در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 45 آيه وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا كَمَآءٍ أَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَآءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيماً تَذْرُوهُ الرِّيَحُ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ مُّقْتَدِراً ترجمه و (اى پیامبر!) براى آنان زندگى دنیا را مثَل بزن كه (در ناپایدارى) همچون آبى است كه از آسمان فرو فرستادیم، پس گیاه زمین به وسیلهى آن (چنان رشد كند وانبوه شود كه) در هم فرو رود، پس ناگهان خشك شود، آن چنان كه بادها پراكندهاش كنند و خداوند بر هر چیزى تواناست. نکته ها در آیه، سخن از رویش وسرسبزى زمین وفرارسیدن قهر الهى وسوختن و خاكستر شدن آنهاست، تا درس عبرتى براى مردمانمغرور وغافل از خدا باشد.(39) آرى، دنیا همچون گیاه بىریشهاى است كه با اندك بارانى سبز و با اندك بادى خشك مىشود، البتّه آنچه باقى مىماند، عمل انسان است. چنانچه در دیوان منسوب به امیرالمؤمنینعلیه السلام مىخوانیم: یا مَن بدنیاه اشتَغل قد غَرّه طُول الأمل 39) نظیر این آیه در آیهى 24 سورهى یونس با تفصیل بیشتر و آیه 20 سورهى حدید آمده است. پيام ها 1- پیامبر خدا براى بیان حقایق و هدایت مردم، مأمور به استفاده از تمثیل است. «واضرب لهم مثل الحیاة الدنیا» 2- یكى از اصول تربیت و تبلیغ، استفاده از مثلهاى قابل فهم عموم و طبیعى مىباشد. «واضرب لهم مثل... كماء انزلناه...» 3- هر بهارى را خزانى و هر وصالى را فراقى است. «نبات... هشیماً» 4- به جلوههاى زودگذر دنیا دلخوش و مغرور نشویم و به آیندهى پایدار بیندیشیم. «فاصبح هَشیماً تَذْروه الرّیاح» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۶ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 46 آيه ألْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَالْبَقِيَتُ الصَّلِحَتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَاباً وَخَيْرٌ أَمَلاً ترجمه مال و فرزندان، زینت زندگى دنیایند و كارهاى ماندگار شایسته، نزد پروردگارت پاداشى بهتر دارند و امید داشتن به آنها نیكوتر است. نکته ها در روایات، براى «باقیاتالصالحات» نمونههایى همچون، نمازهاى پنجگانه،(40) ذكر خدا(41) و محبّت اهلبیتعلیهم السلام بیان شده است،(42) ولى اینها مصادیقى است كه مفاهیم قرآن را مخصوص به خود نمىسازد. همهى نعمتهاى مادّى، زینت دنیا هستند، ولى مال و فرزند جلوهى بیشترى دارد و به همین دلیل نام این دو از میان نعمتهاى بىشمار الهى مطرح شده است. و چون غالباً پسران نیروى فعّال اقتصادى هستند، نه دختران، لذا در كنار «مال»، «بنون» آمده است، نه «بنات». «المال و البنون زینة الحیاة الدنیا» 40) تفسیر برهان. 41) بحار، ج 74، ص 108. 42) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- جلوهى مال وفرزند تنها در دنیاست، در آخرت، ثروت وفرزند، سودى نمىبخشد. «زینة الحیاة الدنیا» 2- آنان كه امكانات مادى دارند مغرور نشوند. آنان هم كه ندارند، مأیوس نباشند. «المال والبنون زینة... والباقیات الصالحات خیر» 3- مال و فرزند، ماندگار نیست، به چیزى بیندیشیم و دل ببندیم كه باقى است. «الباقیات الصالحات خیر» 4- در پیشگاه خداوند، هیچ عمل صالحى محو نمىشود و پاداشها تضمین شده است. «والباقیات الصالحات خیر عند ربّك ثوابا» 5 - ارزش كارهاى نیك را همه نمىدانند. بیشتر مردم خیر و ارزش را در كامیابىهاى مادّى مىپندارند. «خیرٌ عند ربّك» 6- پاداش و كیفر، لازمهى تربیت و از شئون ربوبیّت است. «عند ربّك» 7- تنها به پاداش فكر نكنید، به آیندهى پایدار هم بیندیشید. «خیر عند ربّك ثواباً و خیر اَملاً» 8 - در ارشاد و تربیت، از آرزوها وامیدهاى مردم استفاده كنیم. «خیر عند ربّك ثواباً و خیر اَملا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳۰ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 47 آيه وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً ترجمه و(یاد كن) روزى كه كوهها را به حركت درآوریم وزمین را آشكار (صاف وهموار) مىبینى در حالى كه همگان را برانگیختهیم، پس هیچ یك از آنان را فروگذار نمىكنیم. نکته ها قرآن وضعیّت كوهها را در آستانهى برپایى رستاخیز، به صورتهاى گوناگونى بیان كرده است، از قبیل: 1- زلزله و لرزش زمین وكوهها. «تَرجُف الارض والجبال»(43) 2- حركت و جابجایى. «نُسیّر الجبال» 3- تكّهتكّه شدن وبه صورت ریگ درآمدن. «بُسّت الجبال بَسّاً فكانت هَباءً مُنبثاً»(44) 43) مزّمل، 14. 44) واقعه، 5 - 6. پيام ها 1- براى دلنبستن به زندگى دنیا، یادآورى قیامت لازم است. «ویوم...» 2- كارهاى نیك، در جاهاى بسیار بكار مىآید، از جمله در قیامت كه كوهها نیز به حركت درآیند. «و یوم نسیّر الجبال»(45) 3- در سرزمین قیامت و عرصات محشر، هیچ پستى وبلندى وجود ندارد. «ترى الارض بارزةً» 4- حشر و رستاخیز، حتمى است. «حشرنا» (فعل ماضى، براى آینده آمده است) 5 - قیامت براى همه است و هیچ استثنایى در كار نیست. «فلم نغادر منهم احداً» 45) با استفاده از كلمهى «واو» و «یوم» كه مفهوم ظرفیّت را در ارتباط با آیهى قبل مىرساند. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳۱ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 48 آيه وَعُرِضُواْ عَلَى رَبِّكَ صَفّاً لَّقَدْ جِئْتُمُونَا كَمَا خَلَقْنَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ بَلْ زَعَمْتُمْ أَلَّن نَّجْعَلَ لَكُم مَّوْعِداً ترجمه و (در آن روز) همهى مردم صف كشیده، بر پروردگارت عرضه مىشوند. (خدا به آنان مىفرماید:) همانگونه كه نخستین بار شما را آفریدیم، (امروز هم) به سوى ما آمدید، بلكه پنداشتید كه هرگز ما برایتان موعدى مقرّر نخواهیم داشت؟ نکته ها «صَف» نشانهى نظم و ساماندهى و رمز ادب و تواضع است. در قرآن، براى بیان اوصاف مجاهدان و همچنین فرشتگان، تعبیر «صف» آمده است و دو سورهى از قرآن نیز به نام «صف» و «صافّات» مىباشد. اگر در دنیا، قواى مسلّح با نظم خاصّى بر رؤسا عرضه مىشوند، در قیامت، همهى انسانها به طور قهرى و منظّم بر خداوند عرضه خواهند شد. پيام ها 1- حضور در قیامت و عرضه بر پروردگار، قطعى است. «وعُرِضوا على ربّك» 2- طبقات دنیوى در قیامت از بین مىرود و همهى مردم، توانگر و فقیر در یك صف قرار مىگیرند. «صَفّاً» 3- نظم، ارزشى است كه هم در دنیا مطرح است، هم در آخرت، هم در جامعه و هم در عبادت. «عُرِضوا... صَفّاً» 4- نحوهى حضور در قیامت، مانند هنگام تولّد و حضور در دنیاست؛ عاجز، گریان و عریان.(46) «كما خلقناكم اوّل مَرّة» 5 - معاد جسمانى است. «جئتمونا كما خلقناكم...» 6- آفرینش مجدّد در قیامت، همچون آفرینش در دنیاست. «كما خلقناكم اوّل مَرّة» 7- كافران، دلیلى بر انكار معاد ندارند. «بل زَعَمتم ألَّن نجعل لكم موعداً» 46) در مناجاتها نیز به عریانى هنگام رستاخیز و محشر اشاره شده است. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳ شهریور ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 49 آيه وَوُضِعَ الْكِتَبُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَوَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَبِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَهَا وَوَجَدُواْ مَا عَمِلُواْ حَاضِراً وَلَا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً ترجمه وكتاب (و نامه اعمال) در میان نهاده مىشود، پس مجرمان را مىبینى كه از آنچه در آن است بیمناكاند و مىگویند: واى بر ما، این چه نوشتهاى است كه هیچ (گفتار و كردار) كوچك وبزرگى را فروگذار نكرده مگر اینكه برشمرده است! و آنچه انجام دادهاند (مقابل خود) حاضر مىیابند وپروردگارت به هیچكس ستم نمىكند. نکته ها بارها قرآن از مسئلهى كتاب و پرونده و نامهى عمل در قیامت سخن به میان آورده است و مىفرماید: فرستادگان ما مىنویسند: «اِنّ رُسلنا یَكتبون»(47)، آثار كارها را هم مىنویسیم: «نَكتُب ما قدّموا و آثارهم»(48)، نامه عمل آنان بر گردنشان آویخته مىشود: «اَلزمناه طائره فى عُنُقه»(49)، پروندهها در قیامت گشوده مىشود: «و اذ الصُّحف نُشرت»(50)، نامهها به دست خود افراد داده مىشود؛ نامهى خوبان به دست راست و نامه بدكاران به دست چپ آنان داده مىشود. همان گونه كه هر فردى پروندهاى دارد، هر امّتى نیز كتاب و پروندهاى دارد. «كلّ اُمّة تُدعى الى كتابها»(51) پیامبراكرم صلى الله علیه وآله در بازگشت از جنگ حُنین، در یك صحراى خشك فرود آمد. به اصحاب فرمود: بگردید تا هر چه از چوب وخاشاك یافتید گرد آورید. اصحاب رفتند و هر كس چیزى آورد. روى هم ریختند و انباشته شد. پیامبر فرمود: «هكذا تجتمع الذنوب، ایّاكم و المحقّرات من الذنوب» گناهان اینگونه جمع مىشوند، پس از گناهان كوچك پرهیز كنید.(52) از این برنامه این درس را نیز مىتوان گرفت كه پیامبر خدا صلى الله علیه وآله آموزشى اردوئى و بیابانى تجسّمى، نمایشى و عملى، همراه با پركردن اوقات فراغت براى یاران خود داشتند، آن هم وقتى كه خطر غرور ناشى پیروزى در جنگ در كمین آنان بود، واصحاب خود را بىگناه یا كم گناه مىپنداشتند. امام صادقعلیه السلام فرمودند: در روز قیامت هنگامى كه كارنامهى عمل انسان به او داده مىشود، پس از نگاه به آن و دیدن آنكه تمام لحظهها و كلمهها و حركات و كارهاى او ثبت شده، همهى آنها را به یاد مىآورد، مانند اینكه ساعتى قبل آنها را مرتكب شده است، لذا مىگوید: «یا ویلتنا ما لهذا الكتاب لایُغادر صغیرة...».(53) آنان كه در دنیا بىخیال و بىتفاوت بوده و به هر كارى دست مىزنند، در آخرت هراس و دلهره خواهند داشت، «مشفقین» ولى مؤمنان كه در دنیا اهل تعهّد و خداترسى بودند در آنجا آسودهاند. «اِنّا كنّا قبل فى اهلنا مشفقین»(54) 47) یونس، 21. 48) یس، 12. 49) اسراء، 13. 50) تكویر، 10. 51) جاثیه، 28. 52) كافى، ج2، ص 288. 53) تفسیر المیزان. 54) طور، 26. پيام ها 1- در قیامت، هم نامهى عمل هر فرد به دستش داده مىشود، هم كتابى در برابر همه قرار داده مىشود. «و وُضِع الكتاب» 2- نگرانى و هراس مجرمان، از عملكرد ثبت شدهى خویش است، نه از خداوند. «مشفقین ممّا فیه» 3- قیامت، روز حسرت و افسوس مجرمان است. «یا ویلتنا» 4- علم افراد به عملكرد خودشان در قیامت چنان است كه گویا همه با سواد مىشوند، چون كتاب و خواندن براى همه مطرح است. «وُضِع الكتاب... مشفقین ممّا فیه» 5 - عملهاى انسان داراى درجات است. «صغیرةً ولا كبیرةً» 6- قیامت، صحنهى تجسّم عملهاى انسان است. «وجدوا ما عملوا حاضراً» 7- داشتن عدالت وظلم نكردن، لازمه ربوبیّت الهى است. «و لایَظلمربّك احداً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۹ شهریور ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 50 آيه وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئِكَةِ اسْجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِيسَ كَانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ أَفَتَتَّخِذُونَهُ وَذُرِّيَّتَهُ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِى وَ هُمْ لَكُمْ عَدُوٌّ بِئْسَ لِلظَّلِمِينَ بَدَلاً ترجمه و(یاد كن) هنگامى كه به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده كنید. پس همه به جز ابلیس سجده كردند! او از جنّ بود و از فرمان پروردگارش سر بر تافت. آیا (با این حال) او و نسل او را به جاى من سرپرستان خود مىگیرید؟ در حالى كه آنان براى شما دشمنند! ستمگران بد چیزى را به جاى خدا برگزیدند. نکته ها سجده سه نوع است: الف: سجدهى عبادت كه مخصوص خداست مثل سجدهى نماز. ب: سجدهى اطاعت، مثل سجدهى فرشتگان بر آدم، كه براى اطاعت فرمان خداوند بود. ج: سجدهى تحیّت، تكریم وتشكّر از خداوند، مثل سجدهى یعقوب بر عاقبت یوسف. پيام ها 1- سرگذشت سجده فرشتگان بر آدم و تمرّد ابلیس، قابل تأمّل و مایهى عبرت است. «واذ قلنا...» 2- فرشتگان پیش از انسان بودهاند. «قلنا للملائكة اسجدوا لآدم» 3- انسان برتر از فرشته است كه مسجود او قرار گرفته است. «اُسجدوا لآدم» 4- فرشتگان مطیع امر خدایند. «اُسجدوا... فسجدوا» 5 - آنان كه سجدهاى ندارند، در خط ابلیساند. «فسَجدوا الاّ ابلیس» 6- نباید به سابقهى خود مغرور شد. ابلیس با سابقهى طولانى عبادت، فاسق شد. «كان من الجنّ ففسق ...» 7- ابلیس فرزند و ذریّه دارد. «و ذُریّته» 8 - فاسقان را نباید دوست خود گرفت. «ففسق ... أفتتّخذونه و ذریّته اولیاء» 9- پیروان شیطان باید در عملكرد خود بازنگرى كنند كه چه مىكنند. «أفتتّخذونه و ذریّته اولیاء» 10- شیطان و نسل او، دشمن انسانند. «وهم لكم عدوّ» 11- آنان كه به جاى خدا پیرو شیطان مىشوند، ستمگرند. «بئس للظّالمین بدلاً» 12- رها كردن خدا و پیروى از شیطان، انتخاب بدترین جایگزین است. «بئس للظّالمین بدلاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۳ شهریور ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 51 آيه مَآ أَشْهَدتُّهُمْ خَلْقَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ وَمَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً ترجمه من آنان (ابلیس و فرزندانش) را نه در آفرینش آسمانها و زمین و نه در آفرینش خودشان به شهادت نطلبیدم ومن گمراه گنندگان را دستیار خود نمىگیرم. نکته ها به حضرت على علیه السلام گفتند: تا استقرار یافتن حكومتت، معاویه را بر امارت ثابت نگهدار و پس از قدرت یافتن، او را كنار بگذار! حضرت در جواب آنان فرمود: «ما كنتُ متّخذ المضلّین عَضُدا»(55) خداوند، بىنیاز مطلق است وبه هیچ یاورى حتّى در آفرینش نیاز ندارد و اگر امورى را به دیگران مىسپارد، مانند واگذارى تدبیر به فرشتگان، «و المدبّرات امراً»(56) از روى عجز و ناتوانى نیست، بلكه از روى حكمت ودر مسیر تربیت و رشد انسان است. 55) تفسیر نورالثقلین، ج3، ص 268. 56) نازعات، 5. پيام ها 1- خداوند در آفرینش، نیازى به شاهد ندارد. «ما اَشهدتهم» 2- اسرار هستى و آفرینش را جز خدا كسى نمىداند. «ما اَشهدتهم خلق...» 3- كسى كه آفریده، حقّ ولایت دارد. «أفتتّخذونه اولیاء... ما اشهدتهم خلق...» 4- كارگزاران الهى باید امین باشند. «ماكنت متخذّ المضلّین عضداً» 5 - آنان كه در راه و خط خدایند، نباید از منحرفان كمك بگیرند و باید استقلال سیاسى و اقتصادى خود را حفظ كنند. «ماكنت متّخِذَ المضلّین عضداً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۴ شهریور ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 52 آيه وَيَوْمَ يَقُولُ نَادُواْ شُرَكَآءِىَ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ يَسْتَجِيبُواْ لَهُمْ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمْ مَّوْبِقاً ترجمه و (یاد كن روز قیامتى را) روزى كه (خداوند به مشركان) مىگوید: آنان را كه شریك من مىپنداشتید فرا بخوانید (تا كمكتان كنند)، پس (مشركان) آنها را مىخوانند ولى پاسخى به آنان نمىدهند و ما میانشان ورطهى هلاكت قرار مىدهیم. نکته ها آنان كه از خدا جدا شوند سرگردانند و به هر چیز روى مىآورند، از انسان تا جماد و حیوانات، از خورشید و ماه در آسمان تا گاو وگوساله در زمین، از فرشتگان معصوم تا شیاطین فاسق، ولى هرچه بخوانند جوابى نمىشنوند، «فلم یستجیبوا لهم» امّا اگر خدا را بخوانند، حتماً پاسخشان داده مىشود. «اُدعونى اَستَجب لكم»(57) سؤال: در قرآن مىخوانیم كه خدا با كتمان كنندگان حقّ وپیمانشكنان حرف نمىزند، «لایكلّمهم اللّه»(58) پس چرا در این آیه بامشركان سخن مىگوید؟ پاسخ: شاید به خاطر این است كه دانشمندانِ كتمانكننده از مشركان بدترند، یا آنكه قیامت مراحل مختلفى دارد، در یك مرحله خدا سخن نمىگوید، ولى در مرحلهاى دیگر با آنان سخن گفته و مورد عتاب قرار مىدهد. و ممكن است مراد این باشد كه سخنى محبّتآمیز با آنان نمىگوید، ولى سخنان توبیخى و تحقیرآمیز مىگوید. 57) غافر، 60. 58) بقره، 174 ؛ آلعمران، 77. پيام ها 1- در قیامت میان مشركان و معبودهاى آنان، فاصله زیادى است. «نادوا» 2- خداوند در قیامت به مشركان فرصت استمداد از معبودها را مىدهد، ولى چه سود؟ «نادوا شركائى...فلم یستجیبوا لهم» 3- ریشهى شرك، جهل وپندارهاى بىاساس است. «زعمتم» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۶ شهریور ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 53 آيه وَرَءَا الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّواْ أَنَّهُم مُّوَاقِعُوهَا وَلَمْ يَجِدُواْ عَنْهَا مَصْرِفاً ترجمه و گناهكاران (در قیامت) آتش دوزخ را مىبینند، پس درمىیابند كه در آن خواهند افتاد و راه فرارى از آن نمىیابند. نکته ها مجرمان در قیامت راه فرار ندارند، زیرا نجات یا در سایهى ایمان است، یا به خاطر عفو الهى براساس توبه وعملصالح، كه دستشان از این موارد تهى است، و یا شفاعت، كه از بتها كارى ساخته نیست، پس دوزخ برایشان حتمى است. پيام ها 1- مكان هلاكت بارى كه در آیه قبل وعده داده شده بود، «موبقا» دوزخ است. «رأى المجرمون النار» 2- شرك، جرم و مشرك مجرم است. «نادوا شركائى... رأى المجرمون» 3- دیدن آتش، عذاب است وسوختن در آن عذابى دیگر. «رأى المجرمون» 4- در قیامت، گرچه مجرمان آتش را از دور دست مىبینند(59)، ولى چنان با صدا و نفیر است كه مىپندارند الآن در آن مىافتند. «فظنّوا أنّهم مواقعوها» 5 - شرك، عذابى ابدى دارد. «لمیجدوا عنها مَصرِفاً» 6- مجرم در قیامت امیدى به نجات و راه فرار ندارد. «لمیجدوا عنها مَصرِفاً» 59) اذا رأتهم من مكان بعید، سمعوا لها تغیظاً و زمزاً». فرقان، 12. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳ مهر ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 54 آيه وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِى هَذَا الْقُرْءَانِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَلٍ وَكَانَ الْإِنْسَنُ أَكْثَرَ شَىْءٍ جَدَلاً ترجمه والبتّه ما در این قرآن از هر مثلى براى مردم متنوّع بیان كردیم، و(لى) انسان بیش از هر چیز جدال كننده است. نکته ها «صرّفنا» به معناى بیانهاى گوناگون است، یعنى ما به هر زبان و منطقى كه امكان اثر داشته، با آنان سخن گفتهایم. «جدال» به معناى گفتگو به گونهى نزاع و برترىطلبى است. انسان در كنار زمینههاى مثبتى كه دارد، همچون داشتن روح الهى، برترى بر فرشتگان و سجود آنان بر او و قدرت نفوذ و تسخیر هستى و مانند آن، نقاط منفى زیادى نیز دارد كه در آیات قرآن به آن اشاره شده است، از قبیل: «ظلوماً، جهولاً، اكثر شىءٍ جدلاً، جزوعا، هلوعاً، مَنوعاً، لفى خسر، لیطغى، و ...». پيام ها 1- تكرار و تنوّع وتمثیل، شیوهى ضرورى و مفید براى ارشاد و هدایت و تربیت مردم است. «صرّفنا للنّاس من كلّ مثل» 2- هدف قرآن، هدایت همهى مردم است و مثالهاى قرآن براى فهم عموم مردم است. «صرّفنا للنّاس من كلّ مثل» 3- خداوند حجّت را به وسیلهى قرآن بر مردم تمام كرده است. «لقد صرّفنا للناس» 4- در قرآن براى هر یك از اصول ارشاد و هدایت، مثالى است. «كلّ مثل» 5 - اگر روحیّهى پذیرش در انسان نباشد، مثالهاى بیشتر او را به جدال بیشتر مىكشاند. «كلّ مثل، اكثر شئىٍ جدلاً» 6- انسان موجودى تنوّعطلب و مجادلهگر است. «صرّفنا... جدلا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۹ مهر ۱۳۹۶
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |