه فقرا را طرد كنى. گرچه مردم در انتخاب ایمان و كفر مختارند، ولى باید بدانند كه سرانجام كفر، عذاب سوزان قیامت است. «سُرادِق» یعنى سراپرده، وتنها یكبار در قرآن آمده است، آن هم درباره دوزخیان. امام رضاعلیه السلام به یكى از كارمندان طاغوت فرمود: اگر از كوه بیفتم و قطعه قطعه شوم، بهتر از آن است كه كارگزار طاغوت باشم، مگر آنكه مشكلى از مؤمنان بگشایم. سپس فرمود: خداوند، كارگزاران طاغوت را در سرادقى از آتش قرار مىدهد تا از حساب خلایق فارغ شود. پيام ها 1- تنها سرچشمهى حقّ خداوند است. «الحقّ من ربّكم» 2- تقاضاى طرد فقراى مؤمن حقّ نیست، بلكه حقّ آن است كه از طرف خدا باشد. «قل الحقّ من ربّكم» 3- گرایش و عدم گرایش مردم، در حقّانیّت دین تأثیرى ندارد. «قل الحقّ من ربّكم فمَن شاء فلیؤمن و مَن شاء فلیَكفر» 4- پیامبر مسئول ابلاغ است وانسانها در پذیرش ایمان و كفر آزادند. «فمَن شاء فلیؤمن و مَن شاء فلیفكر» متاع كفر و دین، بىمشترى نیست گروهى آن، گروهى این پسندند 5 - كفر، ظلم به خویشتن است. «فلیكفر، اَعتدنا للظالمین» 6- دوزخ، از هم اكنون آماده است. «اَعتدنا» 7- سرنوشت انسان در گرو گرایشها و اعمال اوست. «اَعتدنا للظالمین ناراً احاط بها سُرادقها» شهوات و مفاسدى كه انسان را فرامىگیرد، در آخرت آتشى است كه او را احاطه مىكند. 8 - توجّه به فرجام شوم كافران، نقش مهمى در تربیت انسان دارد. «للظالمین ناراً احاط بها...» 9- معاد، جسمانى است. «یَشوِى الوجوه» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۵ تیر ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 30 آيه إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً ترجمه همانا آنان كه ایمان آورده و كارهاى نیك انجام دادهاند (بدانند كه) همانا ما پاداش كسى را كه عمل خوب انجام داده تباه نمىكنیم. نکته ها خداوند عملهاى صالح ما را تباه نمىكند، بلكه این خصلتها و عملهاى بد ماست كه موجب حبط و نابودى كارهاى نیك مىشود. هر عمل صالح را مىتوان به چند روش انجام داد: به روش عادّى، خوب و عالى. این آیه، عالىترین وجه را تشویق مىكند. آرى، گاهى مواد غذایى خوب است، ولى شیوهى پخت آن خوب یا متوسط است. پيام ها 1- در تربیت، تهدید و بشارت و بیم و امید، در كنار هم لازم است. (آیه قبل تهدید بود و این آیه بشارت.) «اِنّا اَعتدنا للظالمین... انّا لا نُضیع أجر...» 2- فكر وانگیزهى الهى، بر عمل صالح مقدّم است. «آمنوا و عملوا الصالحات» 3- در بینش اسلامى، نه چیزى از حساب الهى مخفى مىماند و نه اجر عملى ضایع مىگردد. «اِنّا لانضیع...» 4- ملاك در ارزش عمل، كیفیّت است، نه كمّیت. «أحسن عملاً» نه «اكثر عملاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۷ تیر ۱۳۹۶
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |