در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 25-28 آيه قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِى صَدْرِى وَيَسِّرْ لِى أَمْرِى وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِى يَفْقَهُواْ قَوْلِى ترجمه (موسى) گفت: پروردگارا! (اكنون كه مرا به این كار بزرگ مأمور فرمودى) سینهام را برایم گشاده گردان (و بر صبر و حوصلهام بیفزا). و كارم را برایم آسان فرما. و گره از زبانم باز نما. تا (آنها) سخنان مرا (خوب) بفهمند. نکته ها همین كه حضرت موسى علیه السلام به رسالت الهى مأمور گردید، چهار خواسته را از خداوند طلب نمود: 1- سعهى صدر. «ربّ اشرح لى صدرى» 2- شرایط آماده. «و یَسّرلى أمرى» 3- بیان روان. «واحلُل عُقدةً من لسانى» 4- داشتن وزیر. «واجعل لى وزیراً» چون حضرت موسى علیه السلام به مسائل متعدّد عبادى، سیاسى، انقلابى، اجتماعى، اخلاقى، فردى و جمعى مأمور شده بود و طبعاً پرداختن و توجّه لازم به هر كدام، انسان را از سایر امور غافل مىسازد، لذا سعهصدر در رسیدن به همهى این موارد كاملاً ضرورت دارد.(35) سعهى صدر، هم براى خود انسان لازم است، هم براى انجام مسئولیّت وكلمه «لى» رمز آن است كه دریافت وحى، نیاز به ظرفیت بزرگ دارد. چنانكه در سوره انشراح در مورد پیامبرصلى الله علیه وآله آمده است: «ألم نَشرَح لك صدرك... اِنّ مع العُسر یُسرا» ویژگىهاى قلب مؤمن و كافر قلب مؤمن و كافر هریك جایگاه امرى است، از جمله: قلب مؤمن قلب كافر 1- حیات. «أو مَن كان میتاً فاحییناه»(36) 1- مرض. «فى قلوبهم مَرَض»(37) 2- شفا. «و یَشفِ صدور قوم مؤمنین»(38) 2- قساوت. «جعلنا قلوبهم قاسیة»(39) 3- طهارت. «اِمتَحن اللّه قلوبهم»(40) 3- عدم پذیرش. «اَزاغ اللّه قلوبهم»(41) 4- سعه صدر. «ربّ اشرح لى صدرى»(42) 4- مُهرخوردن.«طبعاللَّهعلىقلوبهم»(43) 5 - هدایت. «مَنیؤمن باللّه یَهدقلبه»(44) 5- احاطه ظلمت.«رانعلىقلوبهم»(45) 6- ایمان. «كتب فى قلوبهم الایمان»(46) 6- حجاب. «جعلنا على قلوبهم أكنّة»(47) 7- سكینه. «السكینة فى قلوب المؤمنین»(48) 7- قفل شدن. «أم على قلوب اقفالها»(49) 8 - الفت. «و ألّف بین قلوبهم»(50) 8 - سختى. «ختم اللّه على قلوبهم»(51) 9- اطمینان قلبى. «الا بذكر اللّه تطمئنّ 9- برگشت و نفهمى. «صرفاللّه القلوب»(52) قلوبهم»(53) 35) تفسیر كبیر فخررازى. 36) انعام، 122. 37) بقره، 10. 38) توبه، 14. 39) مائده، 13. 40) حجرات، 3. 41) صف5. 42) طه، 25. 43) نحل، 108. 44) تغابن، 11. 45) مطففین، 14. 46) مجادله، 22. 47) كهف، 57. 48) فتح، 4. 49) محمّد، 24. 50) انفال، 63. 51) بقره، 7. 52) رعد، 28. 53) توبه، 127. پيام ها 1- سعهى صدر اوّلین شرط موفقیّت در هر كارى است. «ربّ اشرح لى صدرى» 2- به جاى ترس و فرار از مسئولیّت، امكانات و مقدّمات و ابزار آن را از خداوند بخواهیم. «ربّ اشرح لى صدرى» 3- دعا قبل از هر كارى، رمز توكّل ومایهى دفع خطرات و آفات راه است، هر چند دعا خود نیز عبادت واعلام نیاز به شمار مىرود. «ربّاشرحلىصدرى» 4- ارشاد و تربیت مردم و مبارزه با طاغوتها، بستگى تام به صبر و حوصلهى مربى و مجاهد دارد. «ربّ اشرح لى صدرى» 5 - رسالت، با تندى و خشونت سازگار نیست. كار بزرگ، روح بزرگ مىخواهد. «ربّ اشرح لى صدرى» (موسىعلیه السلام در یك درگیرى، یك نفر را با مشت كشته بود، از این روى از خداوند طلب شرح صدر كرد.) 6- دعاى انبیا در قرآن، با اسم «ربّ» است. «ربّ» 7- دریافت الطاف الهى، روح وسینهاى گشاده لازم دارد. «ربّ اشرح لى صدرى» 8 - با سعهى صدر كارها آسان مىشود. «ربّ اشرح لى صدرى و یسّر لى أمرى» 9- سادهگویى و بیان روان، كمال است. «واحلُل عُقدةً من لسانى» 10- در هدایت و بسیج كردن مردم وروحیه دادن به نیروها و ارعاب و تضعیف روحیهى طاغوت، زبان گویا بسیار مهم است. «واحلُل عُقدة من لسانى» 11- اصل، فهمیدن مردم است، نه اصطلاحات زیبا. «یَفقَهوا قولى» شرط موفقیت در تبلیغ آن است كه مردم حرف مبلغ را خوب بفهمند. 13- در تبلیغ باید از هر وسیلهاى كه شناخت مردم را عمیقتر مىكند استفاده كرد. «یَفقَهوا قولى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ آبان ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 29-34 آيه وَاجْعَل لِّى وَزِيراً مِّنْ أَهْلِى هَارُونَ أَخِى اُشْدُدْ بِهِ أَزْرِى وَأَشْرِكْهُ فِى أَمْرِى كَىْ نُسَبِّحَكَ كَثِيراً وَنَذْكُرَكَ كَثِيراً ترجمه و از خاندانم (یاور و) وزیرى برایم قرار بده. برادرم هارون را. (و اینگونه) پشت مرا با او استوار ساز. و او را در كارم شریك گردان. تا ما تورا بسیار به پاكى بستاییم. و تورا بسیار یاد نماییم. نکته ها «وزیر» از «وِزْر» به معناى بار سنگین، به كسى گفته مىشود كه بار مسئولیت دیگرى را نیز بر دوش مىكشد. كلمهى «اَزْرى»، نیز به معناى «پُشت من» است. در تفاسیر آمده است كه پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله بارها این آیات را مىخواند و مىفرمود: خدایا من نیز مثل موسى علیه السلام وزیرى از اهل خودم مىخواهم.(54) حضرت موسى علیه السلام در دریافت وحى مشكلى نداشت و وزیر خواستن او تنها به خاطر سنگینى مسئولیت رسالت و سختى تبلیغ بود. هارون علیه السلام سه سال از حضرت موسى بزرگتر بود و به همین مقدار، زودتر از موسىعلیه السلام از دنیا رفت.(55) و انبیاى بعدى، همه از نسل هارونعلیه السلام هستند. علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مىفرماید: حدیث منزلت كه پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله به حضرت على علیه السلام فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون من موسى الاّ أنّه لانبىّ بعدى» از صد طریق از اهل سنّت و هفتاد طریق از شیعه نقل شده است. استمداد از مردم، منافاتى با توكّل و كمك از خداوند نداشته و شرك نیست. در قرآن بارها به مسئلهى استمداد و تعاون اشاره شده است، از جمله: «تعاونوا على البِرّ و التّقوى»(56) یكدیگر را در كار خیر یارى كنید. چنانكه حضرت عیسى فرمود: «مَن انصارى الى اللّه»(57)، یاور من به سوى خدا كیست؟ یا خداوند در جواب پیامبر صلى الله علیه وآله مىفرماید: «حسبك اللّه و مَن اتّبعك من المؤمنین»(58)، خداوند و مؤمنان پیرو، براى تو كافى هستند. یا ذوالقرنین از مردم براى ساختن سد كمك درخواست كرد وفرمود: «اعینونى بقوّة...»(59) با نیروى خود مرا كمك كنید. و در این ماجرا نیز حضرت موسى از خداوند انسانى شایسته را به كمك مىطلبد تا او را در امر تبلیغ دین یارى نماید. 54) تفاسیر درّالمنثور و نورالثقلین. 55) تفسیر مجمعالبیان. 56) مائده، 2. 57) آلعمران، 52. 58) انفال، 64. 59) كهف، 95. پيام ها 1- مبارزه با طاغوتى مثل فرعون به تنهایى ممكن نیست. «اِجعل لى وزیراً» 2- هرچه كار مهمتر باشد، انتخاب وزیر و همراه نیز حسّاستر است، وزیر پیشنهادى موسىعلیه السلام را باید خداوند تأیید فرماید. «اِجعل لى وزیراً» 3- اگر همكار انسان از اهل خود او باشد بهتر است.(60) «من اهلى» 4- رهبرى و مدیریّت باید متمركز در شخص واحد باشد و دیگران با او همكارى كنند. «اُشدُد به أزرى، أشركهُ فى أمرى» 5 - همكارى مایه پیشرفت امور است كه همفكر و همراه باشد، نه در مقابل. «أشركه فى أمرى» 6- تسبیح واقعى، در فضاى مبارزه با طاغوت است. «اِنّه طَغى، كى نسبّحك» 7- فلسفهى حكومت و قدرت، برپایى و ارتقاى معنویّت در جامعه است. «اُشدُد به أزرى كى نسبّحك كثیراً و نذكرك كثیرا» 8 - وظیفهى انبیا، تنزیه خداوند از شرك، اوهام و خرافات است. «نسبّحك» 9- مسئولیّت زیاد، تسبیح زیاد لازم دارد. «نُسبّحك، كثیراً» 10- ابتدا خداوند را از هر عیب و نقصى تنزیه كنیم، سپس به ذكر و شكر او بپردازیم. «نسبّحك، نذكرك» 11- آنچه ارزش دارد ذكر كثیر است وگرنه هر انسانى هنگام خطر و گرفتارى یاد خدا مىكند. «نذكرك كثیراً» 60) البته در صورتى كه لیاقت و صلاحیت لازم را دارا باشد، چنانكه حضرت موسى انتخاب هارون رافصاحت او دانست و فرمود: «هو افصح منّى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۲ آبان ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 35-37 آيه إِنَّكَ كُنتَ بِنَا بَصِيراً قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَى وَلَقَدْ مَنَنَّا عَلَيْكَ مَرَّةً أُخْرَى ترجمه (پروردگارا!) همانا تو همواره نسبت به احوال ما آگاه و بصیر هستى. (خداوند) فرمود: اى موسى! به یقین آنچه را درخواست كردى به تو داده شد. وبه تحقیق ما بار دیگر بر تو منّت گذاشتیم (وتورا مشمول نعمتهاى خویش ساختیم). پيام ها 1- انبیا، همیشه خود را در محضر الهى مىدیدند، و به اراده و مصلحت او راضى بودند. «اِنّك كنتَ بنا بصیراً» 2- با اینكه خداوند به همه چیز آگاه است، ولى بازهم دعا و درخواست از او مطلوب است. «ربّ اشرح... اِنّك كنتَ بنا بصیراً» 3- اگر درخواست، صحیح و بجا، و دعا خالصانه باشد، استجابت قطعى است. «قد اوتیت» 4- عطاى الهى حكیمانه و بر اساس بصیرت است. «بنا بصیراً... اوتیت سؤلك» 5 - كسى را كه منصوب ومأمور انجام كارى مىكنیم، ابزار كار وخواستههاى او را نیز تأمین كنیم. «اِذهَبالىفرعون... ربّ اشرحلى صدرى... وزیراً مناهلى... قد اوتیت» 6- نعمتهاى الهى از باب امتنان است، نه استحقاق. «و لقد مننّا» 7- هیچگاه الطاف خداوند را از یاد نبریم. «و لقد مننّا علیك مَرّة اُخرى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۴ آبان ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 38 و 39 آیه إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّكَ مَا يُوحَى أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِي وَعَدُوٌّ لَهُ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَى عَيْنِي ترجمه آنگاه كه به مادرت آنچه را بايد الهام كرد، وحى كرديم. (به او وحى كرديم) كه كودك خود را در صندوقى بگذار، پس آن (صندوق) را در دريا بينداز، تا دريا آن را به ساحل افكند و (كسى كه) دشمن من و دشمن او (است)، آن را (از دريا) بگيرد. و (اى موسى!) من محبّتى از جانب خويش بر تو افكندم (تا تو را دوست بدارند) و تا زير نظر من ساخته شوى (وپرورش يابى). نکته ها مراد از وحى در اینجا، الهام و القا بر قلب است، نه آن وحى اصطلاحى كه مخصوص پیامبران است. زیرا رسالت، مخصوص مردان است. چنانكه در سوره یوسف، آیه 109 مىفرماید: «و ما ارسلنا من قبلك الاّ رجالاً نُوحى الیهم» «تابوت»(61) به معناى صندوق و «یم» به معناى دریاست و تمام هشت مورد استعمال «یم» در قرآن، در داستان حضرت موسى مىباشد. بر خلاف امروزه كه صنعت تنها به ساخت كالاها گفته مىشود، قرآن صنعت را هم به كالا گفته «اِصنَعِ الفلك» و هم به تربیت انسانى. «لتصنع على عینى» همین كه خداوند بر كارى اراده كند، تمام مقدمات آن را نیز فراهم مىسازد. در اینجا براى حفظ موسى علیه السلام، به مادرش الهام مىكند كه فرزندت را به دریا بینداز، به دریا امر مىنماید كه صندوق حامل كودك را به ساحل ببر، به قلب دشمن القا مىفرماید كه او را بگیر و محبّت كودك را نیز در دل او قرار مىدهد. امام باقرعلیه السلام فرمود: خداوند چنان محبّتى از موسى در دل مردم انداخت كه هر كس موسى علیه السلام را مىدید به او علاقهمند مىشد.(62) رمز رسیدن به كمالات، دل كندن از وابستگىها و دوستىهاست. «اِقذِفیه» الف: دل كندن از خود؛ ابراهیم حاضر شد در آتش افتد. ب: دل كندن از همسر؛ ابراهیم همسرش را در مكّهى بىآب و گیاه گذارد. ج: دل كندن از نوزاد؛ مادر موسى فرزند خود را در آب افكند. د: دل كندن از نوجوان؛ ابراهیم حاضر شد اسماعیل را قربانى كند. ه: دل كندن از شهوت؛ یوسف، درخواست كامیابى همسر عزیز مصر را نپذیرفت. و: دل كندن از خواب؛ ثواب نماز در دل شب را كسى جز خدا نمىداند. «فلا تَعلم نفس ما اُخفى لهم من قرّة اعین»(63) 61) مراد از تابوت در داستان طالوت وجالوت درآیه 248 سوره بقره، همین صندوقچه حضرت موسى است. «... ان یأتیكم التابوت فیه سكینة من ربّكم وبقیّة ممّا ترك آلموسى وآلهارون» 62) تفسیر نمونه. 63) سجده، 17. پيام ها 1- گاهى والدین به خاطر فرزند، مشمول لطف خاص مىشوند. «اوحینا الى امّك» 2- زن نیز مىتواند به مقامى برسد كه مورد وحى و الهام الهى قرار بگیرد. «اوحینا الى اُمّك» (اگر چه این وحى، براى رسالت بشمار نمىرود، امّا الهام ساده نیز به حساب نمىآید، زیرا مادر موسى به واسطهى آن، فرزند خود را تسلیم امواج آب كرد.) 3- در حركت ونهضت انبیا، زنان نیز ایفاى نقش كردهاند. «امّك» 4- دریا نیز همچون تمام هستى، تحت امر الهى است. «فلیلقه الیمّ بالساحل» 5 - تكرار كلمه «عدّو» نشانه عمق عداوت طاغوت نسبت به فرستادگان الهى است. «عدوٌّ لى و عدوٌّ له» 6- عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد. «یأخذه عدوٌّ لى و عدوٌّ له» 7- محبوبیّت یكى از الطاف الهى است. آنكه دلها از اوست، محبّت نیز از اوست. «محبّة منّى» 8 - اولیاى خدا، تحت نظر و تربیت ویژهى پروردگار قرار دارند. «على عینى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱ آذر ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 40 آيه إِذْ تَمْشِى أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَن يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلَى أُمِّكَ كَىْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَ لَاتَحْزَنَ وَ قَتَلْتَ نَفْساً فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِّ وَ فَتَنَّاكَ فُتُوناً فَلَبِثْتَ سِنِينَ فِى أَهْلِ مَدْيَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَى قَدَرٍ يَا مُوسَى ترجمه آنگاه كه خواهرت (در پى آن صندوق) مىرفت تا بگوید: آیا شما را به كسى راهنمایى كنم كه تكفّل و پرستارى او را بپذیرد؟! (و آنان پذیرفتند.) پس (این گونه) ما تورا به سوى مادرت باز گردانیدیم تا چشم او (به تو) روشن شود و اندوهگین نگردد. و(اى موسى!) تو شخصى (از فرعونیان) را به قتل رساندى (واز این بابت دچار اندوه گردیدى)، پس تو را از غم نجات دادیم و تو را در آزمونهاى مختلف آزمودیم. پس چند سالى را در میان مردم مدین (ودر كنار شعیب پیامبر) درنگ كردى، سپس (اینك) در زمان مقدّر (براى پذیرش رسالت به اینجا) آمدى. نکته ها فرعون كه صندوق را از آب گرفت، در آغاز تصمیم كشتن طفل را داشت، ولى همسرش او را از این كار بازداشت. لذا دایهها را براى شیردادن كودك دعوت كردند، امّا موسى سینهى هیچ یك از آنان را قبول نكرد، و نظام فرعونى در تغذیه كودك عاجز شد. خواهر موسى كه ماجرا را دنبال مىكرد، جلو آمد و با حالت عادّى گفت: من شما را به كسى معرّفى مىكنم كه این كودك سینهى او را قبول كند. بدین گونه موسى به دامان مادر بازگشت. در تاریخ زندگانى و مبارزات حضرت موسى علیه السلام چند زن نقش اساسى داشتهاند؛ مادر موسى، خواهر موسى، همسر موسى و زن فرعون. حوادث زندگانى انبیا، گاهى به یكدیگر شباهت دارد. مثلاً سرگذشت حضرت موسى علیه السلام با زندگانى حضرت یوسف علیه السلام از جهاتى مشابه است، از جمله: الف: هر دو پیامبر مدّتى را در كاخ زندگى كردهاند. ب: زندگى در كاخ، به انتخاب هیچ یك نبود. ج: پدر و مادر هر دو پیامبر به فراق مبتلا شدند. د: سرانجام، هر دو به سوى والدین خود بازگشتند. ه: هر دو به فتنهى دیگران دچار شدند؛ حضرت یوسف به فتنهى برادران خود وموسىعلیه السلام به فتنهى فرعون. و: در زندگى هر كدام، زنى كاخ نشین نقش داشته است، همسر عزیز مصر در نقش منفى و همسر فرعون در نقش مثبت. پيام ها 1- در نظام حاكمیت طاغوت، هر كس از طرفداران حقّ، چه زن و چه مرد، باید نقش مبارزاتى خود را به خوبى انجام دهد. «تَمشى اُختك» 2- براى دریافت الطاف الهى باید حركت نمود. «اوحینا... تَمشى اُختك» 3- پیشنهادات حقّ ومنطقى خود را با نرمى وملاطفت مطرح كنیم. «هل» 4- اسرار را فاش نكنیم. «مَن یكفله» و نگفت: «الى امّه» 5 - شیر دادن فرزند، كافى نیست، بلكه تكفّل كامل مهم است. «یكفله» 6- خدا به وعدههاى خویش وفادار است.(64) «اِنّا رادّوه الیك - فرجعناك الى اُمّك» 7- سرپرستى مادر، بهترین شرایط براى رشد فرزند است. «لتصنع على عینى... فرجعناك الى اُمّك» 8 - رضایت مادر، جایگاه ویژهاى نزد خدا دارد. «فرجعناك الى اُمّك كى تقرّ عینها» 9- نگرانى از بازتاب كارها، به اخلاص و عصمت ضربه نمىزند. «فنجّیناك من الغمّ» (موسى علیه السلام یك قبطى را بدون تعمّد كشته بود و اگر چه گناهى نداشت، ولى نگران و غمگین بود.) 10- مردان خدا آزمایشات سختى را در پیش روى دارند. «فتنّاك فتوناً» انبیا نیز باید مزهى حوادث سخت را بچشند لذا بعد از سالها زندگانى در كاخ، اینك چوپانى در بیابان شروع مىشود. «فلبثت سنین فى اهل مدین» 11- پشت سر گذاردن مراحل سخت، مقدمهى رسیدن به مقام الهى و معنوى است. «فتنّاك... ثمّ جئت على قدر یا موسى» 12- مسئولیّتها، توفیقات و الطاف الهى، داراى زمانبندى و حساب شده است. «جئت على قدر یا موسى» 64) امام باقرعلیه السلام فرمود: مدّت جدایى فرزند از مادر سه روز بود. تفسیر نورالثقلین. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۷ آذر ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 41-44 آيه وَ اصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِى اِذْهَبْ أَنتَ وَأَخُوكَ بَآيَاتِى وَلَا تَنِيَا فِى ذِكْرِى اِذْهَبَآ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى فَقُولَا لَهُ قَوْلاً لَّيِّناً لَّعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى ترجمه (اى موسى!) من تو را براى خودم ساخته و برگزیدم. (اكنون) تو وبرادرت با (معجزات و) آیاتى كه من به شما دادهام بروید و در یاد (و رسالت) من سستى نكنید. بروید به سوى فرعون كه او طغیان كرده است. پس به نرمى با او سخن بگویید، شاید متذكّر شود، یا (از خدا) بترسد. نکته ها «خشیت»، ترس برخاسته از معرفت واحساس عظمت در برابر دیگرى است. خداوند دربارهى حضرت موسى علیه السلام تعبیرات خاصى بیان فرموده است: الف: «قرّبناه نجیّا»(65) ما او را به همرازى خود نزدیك كردیم. ب: «انَا اختَرتُك»(66) من تو را برگزیدهام. ج: «ولتصنع على عینى»(67) زیر نظر من پرورش یابى. د: «اِصتَنعتك لنفسى» تو را براى خود ساختم. در آیات قبل، دو معجزهى تبدیل عصا به اژدها وید بیضا براى موسىعلیه السلام مطرح شد، در این آیه مىفرماید: «بآیاتى» یعنى معجزات دیگرى نیز به تو خواهیم داد. در آیهى 24 همین سوره، فرمان رسید كه «اِذهَب الى فرعون» به سوى فرعون حركت كن، امّا موسى علیه السلام از خداوند درخواست یاور نمود، اینك با استجابت خواستهى او، در این آیه مىفرماید: «اِذهَبا الى فرعون». عدىّبن حاتم مىگوید: امیرالمؤمنینعلیه السلام هنگام برخورد با معاویه در صفّین، با صداى بلند فرمود: قسم به خداوند با معاویه و اصحاب او نبرد خواهم كرد، ولى به دنبال آن آهسته مىفرمود: انشاءاللّه. گفتم: یا علىّ! شما با صداى بلند از نبرد سخن مىگویید، ولى با صداى آهسته انشاءاللّه مىگویى؟ فرمود: جنگ خدعه است و من درغگو نیستم، غرضم از این كار برانگیختن یارانم براى جنگ است تا متفرّق نشوند. سپس حضرت این آیه را گواه كار خود آورد كه خداوند به موسى گفت: «فقولا... لعلّه یتذكّر» خداوند مىدانست فرعون متذكّر نمىشود، ولى به جهت برانگیختن موسى براى رفتن به سوى فرعون اینگونه سخن گفت.(68) 65) مریم، 52. 66) طه، 13. 67) طه، 39. 68) كافى، ج7، ص 460 پيام ها 1- براى اهداف بزرگ باید افرادى را تربیت كرد. «واصطنعتك لنفسى» 2- خداوند براى انبیا برنامههاى خاصى دارد. «واصطنعتك لنفسى» 3- ابتدا خودسازى، آنگاه جامعه سازى. «اصطنعتك... اذهب» 4- اگر به عنوان مدیر، كسى را براى كارى اعزام مىكنیم، بكوشیم كه روحیه او مالامال از عشق و احساس غرور و دلگرمى باشد. «اصطنعتك لنفسى... اِذهَب» 5 - گاهى باید دیگران را احضار كرد، «و أتونى مسلمین»(69) و گاهى باید خود به طرف آنان رفت. «اِذهَب» 6- در بعضى مراحل، نباید پیكها و پیامبرها یك نفر باشد. «اِذهب أنتَ و أخوك» 7- مبلغ باید به ابزار ارشاد مجهز باشد. «بآیاتى» 8 - مبلغ باید شجاع و مصمم و نفوذناپذیر باشد. «ولا تَنیا فى ذكرى» تا مبادا كاخ و قدرت و هیبت طاغوت، او را در انجام مأموریت مرعوب كند و از یاد خدا غافل شده و دست از صراحت لازم بردارد. 9- رمز موفقیت انسان، توجّه كامل و دائم به خداوند است. «لاتَنیا فى ذكرى» 10- تبلیغ، ارشاد، امربه معروف و نهى از منكر، ذكر و یاد خداست. «اِذهَب انتَ و أخوك بایاتى ولا تَنیا فى ذكرى» 11- یكى از بزرگترین اهداف و خدمات انبیا، مبارزه با طاغوت و برداشتن موانع راه خداپرستى است. «اِذهَب اِنّه طَغى» 12- گام اوّل در امر به معروف و نهى از منكر، بیان نرم است. «فقولا له قولاً لیّنا» 13- امیدها در نرمى است، وانتظارى از خشونت نمىرود. « قولاً لیّنا لعّله یتذكّر...» 14- شروع تربیت وارشاد باید از طریق گفتگوى صمیمانه باشد.(70) «فقولاله قولاً لیّنا» حتّى با سركشترین افراد نیز باید ابتدا با نرمى ولطافت سخن گفت. 15- هرگز از هدایت دیگران مأیوس نشوید. «لعّله یتذكّر ...» 16- وظیفهى پیامبر تذكّر وارشاد است. «یتذكّر او یخشى» 69) نمل، 31. 70) خداوند به پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله نیز مىفرماید: با نرمى و ملاطفت با مردم رفتار كن. «فبما رحمة من اللّه لنت لهم ولو كنت فظاً غلیظ القلب لانفضوا من حولك» آلعمران، 159. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱ دی ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 45 و 46 آيه قَالَا رَبَّنَآ إِنَّنَا نَخَافُ أَن يَفْرُطَ عَلَيْنَآ أَوْ أَن يَطْغَى قَالَ لَا تَخَافَآ إِنَّنِى مَعَكُمَآ أَسْمَعُ وَأَرَى ترجمه (موسى وهارون) گفتند: پروردگارا! همانا مىترسیم كه او بر ضد ما تعدّى كند یا بر طغیان ادامه دهد (و بر آن بیفزاید). (خداوند) فرمود: نترسید، همانا من با شما هستم (و همه چیز را) مىشنوم و مىبینم. نکته ها «فَرط» به معناى سرعت گرفتن وپیش افتادن است و «أن یَفرُط علینا» یعنى ما مىترسیم كه فرعون، قبل از بیان استدلال و آوردن معجزات بر ما پیشى گرفته و طغیان خود را نسبت به بنى اسرائیل افزایش دهد.(71) آنچه براى انبیا مذموم است، خشیت و ترس قلبى از غیر خداست وگرنه، خوف طبیعى، لازمهى انسانیّت آن بزرگواران و همه انسانهاست وهر انسانى در برابر خطرات این ترس را دارد. 71) تفسیر نمونه. پيام ها 1- بررسى مشكلات و موانع احتمالى و ترس از آینده و ناكامى، منافاتى با اخلاص و مقام نبوّت ندارد. «اننّا نخاف...» 2- جوسازى و شایعه سازى، شیوهى طاغوتها و ستمگران است. آنان فضا را مسموم و مردان خدا را متهم مىنمایند و یا بعد از شنیدن حقّ دست به آشوب مىزنند تا سخن حقّ آنان اثر نكند. «یَفرُط علینا او أن یَطغى» 3- ایمان به حضور در پیشگاه خداوند و یقین به امدادهاى الهى، عامل شجاعت و روحیه یافتن مؤمنان است. «اِنّنى معكما» 4- اگر كسى را به كارى مأمور كردید، باید از هر جهت او را تأمین نموده و به او روحیه بدهید. «اِنّنى معكما أسمع و أرى» 5 - اگر چه همهى انسانها مورد نظر و مرحمت الهى هستند، ولى لطف او بر انبیا بیشتر است. «اِنّنى معكما أسمع و أرى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ دی ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 47 و 48 آيه فَأْتِيَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّكَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنِى إِسْرَآءِيلَ وَ لَاتُعَذِّبْهُمْ قَدْجِئْنَاكَ بَآيَةٍ مِّن رَّبِّكَ وَالسَّلَامُ عَلَى مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَى إِنَّا قَدْ أُوحِىَ إِلَيْنَآ أَنَّ الْعَذَابَ عَلَى مَن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ترجمه پس به سراغ او بروید، پس (به او) بگویید: (اى فرعون) ما دو فرستادهى پروردگار تو هستیم، وبنىاسرائیل را به همراه ما بفرست (وبیش از این) آنها را آزار مده. البتّه ما با معجزهاى از جانب پروردگارت به سوى تو آمدهایم و درود بر كسى كه هدایت را پیروى كند. (به او بگویید:) همانا به ما وحى گردیده كه عذاب بر كسى است كه (آیات الهى را) تكذیب كند (و از آنها) سرپیچى نماید. نکته ها چون ارشاد و تبلیغ سران ستمگر و هدایت آنان كار بسیار سخت و مهمى بوده است، لذا خداوند فرمان حركت به سوى فرعون را تكرار مىفرماید: «اِذهَب الى فرعون»، «اِذهَب أنتَ و أخوك»، «اِذهَبا الى فرعون»، «فأتیاه». در این آیات به سه ركن اعتقادى؛ یعنى توحید، نبوّت ومعاد اشاره شده است: «ربّك، اُوحى الینا، أنّ العذاب» خداوند، دستورالعمل مأموریت موسى و هارون علیهما السلام را در پنج مرحله تنظیم فرموده است: الف: رفتن. «فأتیاه» ب: گفتن. «فقولا» ج: دلیل آوردن. «جئناك بأیة»، د: تشویق. «والسّلام على مَنِ اتّبع الهُدى» د: تهدید. «أنّ العذاب على مَن كَذّب و تَولّى». پيام ها 1- كارهاى ارشادى و تبلیغى باید بدیع وتهاجمى باشد، نه تدافعى. «فأتیاه» 2- رسالت انبیا از شئون ربوبیّت خداوند است. «رسولا ربّك» 3- غرور مستكبران را بشكنید. «ربّك» در مقابل كسى كه مىگوید: «انا ربّكم الاعلى»(72) 4- سخن با نرمى و لطافت، منافاتى با قاطعیت و صراحت ندارد. «انا رسولا ربّك» 5 - آزادسازى انسانها از ستم وبردگى طاغوت، در رأس وظایف انبیاست. «ارسل معنا بنىاسرائیل» (آرى دین از سیاست جدا نیست، مبارزه با طاغوتها و آزاد كردن مردم در متن دستورات الهى است.) 6- هجرت از محیط ظلم و گناه، مقدمه نجات است. ابتدا آزادى، سپس ایمان. «ارسل معنا بنىاسرائیل...» 7- مبارزه با طاغوت وآزادى مردم زمانى ارزش واقعى و همه جانبه دارد كه در خط انبیا باشند. «ارسل معنا» 8 - آزار وشكنجهى مردم، ممنوع است. «لا تعذّبهم» 9- عملكرد مأموران، به حساب فرمانده و مسئول آنان نیز گذارده مىشود. «لاتعذّبهم» با توجّه به اینكه شخص فرعون، شكنجهگر تكتك مردم نبود. 10- امنیّت و سلامتى كامل و جامع، تنها در پرتو پیروى از هدایتهاى الهى بدست مىآید. «والسلام على مَن اتّبع الهُدى» 11- سلام به طاغوت وستمگران و كسانى كه در مسیر هدایت نیستند، ممنوع است. «والسلام على مَن اتّبعالهُدى» 12- آنچه مهم است پیروى از حقّ است. «اِتّبع الهُدى» 13- سلام دادن در پایان سخن، از آداب سخن است. «والسلامعلى...» 72) نازعات، 24. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ دی ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 49-51 آيه قَالَ فَمَن رَّبُّكُمَا يَا مُوسَى قَالَ رَبُّنَا الَّذِى أَعْطَى كُلَّ شَىْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَى ترجمه (فرعون) گفت: اى موسى! پس پروردگار شما دو نفر كیست؟! (موسى) گفت: پروردگار ما كسى است كه به هر چیزى آفرینش خاص آن را عطا كرده وآنگاه (آن را به راه كمال) هدایت فرمود. (فرعون) گفت: پس حال نسلهاى پیشین چگونه است؟! نکته ها «بال» به معناى فكر است، ولى به معناى حال نیز بكار مىرود. آنچه در نزد فرعون مطرح بود، ربوبیّت است، نه الوهیت و خالقیت، زیرا او ادعاى خالقیت نمىكرد و خود نیز الهه داشت؛ «و یَذَرك و الهتك»(73) و سایر كفّار نیز «اللّه» را بعنوان خالق قبول داشتند، «و لئن سألتهم مَن خَلق السّموات و الارض... لیقولُنّ اللّه»(74)، بلكه ادعاى فرعون، رهبرى و حاكمیّت مطلقه خودش بود، از این روى موسى علیه السلام در جواب فرمود: خالق، مدبّر و حاكم هستى یكى است. همهى انبیا مردم را دعوت به توحید كرده و تنها راه كمال و هدایت را از جانب خدا دانستهاند: حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: «الّذى خلَقنى فهو یَهدین»(75)، خدایى كه مرا آفرید پس او مرا هدایت كرد. موسى علیه السلام فرمود: «أعطى كلّ شىء خلقه ثمّ هَدى»(76) او به هر چیز آفرینش داده و هدایت كرد و حضرت محمّدصلى الله علیه وآله فرمود: «الّذى خلق فَسَوّى، و الّذى قدّر فهَدى»(77) خدایى كه آفرید سپس تعدیل كرد وكسى كه اندازه گرفتوهدایت كرد. رهبرى حركت وقیام با موسى علیه السلام بود. «یا موسى» اگر چه موسى و هارون به سوى فرعون رفتند و او ابتدا گفت: «مَن ربّكما»، ولى رهبر موسى بود، لذا فرعون بلافاصله اضافه كرد: «یا موسى». 73) اعراف، 127. 74) عنكبوت، 61. 75) طه، 50. 76) شعراء، 78. 77) اعلى، 2 - 3. پيام ها 1- آنچه مورد ادّعا و نزاع است، ربوبیّت خداوند است، نه خالقیّت. «مَن ربّكما» 2- روحیّهى استكبار و غرور طاغوتى حتّى در گفتار و شیوهى سؤال نیز مشهود است. به جاى اینكه بپرسد «مَن ربّى»، گفت: «مَن ربّكما» 3- ما از خداوند طلبى نداریم، هر چه هست عطاى اوست. «أعطى كلّ شىء» 4- خداوند یكتا، هم مىآفریند و هم با هدایت تكوینى اداره مىكند. «أعطى كلّ شىء خلقه ثمّ هَدى» (آرى او پس از آفرینش، راه ادامهى زندگى و كمال را نیز در آنان قرار داده است. «ثمّ هدى») 5 - خداوند به هر موجودى، آفرینش كامل و ویژگىهایى متناسب با او عطا كرده است. «خلقه» 6- لازمهى ربوبیت الهى، هدایت اوست. «ربّنا... ثمّ هدى» 7- ربوبیّت، حقِ كسى است كه آفریدگار است. «ربّنا الّذى اعطى كلّ شىء خلقه» 8 - همهى موجودات، مشمول هدایت الهى هستند. تمام قوانین حاكم بر هستى و غرایز موجود در انسانها و حیوانات، از هدایت الهى است. «خلقه ثمّ هدى» 9- در برابر منطق نباید به راه نیاكان تكیه كرد. «فما بال القرون الاولى» موسى علیه السلام با منطق سخن مىگوید ولى فرعون، مسیر بحث را به تاریخ مىكشاند، تا عواطف مردم را تحریك كند. «فما بال القرون الاولى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۸ دی ۱۳۹۷
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره طه آيه 52 آيه قَالَ عِلْمُهَا عِندَ رَبِّى فِى كِتَابٍ لَّا يَضِلُّ رَبِّى وَلَا يَنسَى ترجمه (موسى) گفت: علم آن (احوال) در كتابى نزد پروردگار من است (و) پروردگار من نه (خطا و چیزى را) گم مىكند و نه فراموش مىنماید. نکته ها وقتى فرعون از حال اقوام قبلى ومردگان پرسید، موسى علیه السلام با اینكه مىتوانست به تفصیل جواب دهد، امّا چون مىدانست مردم نسبت به نیاكان خویش غیرت و حساسیّت دارند، لذا در جواب آنان كلّى گویى كرده و به اجمال، علم آن را به خداوند احاله داد تا هم به «قولاً لیّناً» عمل كرده باشد و هم وسیلهاى براى بهانه و اشكال به دست آنان نداده باشد. پيام ها 1- انبیا هر چه را نمىدانستند، یا گفتن آن را به صلاح نمىدانستند، علم آن را به خداوند نسبت مىدادند. «علمها عند ربّى» 2- مربّى باید با سیاست، بعضى پاسخها را كلّى و یا با سكوت جواب دهد تا بحث منحرف نشده و دستاویز دشمن نگردد. «علمها عند ربّى» 3- در تشكیلات الهى، همه چیز حساب وكتاب دارد. «فى كتاب» 4- كتاب الهى بسیار با عظمت وبزرگ است. «كتابٍ» نكره آمده است. 5 - در علم خداوند خطا راه ندارد. «لایضّل ربّى و لاینسى» (سهو و خطا در مورد كسانى است كه واقعیت را نمىدانند، امّا در مورد خداوندى كه ظاهر و باطن هر چیز را همان گونه كه هست مىداند، هرگز احتمال خطا وجود ندارد.) 6- علم انسان دو آفت دارد؛ یا از ابتدا اشتباه مىفهمد و حقیقت را گم مىكند و یا بعد از فهمیدن فراموش مىكند، امّا علم خداوند از این آفات مبرّاست. «لایضّل ربّى و لا ینسى» 7- كسى حقّ ربوبیّت دارد كه انحراف وفراموشى در او راه نداشته باشد. «لایضّل ربّى و لاینسى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۸ بهمن ۱۳۹۷
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |